Arjan Verkade schreef:Die spray doe je neem ik aan wel alleen op de wang, het loopvlak lijkt me minder geschikt voor vettige spray.
Vaak wordt er ook maar 1 wang gedaan, dus niet die aan de binnenkant.
Ik denk dat de banden vooral last hebben van zonlicht en met name het UV daarin.
Die spray bevat siliconen en die moet je niet op het loopvlak spuiten.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Siliconenspray is trouwens ook goed voor deurrubbers.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
olga schreef:Beste mensen,
even terug naar de bandenkeuze. Op mijn CX2200 benz pallas van ‘76 heb ik vorig jaar Energy savers van Michelin laten monteren. Deze banden doen het voortreffelijk qua geluid, trillingen, remweg, stuurgedrag.
Omdat de “tekening” van het profiel me geen bal interesseert, zou ik deze banden ook graag onder mijn Dsuper5 willen monteren, als de huidige banden, X-assen, versleten zijn.
Mijn vraag is: kan dat? kun je Energy Savers op DS velgen monteren?
gr Rinus
Gaat goed als je accepteert dat de diameter iets kleiner is en je teller 5% afwijking heeft. Ik heb op die manier al heel veel blije DS kilometrs gemaakt. Geweldig fijne banden.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
En welke maat heb je er dan onder liggen Egbert, de 185 65 15?
Volgens de bandenmaatcalculator van dr Theo heb je een Energy Saver nodig met een breedte van +/- 245 om dezelfde diameter en rolomtrek te krijgen als bij een 185 80 band. En dat gaat niet lukken in onze voiturekes
gr rinus
Rinus
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
195 65 15 vergelijken met 180 80 15, gaat niet bij dr Theo…
jantje1948 schreef:Siliconenspray is trouwens ook goed voor deurrubbers.
Mooi hé Jan, ik gebruik bumperblack voor de vinyl cabriokap en ook dat werkt geweldig goed. Tyrespray is een mooi sapje en je banden knappen er ook erg van op.
@Olga, de energy savers zijn hele fijne banden. Onder de volvo amazon van mijn moeder zitten ze al een tijdje. Ik vind het verschil op de teller niet fijn. Dus ik heb bijna twee jaar geleden 195/80R15 van Goodyear er op gezet en dat rijdt heerlijk en redelijk zuinig in combinatie met LPG.
Achter rijd ik al een tijdje met de hankooks 185/80R15. Dat is zeker in combinatie met het trekken van een caravan of vouwwagen een aanrader. De 165/80R15 banden werden in de zomer toch flink warmer.
Het is niet origineel en als je daar voor gaat moet je de michelins monteren. Ik heb het er financieel niet voor over, maar smaken verschillen.
Egbert schreef:Gaat goed als je accepteert dat de diameter iets kleiner is en je teller 5% afwijking heeft.
Een DS rijd je toch op gevoel, niet met een teller ? En op gehoor..of op gezicht (haal ik de rest in of zij mij?). En als je nou sowieso accepteert dat je fabrieksteller zelf toch al afwijkt maken die paar procent extra ook niks uit…mijn teller scheelde in de hogere regionen ruim 15% toen ik hem eens vergeleek met GPS-snelheid. En nee dat komt niet door de 2,5% van mijn 195/70’s want die zitten achter..voor heb ik gewoon 185/80.
[Break 20 Familiale ‘71]
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Als je toch al met een smartphone in de houder rijdt, zoals ik, kan je mbv een app als bijv. ‘speedview’ de echte snelheid (adhv satellieten) aflezen. Net als bij TomTom de werkelijke snelheid af te lezen is. (rijd je op de tomtom/phone 104km/h, dan rijd je rustig iedereen voorbij)
Wanneer je niet (altijd) met een smartphone rijdt kan je evt een klein omreken tabelletje maken en dat bij de teller leggen/plakken. Na overzetten naar winterbanden moet je weer een ander tabelletje maken/gebruiken.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
heinrich schreef:volgens mij heb je tegenwoordig alleen de keuze tussen michelin en vredestein. of weet iemand waar ik nog iets anders kan krijgen? de dunlop sp sport d8 185 80 kan ik ook al nergens meer vinden.
Ebay ! Maatje had ze laatst voor een leuke prijs voor zijn D Super 5 gevonden. Maar ze zijn inderdaad belachelijk duur geworden zeg. Voorraad is er zeker zo goed als door heen. Kocht ze twee jaar terug voor 93 P.S. inclusief BTW. Had ik nu maar een tweede set besteld, ze bevallen nog goed. Lekker zacht en veel grip ; )
C’est une voiture du ministre !
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
2 sets bestellen betekend dat je de 2de set er pas op zet als ze al oud zijn.
Normaal gesproken is de wang van een 185/80R15 band hoger dan van een 155/80R15. Immers 80% van 185 is veel meer dan 80% van 155.
Of is bij de Michelin XAS / XVS band de hoogte altijd gelijk?
Ze worden ook aangeduid zonder hoogte, bv: Michelin XAS 155 15.
Geen aanduiding is uit de tijd dat de hoogte/breedte verhouding 80 is ( eigenlijk 82%) . Toen men “lagere” banden ging maken ( 70’er series) werd het er bij vermeld. Een XAS 155 15 is dus een 155/80-15.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dus dan is die band lager dan een 185/80-15…
Maar goed, dat is ook wat Citroën voorschrijft, dus moet goed gaan lijkt me.