1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Saxo 1.0 1998 kachel wordt niet meer warm en vervangen thermostaat
boof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 16-04-2014

Gepost: 17 april 2014 03:50 PM

Wie kan mij vertellen hoe ik de thermostaat vervang, of vertellen waar ik dit kan vinden?

Mijn kachel wordt namelijk niet meer warm van mijn saxo 1.0 1998

Koelvloeistof is goed, koppakking is een halfjaar geleden vervangen.
Kachel heeft het wel goed gedaan maar merkte gisteren ineens dat hij niet meer warm wordt.

Als ik de schuif van koud naar warm schuif hoor ik wel een blof / plok.
Dus de klep werkt volgens mij nog wel, waar zou ik dit evt kunnen controleren?
Heb me laten vertellen dat dit met een kabel werkt, en dat die misschien los is.

Al vast bedankt voor de reactie

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 17 april 2014 04:22 PM
  [ # 1 ]

Ik ga je topic titel even aanpassen want je hebt een probleem met je kachel en niet met je thermostaat (die zit in het koelsysteem van de motor).

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
boof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 16-04-2014

Gepost: 17 april 2014 04:54 PM
  [ # 2 ]

Geen probleem.
Alleen de eerste zin klopt dan niet meer.

Ikzoek dus ook de procedure om mijn thermostaat te vervangen.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 17 april 2014 05:03 PM
  [ # 3 ]

Zo dan Smile

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 17 april 2014 06:20 PM
  [ # 4 ]

Check eerst of de slangen van en naar de motor warm worden. Als dat zo is (beide slangen worden goed warm) zal de thermostaat waarschijnlijk niet stuk zijn. Blijft een van de twee koud/lauw, dan is het waarschijnlijk wel de thermostaat.

Het vervangen is niet zo ingewikkeld: tap de koelvloeistof of, draai de twee boutjes uit het thermostaathuis en vervang de thermostaat Wink Daarna afvullen, goed ontluchten en controleren op lekkages.

Profiel  
 
xmrijder
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 17 april 2014 06:38 PM
  [ # 5 ]

controleer of je geen lucht in je systeem hebt en of er wel voldoende koelvloeistof in zit dat is meestal de oorzaak.
Al werkt je thermostaat niet goed er moet hoe dan ook wel wat warmte uit komen

Profiel  
 
boof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 16-04-2014

Gepost: 17 april 2014 06:43 PM
  [ # 6 ]

koelvloeistof genoeg.

Zal de warmte van de slangen controleren.
Maar hij heeft goed gewerkt en het koelsysteem zit vol en is niet open geweest.
Dus lucht kan het volgens mij niet zijn, maar zal het voor de zekerheid controleren.

Profiel  
 
boof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 16-04-2014

Gepost: 18 april 2014 03:32 PM
  [ # 7 ]

even alles gecontroleerd.
geen lucht
koelvloeistof voldoende
en de slangen worden warm, boven en beneden aan de radiateur.

Even op z’n kop onder het dashbord gekeken, en hier zie ik ook het kabeltje en allerlei hevels bewegen bij het stellen van koud naar warm.

Dus dan blijft over de thermostaat volgens mij.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 april 2014 06:23 PM
  [ # 8 ]

Hoe warm worden die slangen? Als de thermostaat goed werkt moet na een rit de bovenste ongeveer te heet zijn om aan te pakken. 80C ongeveer.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 april 2014 06:38 PM
  [ # 9 ]

Als de slangen allebei warm / heet worden dan zal de thermostaat mogelijk niet het probleem zijn. Een volgeslipte kachelradiateur geeft ook geen warmte af.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 18 april 2014 07:22 PM
  [ # 10 ]
boof schreef:

even alles gecontroleerd.
geen lucht
koelvloeistof voldoende
en de slangen worden warm, boven en beneden aan de radiateur.

Ik denk dat Hilko de slangen naar de verwarmings radiator bedoelde .

heb je die ( ook ) gecontroleerd ?

Anders zou ik adviseren de thermostaat preventief te vervangen , en als je koelvloeistof is afgetapt de slangen naar de verwarmingsradiator los te maken en met de tuinslang een keer door te spoelen .

Succes , Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
boof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 16-04-2014

Gepost: 18 april 2014 07:30 PM
  [ # 11 ]

heb al een nieuwe thermostaat gehaald
nu nog plaatsen.

Kijken of het me morgen lukt, qua tijd.

En zal dan alle slangen door spoelen

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 april 2014 09:33 PM
  [ # 12 ]
wbogaerts schreef:
boof schreef:

even alles gecontroleerd.
geen lucht
koelvloeistof voldoende
en de slangen worden warm, boven en beneden aan de radiateur.

Ik denk dat Hilko de slangen naar de verwarmings radiator bedoelde .


Succes , Walter nice day

Nee, die bedoelde ik niet.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 18 april 2014 09:45 PM
  [ # 13 ]

Als de slangen boven en onder warm worden gaat de thermostaat gewoon open, dus dat is het niet lijkt me.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 april 2014 10:19 PM
  [ # 14 ]

Dat zeg ik. Het lijkt meer op een verstopte kachelradiateur.

Profiel  
 
boof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 16-04-2014

Gepost: 19 april 2014 09:01 AM
  [ # 15 ]

Waar kan ik de kachel radiateur vinden?
Heeft iemand misschien een fototje?

De thermostaat ga ik ieder geval vervangen, die heb ik toch al aangeschaft.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook