Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 02-04-2006
- C5 2.0HDI 140pk millenium
Hallo allemaal zit er over te denken om mijn c5 uit 2011 2.0hdi millenium te chip tunnen
iemand ervaring ermee ik heb nu 140pk en krijg er 38 bij
geen turbogat meer en 8% zuiniger volgens mij alleen maar voordelen.
Hij zal dus beter presteren met een caravan erachter.
Wat is jullie idee erbij wel doen of niet doen?
menno heeft dit laten doen bij zijn c5 en was enorm tevreden..
Heb je een handbak of een automaat? De 2.0 HDi handbak heeft een vliegwiel en koppeling die af-fabriek al niet zo heel sterk zijn (zie ook tuning-ervaringen op c5club.nl). Met een automaat mag het geen probleem zijn.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 02-04-2006
- C5 2.0HDI 140pk millenium
ik heb een handbak maar meer of minder kracht ik trek er niet meer mee als ik nu ook al doe
dus dat is 1500kg kan dit dan niet of gaat het om het snelle optrekken.
Nee maar er komt wel meer koppel uit de motor op je koppeling te staan en de in de 2.0HDi 140pk gemonteerde koppeling+vliegwielcombinatie kan daar gewoon niet mee omgaan. Lees ook eens dit topic door http://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=11458 voor de verschillen tussen de 140 en 163pk HDi, de koppeling, vliegwiel en zelfs de aandrijfassen zijn anders. Dit topic geeft aan hoe relatief ‘zwak’ de koppeling bij deze motor is http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=6192
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
ik zou het enkel bij een automaat laten doen ... handbak is veel te zwak
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Of tzt dz koppeling van de 160 pk versie erin zetten…
Zo zie je maar, niet enkel voordelen.
da’s ook logisch, want een voordeeltje laat de fabrikant ook niet liggen. Alles wordt zwaarder belast en als je daar als een onbehouwen “boer” mee omgaat gaat het eerder stuk. De fabrikant neemt wat meer voorzichtigheid in acht.
Dat gezegd hebbende, als je je een beetje inhoudt is er wel wat extra uit te halen met veel extra rijplezier. De getallen worden vaak wel wat overdreven overigens. Zeker standaard tuners zetten een auto niet op een testbank maar doen een aantal standaard modificaties van het soort 30% meer inspuiten is 30% meer vermogen. Dat vervolgens bij jouw specifieke motor bv de turbo de bottleneck is, blijkt alleen op een testbank. Zo zwartwit als ik het neerzet is het niet , maar de meeste tuning vindt plaats met standaard ingekochte tuning maps die gemaakt worden voor een specifieke inspuitcomputer. En extra vermogen en lager verbruik gaat meestal niet samen. Ja, de auto wordt wat zuiniger bij lage belasting, maar enthousiaster optrekken doet dat al gauw teniet.
In het specifieke geval is de koppeling misschien de beperkende factor, ook de automaat kun je niet onbeperkt koppel voeren .
Bij benzine turbo tuning moet je er rekening mee houden dat je in vervolg op RON98 moet rijden. Veel duurder en steeds slechter verkrijgbaar.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
voor wat het waard is, ik heb een c5 2.0 hdi 135pk uit 2011 en na 50.000km mijn koppeling moeten vervangen (zonder chiptuning).
ik denk dat het echt wel een goede raad is wanneer ik zeg af te blijven van die tuning…
Als er geen turbo op zit niet doen.
Da’s bij een HDI geen issue. Altijd een turbo. Geldt volgens mij tegenwoordig voor elke diesel.
Overigens geen turbo gat meer? Juist extra turbogat omdat de turbo verder moet opspinnen om de extra druk te genereren.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Ik heb het laten doen en ben zeer tevreden met mijn C5 HDI2.0 uit 2008. Heb het laten doen bij 145000 nu inmiddels 220000 op de teller en geen problemen.
Ik ben wel een rustige rijder en trek altijd weg als een oud wijf! Maar met de caravan er achter geeft het wel extra pit in zijn vijfde versnelling.
Wat ex roosje zegt over het turbo gat is waar! En de auto krijgt ook een redelijk asociale boost als je hem bij zijn tweede versnelling onderin trapt. Als je dit regelmatig doet denk ik inderdaad dat het spul niet lang heel blijft. Maar als je er normal mee om gaat kun je er volgens mij veel plezier aan beleven.
In de zesde versnelling rijd ik bij 120 km/h ongeveer 1 op 20 en kom regelmatig op een gemiddeld verbruik van 1 op 17,5 als ik het terug reken bij de pomp. De ergometer in de auto geeft wel een positievere waarde dan dat er daadwerkelijk verbruikt wordt.
Ik heb er in ieder geval geen spijt van tot nu toe. De koppelingen zijn inderdaad zwak, maar heb ook gehoord van niet getunede auto’s waarbij deze om de 50000 naar de vaantjes ging. Kwestie van slecht rijden of maandagocchtend auto ik weet het niet!
falderie falderaaaaa!!!!!!!!!
mijn 2.0 hdi 135pk uit 2011 (handbak) heeft het ‘begeven’ op 50.000 km. ik kon er wel nog mee rijden, zolang ik heel rustig optrok was er geen slip. iets harder optrekken, en de toerenteller sprong naar 3000 toeren.
de koppeling is dus vervangen, uiteraard door hetzelfde product.
of dit nu door een slechte rijstijl komt, ik zou zweren van niet… nu, iedereen denkt van zichzelf dat hij de beste chauffeur is. ik zou dit niet durven stellen, al rijd ik wel vlot en met gemak.
mijn rijstijl is ook wel variabel te noemen, meestal rustig en bedachtzaam, maar soms eens wat explosiever…
of komt dit door een toevallige slechte montage of kwaliteit van de materialen? dat zou betekenen dat ik nu wel 100.000 km probleem zou kunnen rijden en toch een tuning zou kunnen overwegen… maar wie zal het zeggen.
ik denk dat de geruchten over de zwakte van de aandrijving en de koppeling maar best serieus genomen kunnen worden. en dat een tuning echt niet zo interessant is.
bovendien vind ik dat de 135pk eigenlijk best wel goed trekt.
Ik heb mijn auto tweedehands gekocht en heb sterk het vermoeden dat er bij mij geen originele koppeling in zit!
Hij hoort heel smeuig te koppelen maar die van mij is best happerig! Wellicht zit er iets anders in misschien wel een Valeo P4.
falderie falderaaaaa!!!!!!!!!