Mijn vrouw heeft een Citroen C3 1.4 sky radio uit 2006 mijn vraag is eigenlijk wat een normaal verbruik is van dit type auto.
Ze heeft een zeer rustige rijstijl maar komt toch op een verbruik van 1:12 en dat vind ik best veel voor een 1.4.
Hoor graag eens jullie reacties ...
Ik moet zeggen
Wij hebben een c2 met dezelfde motor gehad en die verbruikte 1/10..
Vond ik vrij fors..
Bedankt voor je reactie, hoop deze ook nog te ontvangen van de C3 bouwjaar 2002-2009 rijders op dit forum, kunnen we het een beetje vergelijken….
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 19-03-2011
- C4 (2004-heden) 1.6 16v Ligne Ambiance
- Xsara 1.4I Berline
- Xsara 1.4 hdi ligne pestige
Ik heb een 106je gehad met de TU3JP motor, Ook de 1.4i die liep ook rond de 1 op 12.
wel veel stads verkeer. ook een BX gehad met een 1.4 motor en die liep 1 op 11. het zijn dus niet zo zuinige blokjes, of met een licht voetje misschien.
C4 1.6 16v Ligne Ambiance, Xsara 1.4hdi Prestige 2004, Xsara 1.4i Prestige 2001, Xsara 1.4i Prestige 1999, ZX 1.6i Tonic, BX 1.4, AX 1.1.
De 1,6 sensodrive,
airco altijd aan, 6,8 tot max. 7,2 (winter) liter super 98 oct.per 100 Km, met een 95% rustige rijstijl.
autostrade snelheid rond de 105 Km/u of 3000 T/m.
sneller rijden doet het wagentje zuipen door de bolle/hoge vorm.
gr S
Een 1.4 die dan dus 1:12 rijd zou mijn inziens dan een technisch probleem moeten zijn.
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 19-03-2011
- C4 (2004-heden) 1.6 16v Ligne Ambiance
- Xsara 1.4I Berline
- Xsara 1.4 hdi ligne pestige
stadsverkeer is 1 op 12 normaal iets. of super suf rijden haal je een zuinigere resultaat. (1.4i 8v)
fabriek zegt dat de gemiddelde verbruik 1 op 15 is.
C4 1.6 16v Ligne Ambiance, Xsara 1.4hdi Prestige 2004, Xsara 1.4i Prestige 2001, Xsara 1.4i Prestige 1999, ZX 1.6i Tonic, BX 1.4, AX 1.1.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
remi, wat we hier missen, is hoe de auto word gebruikt, want dat heeft natuurlijk invloed op het verbruik, rijd ze veel in de stad, dan is verbruik hoog, veel korte ritjes, verhoogt ook het verbruik, omdat, wanneer je de auto start extra benzine word ingespoten om de kat op temperatuur te krijgen. en van korte ritjes slipt ook de motor dicht. een beetje degelijk verbruik, zoals je vaak ziet, krijg je pas, bij een combenatie van 70% snelweg en 30% stad, en dan wel zonder file’s, want een file is het zelfde als stad’s verbruik. soms heeft het wel baat, om een toevoeging aan de benzine te doen, van bv wynn’s, bij sterk vervuilde motoren, en injectoren, kan het dan wel nodig zijn om de behandeling 2x te doen. en dan wel de pro addetief. voor de rest moet ook het onderhoud, een beetje op peil zijn, dit betreft dan, 1x per jaar niewe olie en luchtfilter, bougies hoeven maar 1x per 50000km.
KefXsara schreef:stadsverkeer is 1 op 12 normaal iets. of super suf rijden haal je een zuinigere resultaat. (1.4i 8v)
fabriek zegt dat de gemiddelde verbruik 1 op 15 is.
Ik denk ook dat het normaal is.
Vooral koude starts zijn killing voor het verbruik.
Maak eens een rit van 150 km of zo met niet al te hoge snelheid, als ie dan 1:15 haalt is er niets aan de hand denk ik.
De gemiddelde fabrieksopgaven zijn volgens mij alleen haalbaar onder laboratorium omstandigheden.
beremans schreef:remi, wat we hier missen, is hoe de auto word gebruikt, want dat heeft natuurlijk invloed op het verbruik, rijd ze veel in de stad, dan is verbruik hoog, veel korte ritjes, verhoogt ook het verbruik, omdat, wanneer je de auto start extra benzine word ingespoten om de kat op temperatuur te krijgen. en van korte ritjes slipt ook de motor dicht. een beetje degelijk verbruik, zoals je vaak ziet, krijg je pas, bij een combenatie van 70% snelweg en 30% stad, en dan wel zonder file’s, want een file is het zelfde als stad’s verbruik. soms heeft het wel baat, om een toevoeging aan de benzine te doen, van bv wynn’s, bij sterk vervuilde motoren, en injectoren, kan het dan wel nodig zijn om de behandeling 2x te doen. en dan wel de pro addetief. voor de rest moet ook het onderhoud, een beetje op peil zijn, dit betreft dan, 1x per jaar niewe olie en luchtfilter, bougies hoeven maar 1x per 50000km.
Auto wordt zeer rustig bereden, een die je niet voor je moet hebben , laat m’n vrouw het niet horen.
Woon werk is 18 km per dag en dan nog de boodschappen ritjes etc…, dus niet echt lange stukken.
Staat van onderhoud is zeer goed, gewoon alle beurten gehad, zal even goed nog wel even het luchtfilter checken van de week.
Ik heb wel de vorige eigenaar gebeld en gaf aan 1:14,5 korte stukken en 1:16/17 lange stukken.
dus die reed wel zuiniger volgens zijn opgave, ik heb hem van de week zelf vol gegooid met benzine en teller stand op 0, dus zal nogmaals eens exact gaan bijhouden wat ze verbruikt.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013
- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
Ik heb een (weliswaar zwaardere) Pluriel met dezelfde motor, waar ik vrij normaal mee rij: niet sloom, maar zeker ook niet sportief. Gemiddeld verbruik is 1:12, waaronder wel een hele hoop snelwegkm’s.
2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i
Ik heb afgelopen weekend voor de eerste keer gereden met de C3 pluriel.
We hebben de auto nog maar net 1 week.
De totale rit was 516Km. Verbruik was 1:13 We reden behoorlijk door 120/130 Km/uur.
De motor is een 1.4 benzine.
Het is een C3 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Gerret schreef:.
De totale rit was 516Km. Verbruik was 1:13 We reden behoorlijk door 120/130 Km/uur.
De motor is een 1.4 benzine.
Bij 130 km/h is je luchtweerstand theoretisch het dubbele van die bij 100 km/h.
Bij het toenemen van de snelheid neemt het verbruik fors toe. Ik heb in het verleden gemerkt met een C3 1.4 HDi dat op de snelweg “sukkelen” met 100 km/h een 20-25% lager verbruik op levert dan doorrijden met 120 km/h.
Zeker als je bij 120 km/h telkens van het gas af moet en weer op moet trekken naar 120 is dit erg slecht voor je verbruik en is de te behalen tijdwinst ook nog eens zeer minimaal.
Op afstanden van 200 km binnen Nederland was de tijdwinst hooguit 10 minuten….
Nu moeten kleinere motoren op hoge snelheid “harder” werken dan grotere motoren, en verbruiken dan meer dan een iets grotere motor. Dit heeft er mee te maken dat motoren het zuinigst draaien bij een bepaald toerental (veelal in de buurt van het toerental waarbij het maximale koppel vrij komt).
De toerentallen die de motor moet draaien op hoge snelheden liggen veel hoger dan het meest gunstige toerental. Een grotere motor draait bij hoge snelheden op een iets lager toerental dan een kleinere motor, en dus dichter bij het meest gunstige toerental.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
een verbruik van boven de 1op14, is alleen mogelijk als je min 70%snelweg rijd, en continu met de stroom mee rijd, en zeker niet boven de 100km,p.uur gaan rijden. hou je van op schieten en kan je niet achter een ander aan rijden, en ga je dus overal omheen, dan schiet het verbruik dus omhoog, zelfde dus zoals jeroen verteld, 3x naar de supermarkt, op 3km afstand, is het zelfde als een rit van 100km op de snelweg. rijd zelf een xsara hatchback 16-16V uit 2002, en verbruik gem in de zomer 1op16(in de winter 1op14,5) gebruik de auto dan ook alleen woon/werk 40km p,dag via prov,weg.