Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Zit het blok wel goed tegen de bak?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Komt het pedaal terug omhoog als je je voet eraf haalt? Wat is de vrije slag?
Ik denk toch aan een kapotte gaffel. of een gare kabel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
aha lager verkeerd gemonteerd gehad. Dat gebeurde nog al eens.
Je hebt exact zelfde model lager terug geplaatst? Van htezelfde merk?
De koppeling heb je verder laten zitten begrijp ik?
En inderdaad, vrijde slag in pedaal.
Je pedaal moet een door stuk van een centimter naar beneden kunnen, met de hand.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
@midfriesland Het blok zit goed/naadloos tegen de bak
@bogaard Het pedaal komt terug als ik het loslaat maar ik heb eigenlijk geen tegendruk, het lijkt wel een volledige vrije slag.
@verkuilm Het is een nieuw lager via de amivereniging vanuit een koppelingsset met een diafragmakoppeling. Het is nu geen Valeo. Koppeling is blijven zitten.
Ik heb de beide gaffels van beide bakken vergeleken en ze hadden dezelfde vorm, geen scheuren en gaven dezelfde tegendruk. Controle of de gaffel beweegt bij het intrappen van de koppeling moet ik dit weekeinde uitvoeren omdat de auto op ca 2 km verder staat en ik geen tijd tussendoor heb.
Omdat de tegendruk zo laag is, kan dan de koppelingskabel in de versnellingsbak zijn geschoten/niet worden tegengehouden bij de invoer onderin de bak waardoor je geen spanning op de kabel kan zetten? Een gare kabel dus zoals Bogaard zegt?
Bedankt vast voor het meedenken, ik wil nu wel eens rijden ipv alleen maar sleutelen.
eerst de kabel controleren inderdaad. Die moet wel in de gaffel zitten.
je kunt met de hand wel voelen. Tenminste bij eend en mehari gaat dat.
maar dat zal je zelf ook weten denk ik.
verder kan het zijn dat de koppeling fors moet bijstellen.
Zeker als de orginele koppeling op was. Maar meestal is dat andersom. Te strak met nieuw.
Als dat niet was, moet wel zelfde lager zijn! Je kunt niet zomaar een ander lager nemen van een ander merk.
zon hele set kost 80 eentjes.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. Hij kan niet de de bak zijn ingeschoten. Met gaar bedoel ik dat er meerdere stengetjes van de binnenkabel gebroken zijn en dat hij nu rekt.
Als de binnenkabel niet in de gaffel gehaakt zit valt volgens mij je pedaal naar beneden. Of heeft de ami een omhooghoud veer?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bogaard, in het onderdelenboek van de Ami staat een “ressort de rappel de pédale” , een omhooghoudtrekveer. Of die alleen voor de rem of ook voor de koppeling is weet ik niet, moet ik nakijken, auto staat niet bij huis. Bestaat er overigens maar 1 soort koppelingskabel voor alle modellen. Mijn ami is van maart 68.
verkuilm De koppeling zelf is niet vervangen want deze is minder dan 1000 km oud ik heb van alles met de stelmoer geprobeerd maar niets hielp.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het goed is draait de moer om een stelbuis met schroefdraad erop. als je in de motorruimte die buis naar beneden trekt tot het zwaar gaat zit je met je lager tegen de drukgroep. De moer moet nu omhoog tot hij bijna tegen je schutbod aanzit. een halve tot een hele cm speling.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bogaard 77 heeft een punt. Dat zou ik ook eens proberen.
want het lager moet gegeven moment wel tegen de druk groep komen en dan zwaar gaan.
Nou je hebt nu wel een eend bak in je ami. Dus of de kabel dan gewoon goed is, dat weet ik niet zeker.
Ik heb ook wel eens een gare kabel gehad, dat in aan de bak kant de mantel opstroopte.
Van binnen beschadigd zeer zelden gezien. Hij knapt dan gewoon, maar wordt niet langer.
Wat voor bak heb je, een voor een diafragma koppeling?
Ik kan het op de foto slecht zien maar de motor is voor diafragma koppeling?
Lijkt van wel.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja het is een diafragma koppeling. bak maakt dan niet uit. alleen moet ie een diafragma lager hebben.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Meestal gaat het goed inderdaad
Maar er zit verschil in de pri as voor diafragma of vinger koppeling.
Zelf wel eens gelazer mee gehad, lang geleden.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Vandaag even snel naar de Ami geweest. De gaffel beweegt als je de koppeling intrapt. Al+s je de koppeling laat opkomen staat de gaffel recht naar beneden, net zoals bij mijn ander bak. Het koppelingspedaal heeft een omhooghoudveer. De stelbout van de koppelingskabel is bijna geheel ingedraaid, maar ook uitdraaien heeft geen effect. Ik heb de koppelingskabel er nog niet uit getrokken, dat zou ik kunnen doen. De enige overblijvende optie daarna is het er weer uit halen van het blok. Zou het toch de gaffel moeten zijn. Maar op de foto´s was niets vreemd te zien en dat past ook niet bij het verhaal dat hij recht naar beneden staat. Ik weet het even niet meer.
Zo op de foto te zien is de gaffel prima. Daar mankeert niks aan denk ik.
Bij een gare gaffel kun je vaak nog wel ontkoppel alleen moet je je pendaal zowaat door de bodem trappen.
Ik zou die kabel nog eens goed bekijken.
Als de binnen kabel veeeeeel te lang is dan doet ie niks.
Zoals al gezegd even aan de kabel trekken tot de gaffel het lager tegen de koppeling drukt.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik val even binnen, met een kleine opmerking, vergeef me als die opmerking al gemaakt is. Is het zo dat je van een auto met een oud model “vinger"drukgroep naar een diafragmadrukgroep bent gegaan? En, is het koppelingspedaal dan niet anders? Ergo: is de slag die jouw pedaal maakt wel groot genoeg?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Pedaal maakt niet uit bij ami. Kabel van ami en 2cv is wel anders (lengte).
Maak eerst maar eens aan de kabel los van het pedaal en kijk of je de kabel kan uittrekken zo dat het druklager tegen de diafragma aan komt.
Doe dat onder de kap, je moet de kloenk kunnen horen van het lager tegen het diafragma.