Gisteren mijn XM V6 APK laten keuren, was geen probleem dus we kunnen weer tot april 2015. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook maar even wat dingetjes op te (laten) lossen; airco opnieuw laten afvullen, vloeistoffen controle en versnellingsbakolie laten verversen, remmen ontluchten (de auto gaf namelijk de indruk dat de achterremmen niet goed meededen) alsmede een stekker vervangen onder de auto die ik niet kan duiden, maar die te maken schijnt te hebben met de hydrauliek (iemand een idee?)
De auto staat nu op 241.000 km en rijdt alsof ze er nog tonnen km’s zin aan heeft. En zo hoort het ook! De rekening viel mee vind ik, 267 Euri. Ik heb er nu 10.000 km mee gereden en er is nog geen nano millimeter olie verbruikt/verloren en deze ziet er ook nog keurig goudbruin uit. Over een half jaar of zo maar een “gewoon” beurtje met olie verversing en bougie wissel, want die zitten er dan al ruim 60.000 km in. Ik heb haar nu een jaar, en heb echt het gevoel dat ik een goed/fijn exemplaar heb getroffen, ondanks het soms wat lompe gevoel dat de wagen soms genereert, althans bij mij. Maar ik tel mijn zegeningen….
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Type? Jaartal? Motor?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ben ik ook benieuwd naar. net ingereden toch?
[Edit moderator: overbodige punten en leestekens verwijderd, svp rekening houden met de leesbaarheid van ons forum.]
Het is een XM V6 van 1999 dus type 2, in 2009 vanuit Duitsland naar hiero gekomen. Ik las in ieder geval in een oude test van Autoweek dat de XM met deze motor/bak combinatie zo’n beetje de hemel wordt ingeprezen. Ik ga dat niet ontkennen; de motor wekt inderdaad de indruk nog maar net ingereden te zijn.Ik cruise er vnl. rustig mee; maar de dame gaat er bij accleratie’s bij bv. inhalen genadeloos vandoor. Het verbruik is zo’n beetje tussen de 1 op 10.5 en 11,5. Als ik diezelfde Autoweek test lees, gaat type 1 (tempelier) dat niet halen, en dan ook nog zwakker gemotoriseerd. Zijn er mensen die desondanks een type 1 preferen, en zo ja waarom? Vraag is niet cynisch bedoeld maar puur nieuwsgierigheid van mijn kant.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Mijn oude XMV6 (12 klepper) van 1990 had duidelijk meer vermogen dan de nieuwere motor met 24 kleppen (1998). De latere is evenwel 10 % zuiniger. De oudste kon last krijgen van inlopende zuigers die een kantel verschijnsel genereren. (ik reed meestal langere afstanden dus die was na 250 000 km nog in prima staat). De nieuwere is na 230 000 km ook nog als nieuw.
Dan snap ik even iets niet. Het type 1 had/heeft 167 pk, de mijne, van 1999, 190. Dan heeft laatstgenomede toch meer vermogen? Of bedoel je het rijgevoel? De gasresponse or what?
zal wel gas response zijn al vondt ik het type 1 12 klepper ook erg vlot reageren maar wil je echt de snelste XM dan moet je weer bij de type 1 zijn met het 24v blok met minimaal 200 pk en vaak iets meer! dat reageert echt vlot en klinkt ook erg lekker dan.
laatste v6 fijne auto. esj9 blok. Meestal goed.
Als je automaar hebt, dat is dan zwakste punt. Die bakken geven nogal eens de geest.
En distibutri vervangen kostbaar, of behoorlijke klus kan ik vertellen uit ervaring.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik heb een automaat, en die is reeds gereviseerd enkele jaren geleden.Preventief heb ik dus nu de olie gewisseld zodat de zaak “schoon” blijft. Hij schakelt heerlijk zonder geluiden of zo. En met de sportstand (slechts 2 keer geprobeerd) wordt ie echt giftig! En die distri, och, als ik dat laat vervangen is 400 ballen of zo. Daar kun je verschillend over denken, maar ik vind dat wel te overzien. Dat zal ook wel moeten want ik heb 2 linkerhanden , ha ha! Maar mijn ervaring tot nu toe is uiterst positief over het functioneren van deze XM. Er gaan teveel apekool verhalen de ronde wat mij betreft als zou dit een reparatiegevoelige en onbetrouwbare auto zijn. Ik kan dat in ieder geval niet bevestigen. De kwaliteit van de materialen staan me zeer aan; ik zie dat aan bv. de deurrubbers en raamrubbers, hang en sluitwerk, lak, en wat die meer zij. Het is tenslotte wel een auto van 15 jaar en dan zie ik van hetzelfde bouwjaar best wel eens rottiger MB’s en BMW’s. Lange neus dus naar de vermeende Duitse gründlichkeit )
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
400? Ik denk eerder 800 incl alle rollen, de spanner en de waterpomp…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nee hoor prima autos. Je kunt pech hebben. De BMW van de buurman was laatst ook goed stuk. 6 jaar nieuwer en van de dealer.
distibutie kost wel meer inderdaad. Maar vermoedelijk al vervangen. Gaat dan 10 jaar en 120k mee.
De onderdelen via groot handel is al bijna 400etjes. Dus je zit zo richting 1000 idd. Dealer is 1500E
olie nu verversen op de 20k ofzo zeker goed idee!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980