Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee is niet erg. Over de langzame stand: draai eens aan het knopje voor de interval!. Intervalkastje is nog te koop bij de SMCDF voor zo’n 35 euro. Geen geld dus.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ha luitjes,
Goed nieuws!!
Vandaag eerste rit gemaakt naar RDW voor een kentekenkeuring -> kenteken is aangevraagd!!!
Het einde (lees: rijden) is in zicht.
Volgende stappen: carburateurs netjes afstellen (in de garage liep ie mooier) paar blauwe platen en APK.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Van harte!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mooi man!
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Goed te horen dat het lukt ,
kan je stilaan je avatar gaan veranderen
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Mooi man! Denk je Citromobile te halen?
Weer één erbij! Erruhg leuk! Ik ben heeeel benieuwd.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Hoi hoi,
Korte update & vraag:
Eerste ritjes gemaakt (pre-APK). Auto rijdt prima!!!
Paar kleinigheidjes; snelheidmeter overdrijft flink (20%) en motor slaat af en start niet meer alstie erg warm wordt (na lange tiid stationair).
Morgenvroeg eerst APK en voorwielen uitlijnen.
Mijn APKer/uitlijner heeft veel DS ervaring maar hij heeft de afstelgegevens van de SM nog niet.
Ik zag (ander draadje) dat de SM een ingesteld moet worden op uitspoor van 0 - 1 mm.
Klopt dat?
(In WPH staat 0 +/- 1 mm. zag ik)
En waar wordt die 1 mm. gemeten?
Alleen bij voorwielen (1 mm. verschil voorzijde en achterzijde velg) of tov de achterwielen (na compensatie spoorbreedte verschil)?
Snelheidsmeter: Als die echt 20% te hoog aangeeft moet je het tandwiel in de versnellingsbak dat de kabel aandrijft controleren. Maar kijk eerst naar de kilometer teller hoe nauwkeurig deze is, dat zegt meer.
Carburateur: procedure start bij warme motor: Trap het gaspedaal langzaam helemaal in, en dan starten. Staat ook zo in het handboek! Anders verzuip je de motor. Als je lang stationair laat draaien worden de carburateurs te heet en krijg je te veel benzine die verdampt in de carb’s/vlotterkamers en zo de motor te rijk laat lopen, en dan slaat ie af.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De Sm moet in iedergeval geen toespoor hebben. Mijne staat op 1 mm uitspoor, idd op de velgrand. Een goede uitlijn bank compenseert voor de verschillende spoorbreedte. Uitlijnen moet met mootor stationair in rij stand. NIET met hangende wielen.
Afslaan is idd te rijk mengsel en dan verkolen de bougies..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor de reacties!
Alles is gelukt.
APK (makkie) en wielen zijn uitgelijnd.
Ingesteld op tikkie uitspoor.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nou! dichtbouwen en morgen naar CM!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Vandaag m’n carburateurs afgesteld omdat de motor een beetje inhield tijdens optrekken (met weinig gas) en plofte in de uitlaat.
Synchronisatie bleek wat verlopen.
Nu staan alle carburateurs weer precies gelijk en de motor loopt eigenlijk best mooi, tijdens het rijden geen plofjes meer….
Maar stationair krijg ik ‘m nog niet helemaal goed. Tijdens/na het synchroniseren liep ie mooi rustig maar na een ritje loopt ie eerst ongeveer 900 rpm, daarna zakt het toerental naar ongeveer 600 rpm. en loopt (volgens mij) niet op alle cylinders.
Instelling samengevat:
Links / rechts: Van de stelschroeven (met borgmoer) staan er twee vrijwel dicht (carb 2 & carb. 6), de rest een beetje open.
Stationair regel ik met de aanslagschroef op de middelste carburateur, de andere twee zijn teruggedraaid (hoort dat?).
De carbs geven bij stationair toerental allemaal precies dezelfde luchtstroom.
Mengselschroeven zijn nog niet gesteld, staan allemaal precies gelijk (2 slagen uit).
Ik ga dat morgen nog proberen te stellen met color tune bougies of (zoals in het wph beschreven) een voor een instellen tot de motor op het hoogste toerental loopt.
Iemand tips / andere aanpak?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Maarten ,
ik zou die mengselschroeven een halve toer terug dicht draaien ( anderhalve open )
die balanschroeven ( met het moertje ) moeten om te beginnen allemaal dicht .
dan je drie carbs sychronizeren ( metend over de twee kelken )
daarna pas de balans tussen links en rechts van de carbu’s bijregelen :
één van de twee schroeven moet dicht blijven ,
de laagste zijde kan je dan gelijktrekken met de balansschroef .
Na je hele afstelprocedure kan de de aanslagschroef van de voorste en achterste carb
terug bijdraaien tot tegen de aanslag .
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Hoi Walter,
Dank je voor de duidelijke uitleg!
Ga ik straks proberen.
Paar korte vragen:
- Ik kan niet over twee kelken tegelijk meten; moet ik dan even het gemiddelde nemen tussen links en rechts bij het synchroniseren van de drie carbu’s?
- Is het nodig de drie carbu’s opnieuw te synchroniseren na balanceren tussen links en rechts?
- Moeten de mengselschroeven aansluitend nog afgesteld worden?
Verder moet het nu wel lukken verwacht ik.
Vriendelijke groet,
Maarten.