vandaag bij Wil Wijnhoven geweest met de turbo CT
deze houd in namelijk.
Conclusie, geen turbo druk!
Das balen dus.
Ik heb op aanraden het schoepen gedeelte eruit gehaald. Behoolijk geklooi, maar gelukt.
Als ik aan die schoepjes draai, zit wel gewoon los.
Alleen hoe soepel moet dat lopen? Als ik er een slinger aan geef, maximaal een half rondje.
Lijkt me inderdaad niet goed?? Iemand een idee?
Dus andere turbo erin denk ik. Schoonmaken gaat niet echt.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Half rondje is zeker nier genoeg, heb je speling op de as ( radiaal en axiaal ) ? Speling => rip, geen speling => as vastgekoekt met verbande olie.
Je kunt proberen een lager reparatie set te kopen, maar dat garandeert geen succes tegen speling, vastgekoekt as kun je proberen schoon te maken.
Turbo demonteren: het inlaatkantschoepenrad zit vast met een moer, kun je losdraaien.
To err is human, not to err is divine.
Duidelijk voelbare radiale speling is normaal, het asje drijft op een oliefilm.
Zelf repareren is niet echt een optie, het asje met schoepen moet ook weer gebalanceerd worden.
Als het asje niet vastzit, dan denk ik dat er iets is met de aansturing, waardoor er geen druk word opgebouwd. Als ik me niet vergis, dan is dat met een elektroklep en een vacuumslangetje, bij een TCT.
Mee eens. In aanvulling hierop: die klep en de slangen hangen boven de motor in het midden bij het schutbord.
Zolang de as draait, zou ik mijn aandacht op andere zaken richten:
- intercooler(circuit) lekt niet?
- alle slang- en buisverbindingen zitten goed en vast? Met name die achter op het blok.
- elektroklep niet defect?
- slangetjes aan die klep zijn niet gescheurd?
Wim,
Disciplus Simplex
Turbo draaide wel iets. Dus aansturing is wel oké.
Alle slangen zaten goed.
Maar denk dat Wil Wijnhoven gelijk heeft. Teveel vervuild.
Hij draait te zwaar. Asje zal wel vervuild zijn.
Ik heb andere gebruikte gevonden, maandag ophalen.
Begreep van die man, demontage bedrijf(vroeger was dat nog sloop)
Dat heel los moet draaien.
Als je met mijn ct flink gas gaf, dan voelde je nauwlijks druk op de rubbere lucht slangen.
Bij andere XM ook gevoeld, de slangen kwamen wel echt goed op druk.
Je hoorde ook niks van de turbo.
De boel er in zetten is wel behoorlijke klus lees ik hier op forum.
Mischien dat ik alleen binnen werk overzet. Moet tenslotte exact zelfde zijn!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
je kunt inderdaad prima alleen het binnenwerk ( de cassette) van de Turbo overzetten. Wat je wel moet controleren is of de overdruk klep goed werkt, die zit vast gemonteerd inde uitlaat. D.w.z. beweegt de klep los, en als je druk zet op de drukdoos gaat de klep dan open. ( met de mond of een fietspompje).
To err is human, not to err is divine.
goeie tip! ga ik doen. Klep zelf beweegt soepel. Ik moest de stang eraf halen.
Enige waar ik nog niet uit ben, hoe moet ik dat binnen werk vast zetten.
3 boutjes gaat prima, maar die vierde is niet te doen.
Eraf halen was geen punt, want dat boutje zat helemaal los.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Je kunt ook de cassette met de “schelp” eraan overzetten ? Of zie ik dat verkeerd.
To err is human, not to err is divine.
verkuilm schreef:Eraf halen was geen punt, want dat boutje zat helemaal los.
En je weet zeker dat dat niet het euvel was?
Om dat vierde boutje vast te zetten zul je een steeksleutel moeten opofferen door deze zo plat slijpen dat hij er net tussen past.
En nog wat, bij de montage zul je moeten kijken hoe je met de slangaansluitingen en dergelijke uit komt. De twee behuizingen hebben geen merktekens, inkepingen of iets dergelijks waardoor je ze op elkaar kunt uitlijnen.
Wim,
Disciplus Simplex
Je bedoel ding van de foto, plus het huis waar die inzit?
Ja moet ook kunnen, weet niet of dat nu makkelijker is.
Moet ik wel even zon rare dop halen.
Morgen andere turbo ophalen en dan eens kijken wat het beste is.
Hoop dat ik snel weer rij! Nu met de turbo dan.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
wimb, klopt ik had beter even een verf streep kunnen zetten.
Maar die andere turbo krijg ik compleet. Kan ik de stand wel overnemen.
dat zal toch niet op de graad nauwkeurig zijn lijkt me?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Andre turbo gehaald, 150 euro.
voelt zelfde.
Denk dat WimB punt heeft.
Mischien is het missen van het ene boutje het euvel.
Door de hitte trekt ie behoorlijk krom, tenminste kan ik me voorstellen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
De heleboel weer erin gebouwd. Ik de turbo terug geschroeft uit mijn eigen xm.
Daar is zo te zien niks mis mee. En veel schooner/nieuwer om te zien dan die andere.
Mar net weer op en neer geweest naar frankrijk.
Houd nog steeds in grrrr.
Ik heb sterk de indruk dat het met de buitentemperatuur van doen heeft.
Net op de weg terug, 850km. Je voelt het altijd een beetje.
Maar laatste stuk was buiten fors kouder en dan echt flink schokken dacht dat ie er mee zou gaan stoppen.
En opeens gaat ie weer wat beter.
Verder zoeken dus!
850km op een tank, dat valt me mee voor turbo ct aut. In la france benzine (super plus) 1.56
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Die turbo hangt achter het blok en wordt daar loeiheet. Ik kan me niet voorstellen dat de buitentemperatuur daar invloed kan hebben.
Als het echt een relatie met de buitentemperatuur heeft dan zou ik het eerder in het intercoolercircuit zoeken; bijvoorbeeld de intercooler zelf die lekt.
Er worden aanzienlijke drukken opgebouwd dus alles moet goed dicht én goed vast zitten.
Wim,
Disciplus Simplex
Intercooler circuit nog eens goed bekeken. Maar alles zit goed vast.
Vandaag nog eens gereden. Na 10 minuten de snelweg op. Inhouden als ik met weinig gas van 100 naar 120 wil.
Na vijf minuten afrit genomen en weer terug over snelweg. toen deed het niet. Je voelt dan ook dat die niet lekker trekt.
Maar valt veel minder op.
Wat ik nog niet gemeld heb, ik heb de xm 3 weken geleden laten uitlezen bij de dealer hier, die weten verder niets van XM’s
Volgens wijnhoven was dat het zeker niet. Maar dat geloof ik denk ik niet meer zo. Vandaar ook niet gemeld.
Volgens de uitleeskast:
Lucht temperatuur sensor onderbroken. Deze heb ik nagemeten maar is goed. Alleen kan zijn dat ie af en toe uitvalt en dat is lastig meten. Ga andere sensor zoeken.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980