:headbang
Als ik een mooie C5 HDi meekrijg heb ik daar niet zoveel problemen mee hoor, wil ik zelfs die nieuwe distributieriem v/d BX nog wel betalen!
kreazyV8wuppo schreef:Thijsvandebles schreef:Ik ben dan maar een simpele boerenjongen, maar ik doe het zo:
-Zelf merktekens plaatsen (op poulies en riem)
-Paspennen steken
-Merktekens van oude riem op nieuwe overtekenen (type-ex)
-riem monteren
-Paspennen + merktekens controleren
-Motor met de hand volledige slag ronddraaien
-Bij geen rare geluiden / goed aanvoelen alles afbouwen
-Lekker verder tuffen(en natuurlijk de waterpomp keerringen en spanrollen )
de manier.
kan nie mis.
mvgr wupke:die jou methode geen aanvoelen meer noemt, maar perfectie.
Ik ben een verschrikkelijke rommelaar, maar in dit soort dingen ben ik zeker alert.
Test
kreazyV8wuppo schreef:Thijsvandebles schreef:Ik ben dan maar een simpele boerenjongen, maar ik doe het zo:
-Zelf merktekens plaatsen (op poulies en riem)
-Paspennen steken
-Merktekens van oude riem op nieuwe overtekenen (type-ex)
-riem monteren
-Paspennen + merktekens controleren
-Motor met de hand volledige slag ronddraaien
-Bij geen rare geluiden / goed aanvoelen alles afbouwen
-Lekker verder tuffen(en natuurlijk de waterpomp keerringen en spanrollen )
de manier.
kan nie mis.
mvgr wupke:die jou methode geen aanvoelen meer noemt, maar perfectie.
Ah, mooi zo dan doe ik het ook goed
Heb het zo bij mijn Xantia gedaan, ik moet er niet aan denken om het zonder merktekens gedaan te hebben. Zelfs met paspennen erin zat de riem een tandje ernaast op de brandstofpomp, maar goed dat ik merktekens had gezet
voge schreef:Mocht mijn waterpomp lekken denk ik dat ik ‘t er in de voorjaarsvakantie maar eens op ga wagen bij de TZD Turbo.. (evt. met hulp van een forummer, mocht iemand geïnteresseerd zijn…)
Lijkt me wel een leuk klusje
De ruimte bij een BX diesel schijnt nog beperkter te zijn dan bij een Xantia en daar is het als enigzins vloekwerk
ZX1.4i schreef:voge schreef:Mocht mijn waterpomp lekken denk ik dat ik ‘t er in de voorjaarsvakantie maar eens op ga wagen bij de TZD Turbo.. (evt. met hulp van een forummer, mocht iemand geïnteresseerd zijn…)
Lijkt me wel een leuk klusje
De ruimte bij een BX diesel schijnt nog beperkter te zijn dan bij een Xantia en daar is het als enigzins vloekwerk
BX diesel is makkelijk tussen komen, zelfs mijn dikke worstenvingers.
BX Turbo diesel is meer werk, moet het een en ander extra los, maar eenmaal los, zelfde als nonTurbooh…
Test
ZX1.4i schreef:Lijkt me wel een leuk klusje
De ruimte bij een BX diesel schijnt nog beperkter te zijn dan bij een Xantia en daar is het als enigzins vloekwerk
maar ‘k hoop nog steeds dat ‘t niet mijn waterpomp is hoor… Als ‘t wel het geval is zal ik aan je denken. Ik weet niet of je wel eens bij een TZD Turbo onder de kap hebt gekeken maar vergeleken daarbij heb je in je Xant echt een enorme zee van ruimte hoor!
voge schreef:ZX1.4i schreef:Lijkt me wel een leuk klusje
De ruimte bij een BX diesel schijnt nog beperkter te zijn dan bij een Xantia en daar is het als enigzins vloekwerkmaar ‘k hoop nog steeds dat ‘t niet mijn waterpomp is hoor… Als ‘t wel het geval is zal ik aan je denken. Ik weet niet of je wel eens bij een TZD Turbo onder de kap hebt gekeken maar vergeleken daarbij heb je in je Xant echt een enorme zee van ruimte hoor!
Volgens mij maakt turbodiesel/niet turbodiesel aan de D-zijde niet uit qua ruimte.
Denk je dat een BX turbod krap is, dan moet je ooit eens een BX turbodiesel met airco bekijken, dán kun je pas je lol op…
Ich bin ein Breaker
karel schreef:voge schreef:ZX1.4i schreef:Lijkt me wel een leuk klusje
De ruimte bij een BX diesel schijnt nog beperkter te zijn dan bij een Xantia en daar is het als enigzins vloekwerkmaar ‘k hoop nog steeds dat ‘t niet mijn waterpomp is hoor… Als ‘t wel het geval is zal ik aan je denken. Ik weet niet of je wel eens bij een TZD Turbo onder de kap hebt gekeken maar vergeleken daarbij heb je in je Xant echt een enorme zee van ruimte hoor!
Volgens mij maakt turbodiesel/niet turbodiesel aan de D-zijde niet uit qua ruimte.
Denk je dat een BX turbod krap is, dan moet je ooit eens een BX turbodiesel met airco bekijken, dán kun je pas je lol op…
Er zit een buis van je intercoller in de weg, en wat slangen. Dus toch meer werk
Test
Maar dat is dus maar 10 minuten extra werk toch?? Moet te doen zijn. Enfin, het is nog niet zo ver, weet nog niet eens of de waterpomp wel lekt. Het enige dat ik wel weet is dat er koelvloeistof verdwijnt…
voge schreef:maar ‘k hoop nog steeds dat ‘t niet mijn waterpomp is hoor… Als ‘t wel het geval is zal ik aan je denken. Ik weet niet of je wel eens bij een TZD Turbo onder de kap hebt gekeken maar vergeleken daarbij heb je in je Xant echt een enorme zee van ruimte hoor!
Ja afgelopen zaterdag nog, de rode BX-TZD van Atilla, vond het wel meevallen
Demonteren van de rommel is het probleem niet, bij een Xantia kun je ook een hoop demonteren wat niet in de weg lijkt te zitten.
Wat Airco betreft? dat is inderdaad vervelend, extra voorzichtigheid is op zijn plaats om de boel niet te beschadigen.
@voge, D-riem kappen een keer demonteren voor een inspectie?
Dan zie je snel genoeg of de waterpomp lekt.
ZX1.4i schreef:@voge, D-riem kappen een keer demonteren voor een inspectie?
Dan zie je snel genoeg of de waterpomp lekt.
Dat is waar ja, had ik ook al aan zitten denken. Misschien volgende week maar eens doen als ik tijd heb…
voge schreef:Maar dat is dus maar 10 minuten extra werk toch?? Moet te doen zijn. Enfin, het is nog niet zo ver, weet nog niet eens of de waterpomp wel lekt. Het enige dat ik wel weet is dat er koelvloeistof verdwijnt…
Het is niet veel werk, maar toch meer werk. En dat was het enige dat ik zei.
Wanneer moet je je riem vervangen? Doe dan gewoon pompje vervangen. Kun je trouwens voelen aan het asje in de pomp. Pakking gaat zelden lek, askeering wel. Draait het pompje nog redelijk stroef, dan is hij nog goed, draait deze soepel, dan is hij af. Maar ook al voelt een pompje stroef aan, meestal vervang ik deze toch: preventief!!
Test
Thijsvandebles schreef:voge schreef:Maar dat is dus maar 10 minuten extra werk toch?? Moet te doen zijn. Enfin, het is nog niet zo ver, weet nog niet eens of de waterpomp wel lekt. Het enige dat ik wel weet is dat er koelvloeistof verdwijnt…
Het is niet veel werk, maar toch meer werk. En dat was het enige dat ik zei.
Wanneer moet je je riem vervangen? Doe dan gewoon pompje vervangen. Kun je trouwens voelen aan het asje in de pomp. Pakking gaat zelden lek, askeering wel. Draait het pompje nog redelijk stroef, dan is hij nog goed, draait deze soepel, dan is hij af. Maar ook al voelt een pompje stroef aan, meestal vervang ik deze toch: preventief!!
En ik had het alleen maar over de ruimte
Die waterpomp moet inderdaad stroef aanvoelen, een beetje “vettig”, niet al te “korrelig”, dan is het goed. Met zo’n 3 ton is het mooie er wel van af.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Denk je dat een BX turbod krap is, dan moet je ooit eens een BX turbodiesel met airco bekijken, dán kun je pas je lol op…
Of men neme een Turbo D12 in een BX
Bij de diesels is het gelukkig makkelijk. Overal kun je een paspen in steken, dus merktekens overbodig. Die 2 slagen ronddraaien en daarna de paspennen weer insteken om te kijken of het past. Bij de Turbo D12 had ik toen vervolgens toch een pasprobleem. Dus tandje verschuiven, weer opnieuw ronddraaien, hehe, dan wel goed.
Ik heb het ook eens bij een BX 16v gedaan en toen zat er geloof ik een inkeping in de krukaspoelie die tegen 2 merktekens aan moest staan op het onderblok. Dat maar op zicht gedaan. Maar was wel lastiger… Uiteindelijk liep ook dat blokje weer lekker.
Ik geloof dat de topic starter eigenlijk nog steeds geen duidelijk antwoord heeft op zijn vraag.
Op Wupke zien manier kan je een 16cilinder nog op tijd zetten, en daar moet ik hem gelijk in geven.
Maar voor de beginnende sleutelaar zou ik toch het op tijd zetten met blokkeerpennen adviseren.
Nokkenas tijdstip is snel gevonden, kruk tijdstip is bij sommige BXen lastig te vinden.
Na het verwijderen van de kappen en de krukas poelie zal je vanzelf een inkeping in het blok zien net boven de krukas, zit op de hard lijn van je blok. Plaats je poelie weer even tijdelijk terug op de krukas, in deze poelie zit een gat geboord.
Dit gat moet in lijn liggen met de inkeping, chek dit met bijvoorbeeld een oude boor 9.
Nokkenas tijdstip is makkelijk te vinden, en die in de poelie ook.
Dit is de veiligste manier omdat op dat moment alle zuigers gelijk staan halverwege de slag van het blok.
Op tijd zetten doe je het beste met een voorwiel van de grond af in zijn 5e versnelling, je draait aan het wiel met de hand en zo draai je hem naar zijn tijdstip.
Draaien aan de nokkenas is niet echt de juiste manier.
Vergeet niet na het vernieuwen van de riem de paspennen te verwijderen!!
Ajeto!!!