T(h)ijs schreef:JM, stekkertje had ik ook al los en ook de slang van radiateur naar luchtfilter was al zo ‘gaar’. Maar slecht stationair heb ik enkel gehad met lekkende oliekeerringen op de nokkenas. Haal de verdelerkap eens los en kijk eens of alles nog droog is en of de verdelerkappunten nog goed zijn? Als je veel hoge toeren rijdt vreet een 16v die kappen bij de vleet.
Hoi Thijs,
Bedankt voor de tip. Ik heb even gekeken en volgens mij ziet het er nog best netjes uit:
Er zaten wat minieme spatjes olie in de kap maar het voelde niet eens vettig aan. Wel even schoongemaakt natuurlijk. Bij de onderste bevestiging zie je wat olie maar dat lijkt me wel normaal, hij zit er toch al een half jaartje op. De punten hadden een klein beetje aanslag, die heb ik meteen voorzichtig verwijderd.
De nokkenas keerring lijkt zijn werk dus nog goed te doen.
Het is even afwachten of het probleem nog terugkomt, maar ik ga steeds meer richting de stappenmotor denken. Het viel me namelijk op dat er altijd een kleine fluctuatie in het stationaire toerental is. Bij warme motor schommelt dat tussen de 1000 en pakweg 975 rpm, met een frequentie van ongeveer 1 seconde per schommeling. Toen het probleem optrad was die frequentie hetzelfde, alleen viel het toerental toen verder terug, tot zo’n 500 rpm, waardoor de motor bijna afsloeg. Het lijkt dus wel alsof de stappenmotor de gasklep niet helemaal lekker opent en sluit. (zoals citroen23 al zei) Dus die ga ik binnenkort ook maar eens schoonmaken of op de sloop kijken of ik een andere kan vinden.
Ach, het is allemaal wel leerzaam Beetje sleutelen hoort wel bij de Citroën hobby vind ik.
JM
BxBandit schreef:T(h)ijs schreef:JM, stekkertje had ik ook al los en ook de slang van radiateur naar luchtfilter was al zo ‘gaar’. Maar slecht stationair heb ik enkel gehad met lekkende oliekeerringen op de nokkenas. Haal de verdelerkap eens los en kijk eens of alles nog droog is en of de verdelerkappunten nog goed zijn? Als je veel hoge toeren rijdt vreet een 16v die kappen bij de vleet.
Hoi Thijs,
Bedankt voor de tip. Ik heb even gekeken en volgens mij ziet het er nog best netjes uit:
Er zaten wat minieme spatjes olie in de kap maar het voelde niet eens vettig aan. Wel even schoongemaakt natuurlijk. Bij de onderste bevestiging zie je wat olie maar dat lijkt me wel normaal, hij zit er toch al een half jaartje op. De punten hadden een klein beetje aanslag, die heb ik meteen voorzichtig verwijderd.
De nokkenas keerring lijkt zijn werk dus nog goed te doen.
Het is even afwachten of het probleem nog terugkomt, maar ik ga steeds meer richting de stappenmotor denken. Het viel me namelijk op dat er altijd een kleine fluctuatie in het stationaire toerental is. Bij warme motor schommelt dat tussen de 1000 en pakweg 975 rpm, met een frequentie van ongeveer 1 seconde per schommeling. Toen het probleem optrad was die frequentie hetzelfde, alleen viel het toerental toen verder terug, tot zo’n 500 rpm, waardoor de motor bijna afsloeg. Het lijkt dus wel alsof de stappenmotor de gasklep niet helemaal lekker opent en sluit. (zoals citroen23 al zei) Dus die ga ik binnenkort ook maar eens schoonmaken of op de sloop kijken of ik een andere kan vinden.
Ach, het is allemaal wel leerzaam Beetje sleutelen hoort wel bij de Citroën hobby vind ik.
JM
Het fluctueren van je toerental lijkt me eerder een teken dat je stappenmotor wél werkt? Het doel is niet zo zeer het toerental te stabiliseren maar de emissie binnen bepaalde grenzen te houden. Of is dit 16v mk2 injectiesysteem van een oudere generatie dan ik me voorstel?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Het fluctueren van je toerental lijkt me eerder een teken dat je stappenmotor wél werkt? Het doel is niet zo zeer het toerental te stabiliseren maar de emissie binnen bepaalde grenzen te houden. Of is dit 16v mk2 injectiesysteem van een oudere generatie dan ik me voorstel?
Dat hij fluctueert tussen 1000 en 975 rpm lijkt me inderdaad normaal, dat hij fluctueert tussen 1000 en 500 rpm niet.
Ik las ook dit (over een Xantia):
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?t=2880&sid=206df470f095a3100abea3ea79861d66
“Voor de grote beurt ging het toerental bij een warme motor nog wel zachtjes op en neer. Maar dat is dus nu niet meer. Volgends de monteur is de stappenmotor alleen even schoongemaakt. Is een standaard procedure bij onze dealer zegt de monteur. Alleen als de motor na het reinigen blijft schommelen in toeren vervangen ze de stappenmotor.”
Maar dat schommelen tussen 1000 en 975 is geen probleem, dat hoor je amper, je ziet alleen de wijzer van de toerental een millimetertje op en neer schommelen. Wat me opviel is dat de schommeling tussen 1000 en 500 met dezelfde frequentie plaatsvond, vandaar dat ik aan de stappenmotor denk.
karel schreef:Het doel is niet zo zeer het toerental te stabiliseren maar de emissie binnen bepaalde grenzen te houden.
Hmmm… Zou het dan toch de lambdasonde zijn die van slag is… Waardoor de ECU denkt dat de emissies uit de klauwen lopen en het toerental dramatisch naar beneden wordt bijgesteld. Ook maar eens doormeten dan.
Probleem met de lambdasonde zou misschien ook beter verklaren dat de motor op de snelweg inhoudt (het andere aspect van de storing). He, ik zou haast gaan hopen dat de storing constant zou optreden, dan kon ik ternminste echt gaan zoeken. Nu is het maar afwachten of en wanneer het weer gebeurd.