Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Onder het motto als je dan toch aan de keukentafel gekluisterd bent kun je net zo goed iets nuttigs doen, heb ik gisterenmiddag mijn toerenteller maar eens opgepoetst en van niet gesmolten bedrading voorzien. Als ik nu het aansluitschema toch nog eens kon vinden…
Welk merk is het?
Heb je hier misschien wat aan? (aansluitingscodes bv)
Zit ik even te kijken bij de Smiths, daar zit de + aan massa.
Dat hebben oude Britse barrels wel meer, maar het is wel even opletten…
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het is een Japans ding, heel riedeltje over waar de fabriek staat, maar het enige dat er qua ‘merknaam’ opstaat is Ultra. De bedrading is rood-blauw-zwart (staat ook gestencild op de achterzijde, daar waar de draden moeten worden aangesloten. Het lampje zit daar niet bij, dat zat er niet meer in en heb ik zelf gemaakt van een fitting uit een oud klokje van een eend. De bedrading daarvan is dus nu mijn eigen kleurkeuze (en aangepast aan die van de dashboardverlichting in de trax).
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Woensdag hier ‘in de buurt’ bij een bedrijf geweest dat is gespecialiseerd in op maat gemaakte uitlaten. De ID-motor heeft een heel ander uitlaatspruitstuk én het motorblok staat een paar centimeter verder naar voren. De voorpijp van de uitlaat past dus niet meer. Daarvoor hadden we, nu ja Mark eigenlijk, destijds al een passend stuk gemaakt van de oude pijp, maar die was zo slecht (als in doorgerot) dat het geen optie is om daar straks ook echt mee te gaan rijden. In al mijn onschuld/onnozelheid/goedgelovigheid dacht ik dat het buigen van zo’n pijpje een peulenschil zou zijn, zeker met een mal als voorbeeld. Helaas voor mij was de eerste mededeling dat er in juni weer tijd was. Nou weet ik dat mijn planning zo beroerd is, dat ik juni misschien niet eens haal, maar in mijn dromen gaat het toch allemaal wat sneller. Met wat lasbochten en afvalmateriaal van de uitlaatboer kan ik zelf toch ook niet zo heel veel misdoen dacht ik. Et voilà:
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je moet loodgieter worden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
In PVC leek het me niet zo duurzaam
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Na de uitlaat de zittende ruitenwissermotor gedemonteerd en de oude en de nieuwe (6V versus 12V) naast elkaar gelegd. Links nieuw, rechts de oude.
Op het eerste gezicht lijken de bevestiging en de aandrijving anders, maar na het lossen van 2 maal 3 schroefjes bleek dat in elk geval een fluitje van een cent.
Even de tandwieltjes vergeleken en vastgesteld dat daar geen enkel verschil in zit. Straight swap dus.
Maar…
De originele motor heeft een schakelaar op de motor, de nieuwe niet. Dat lijkt niet meteen onoverkomelijk. Het is een eenvoudig systeem dat een van de koolborsteltjes opzij drukt om het contact te verbreken.
Op zich zijn die koolborstelhoudertjes met een klein beetje soldeerwerk zo te verwisselen. Alleen heeft het nieuwe motortje ook niet de blokkeerinstallatie van de originele, ofwel het palletje dat er voor zorgt dat de ruitenwissers weer in hun oorspronkelijke stand terugkeren na het uitzetten. Voorlopig laat ik het dus maar even zo en maak ik een schakelaartje op het dashboard. Er zijn nijpender dingen om me nu druk over te maken.
Handig als je zo handig bent!
Wat doet zo’n traction eigenlijk aan toeren bij 100 km/h?
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Daar had ik laatst een mooie tabel van gevonden, van wat een trax origineel aan toeren doet en wat met de ID-bak. Even kijken waar ik die heb gelaten.
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat dus.
Scheelt toch ruim 1200 toeren bij 100 KM/H…
(voor alle duidelijkheid, de voorlaatste kolom geldt nu (straks) voor mijn auto. De laatste kolom is de combinatie van het originele differentieel van de trax met de versnellingsbak van de ID)
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Goed bezig Marc!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lekker bezig!
Zit die pijp niet erg dicht bij het wiel? Of komt daar nog wel een hitte schildje op?
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Die pijp zit precies waar ze origineel ook hoort te zitten, daar maak ik me geen zorgen om. Een hitteschild hoort er op die plek in elk geval niet bij. Er hoort wel wat bedrading tussen de carrosserie en het horizontale bovendeel van de pijp te lopen, daar ga ik maar een omleiding voor maken
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké als dat een beproefde plek is dan zal het idd wel goed komen