Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007
- BX 1.6 TGI progress
Hallo Allen,
Al een tijd ben ik actief aan het lezen op het forum en heb besloten nu ook een draadje bij te gaan houden. Ik hoop natuurlijk wel meer te posten dat het goed gaat met de wagen i.p.v. reparaties etc.
Voor deze BX bezitte ik al geruime tijd mijn 1.6TGI progress waar ik heerlijk mee reed. Nu was ik bang dat mijn trouwe Progress (waar ik ook relatief veel reparaties aan heb gehad afgelopen jaar) weer teveel moest kosten om door de APK heen te krijgen.
Daarom heb ik veel gezocht naar andere BX-en en op een gegeven moment stond deze in het topic ‘‘BX-en Te Koop’‘.
Ik geloofde eerst niet wat ik zag, een BX met 30.000 op de teller. Lederen zetels, alles elektrisch en een 1900 carburateur. Compleet anders dan mijn ‘‘kale’’ 1600 progress dacht ik toen bij mezelf.
Alleen toen bleek de progress de keuring wel te halen. Dit bracht me tot denken of ik het wel of niet zou doen. Uiteindelijk toch gedaan, maar wel aan mezelf beloofd, deze nieuwe BX gaat alleen rijden in de zomer maanden.
Hier een aantal foto’s toen op internet:
Ik had bij de koop een nieuwe distributieriem, waterpomp en grote beurt waarin alle sappen ververs werden erbij gekocht waardoor ik alleen nog maar op banden jacht hoefde te gaan thuis.
Daarna trailer geregeld, eerst de c5 van mijn ouders geprobeerd, maar helaas die gaf problemen met verlichting, vervolgens moest ik (geen straf) met de XM van mijn vader die kant op reizen.
Aangekomen in België stond de wagen al klaar. Ze zag d’r mooi uit.
Stukje gereden, beviel goed dus de wagen op de trailer geladen en hop terug naar huis.
Dit gaf, in mijn ogen natuurlijk wel een fantastisch plaatje
Thuis moesten er nog wat kleine dingen aan veranderen, bijvoorbeeld moest er een nieuwe rechter spiegel op. De oude eigenaar had de vorige spiegel eraf gereden en laten vervangen door een handgeschakeld exemplaar. Dus bij garage 80, stukje verderop een nieuwe rechter spiegel weten te scoren.
Ingebouwd en daarna tja, beginnen met hetgeen waardoor je langer van een BX kan genieten.
Een anti-roest behandeling
Veel gelezen over Dinitrol behandeling, RX producten etc. Al vond ik op een Amerikaanse Oldtimer Forum een antiroest test (is volgens mij hier ook wel eens langsgekomen, alleen kon het niet terug vinden) een antiroest test met kale vlakjes. Daarop bleek het product ‘‘Brantho Korrux’’ het wonderbaarlijk goed te doen. Ik als student zijnde met bijpassende beurs moest dus wel overwegingen maken en koos dus voor het experimenteren met een nieuw goedje.
Dus na zoeken op internet website gevonden die het product ‘‘Brantho Korrux’’ levert. Dit product wordt voornamelijk in Duitsland gebruikt op jachtschepen en ook op het Citroen HY-forum had iemand dit gebruikt.
Hiervan heb ik een dubbele laag eronder gesmeerd.
Vervolgens daaroverheen als beschermlaag voor opspattende stenen nog een laag ouderwetse tectiel gesmeerd. Ondanks dat meningen wisselen over dit product leek het me geen kwaad te kunnen met de dubbele laag die eronder zit. En natuurlijk elk jaar controleren, immers de wagen rijdt toch tussen mei en maximaal eind oktober.
De dorpels en kokerbalken eerst gedaan met blanke tectiel, met compressor dr bij om het overal te krijgen. Misschien dat ik dat nog wel eens anders doe, maar dat is niet voor nu een belemmering om eerst eens te genieten i.p.v. te sleutelen.
Nog even wat sfeerplaatjes van het wagenpark van mij (en mijn ouders)
Inmiddels zijn de banden net vervangen en gaat ze aankomende vrijdag naar het RDW keuringsstation in Heerenveen om een Nederlandse Identiteitkaart te krijgen.
En daarna?
Natuurlijk heerlijk genieten van een, in mijn ogen, nieuwe BX
Ook deze gek een gebrek!
Mooi verhaal, en leuke foto’s Bram!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Indd erg leuke verhaal! Wat een mooie type 3 bx !
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Gefeliciteerd met deze verse BX!. Wat een km stand!
Maar nog even over die antiroest, als je echt blanke Tectyl (Valvoline) hebt gebruikt biedt dit weinig bescherming is mijn ervaring.
De bruine is veel beter. En Dinitrol nog beter, maar dat is wat moeilijker te krijgen.
In ieder geval veel en lang plezier van de BX!
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007
- BX 1.6 TGI progress
Bedankt iedereen voor de leuke reacties. Ben natuurlijk ook onwijs blij met deze BX! Voor de dorpels heb ik voornamelijk blanke tectiel van MOTIP gebruikt, hier kon ik ook met de compressor mee werken.
In de hoekjes voor de zekerheid zit valvoline, maar ja wat ik al beschreef, dit jaar in de zomermaanden houdt ze het wel vol, daarna gaat ze de stalling in en ik kijk rustig rond wat ik wil.
Er is genoeg aanbod op het gebied van anti-roest
Ook deze gek een gebrek!
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Mooie auto Bram . Wat je inwendig behandelplan betreft; kun je zomaar weer iets anders over de Motip en Valvoline heen blazen?
In ieder geval leuk dat we nou jouw avonturen hier ook kunnen volgen, veel hobbyplezier!
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007
- BX 1.6 TGI progress
Dat is een probleem voor dan. Ik ga eerst lekker rijden en genieten!
Deze BX staat winters in slaapstand in de garage. De pekelbak aka de progress mag het vuile werk opknappen qua pekel etc. Dus erg veel zal ze denk ik niet te lijden krijgen in mijn bezit!
Ook deze gek een gebrek!
Oooow, dat interieur is om verliefd op te worden!
Van harte gefeliciteerd Bram!
Merk je ook dat heerlijke verschil tussen een BX met lage kilometerstand en een BX die al wat meer van de wereld heeft gezien?
Mijn vader heeft een GTI met nu 65 dkm op de klok en dat rijd toch heel anders dan mijn GTI met nu 267.000 km
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007
- BX 1.6 TGI progress
Vandaag dan heerlijk gereden naar de RDW in Heerenveen. Vreemd genoeg is dat heen en weer normaliter 70 km, toch het dubbele aantal km’s gereden… Helaas geen foto’s gemaakt, zo genoten van het rijden dat ik er ook niet bij stil heb gestaan.
Van de keurmeester complimenten gekregen over zowel de uitvoering, de km stand als de staat van de wagen
En @ Citro Marty, dit rijdt als nieuw! Geen kraakjes als ik over drempels heen rijdt (gebeurd wel met de progress), motortje loopt extreem soepel en het koppelen is als nieuw. Echt subliem!
Ook deze gek een gebrek!
Heel herkenbaar Bram.
Het voelt allemaal veel solieder aan
Kom je ook naar de meeting in Groningen 10 mei?
Ik zou je TRS wel eens in het echt willen aanschouwen!
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224536/
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007
- BX 1.6 TGI progress
Het is even stil geweest om de BX. Vorig jaar de stand maar naar 33.000 kilometer gebracht, omdat mijn TGi ook nog dienst deed reed ze alleen als de zon scheen. Sinds eind oktober is ze de winterslaap ingegaan. Daarnaast is de TGi afgelopen winter helaas overleden en betekent dit dat de TRS aankomend seizoen meer kilometers gaat maken dan wat ze gemiddeld per jaar gewend is geweest.
Misschien dat dit jaar er ook eens een uitstapje wordt gemaakt naar een meting ergens in het noorden van het land.
Afgelopen week maar weer eens gestart, accu overleden, dus de oude van de TGi erin gehangen. Daarna was het starten en was ze zo weer in de veren.
Sinds vandaag is ze weer in bezit van een verse APK en waarschijnlijk ontschors ik haar eind volgende week als ik tijd heb om een lekker blokje om te gaan.
Ook deze gek een gebrek!
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007
- BX 1.6 TGI progress
Alweer oud draadje zie ik, ondanks dat ik misschien wat weinig post is er veel gebeurd met de BX
Allereerst heeft ze meegespeeld in de film De Grote Zwaen die op 15 mei is te zien op televisie. Erg leuke ervaring en mijn BX hield zich toen nog keurig.
Echter, daarna nog wat koelvloeistof leidingen mogen vervangen en wat hydraulische leidingen steviger vast mogen zetten.
Maar nu, vorig jaar startte de auto met een hoog toerental, maar dat kwam ook na een lange rit niet meer terug. Carburateur laten nakijken bij de garage die aangaven dat het waselement van de (Solex) carburateur kapot is. Bij navraag bij BCCP is dit al sinds 2009 niet meer leverbaar en is ze, nu op 37.000 km dus bijna ten dode opgeschreven. Ja of ik moet een verbruik van 1:5 willen blijven accepteren.
Mijn vraag is, heeft 1 van jullie nog een waselement, of heeft iemand nog een mooie kit liggen om mijn automatische choke om te bouwen naar een hand bediende choke?
Zou ik heel erg mee geholpen zijn!
Ook deze gek een gebrek!
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Vast wel ergens te vinden, ik heb er zelf één op reserve. Die kan ik dus niet wegdoen. Je kunt de carb ombouwen of vervangen door een Weber denk ik. Ten dode opgeschreven lijkt me wat ver gaan…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007
- BX 1.6 TGI progress
Dank voor de snelle reactie! Alleen welke Weber carburateur past er dan op en wie o wie heeft dan een goede liggen?
En de vraag wat zijn de voor- en nadelen van een Weber ten opzichte van een Solex?
Ps ik plaats binnenkort wel ff weer foto’s van de avonturen
Ook deze gek een gebrek!
Is het spruitstuk ook niet anders voor de Weber met handchoke ?
In Frankrijk is dit geleverd op de “BX 15”. Was bedoeld om zuiniger te kunnen rijden, maar dat scheelt niet veel tov een “goede Solex”.
Warmte element schoonmaken en in motorolie dompelen wil nog wel eens helpen (niet uit elkaar trekken).
Check niveau koelvloeistof en of deze langs het element loopt.
Als je naar CitroMobile gaat kan ik wel 1 of 2 elementen meebrengen om te proberen. Of zoiets.
P.S. Zie nu dat het om een 1900 gaat. Moet ik ook nog een element van hebben.
Wat is er leuker dan een BX ? . . . . . Vijf BX-en !
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007
- BX 1.6 TGI progress
Dank voor de snelle reactie! Helaas ga ik niet naar de citromobiel dit jaar. Ik weet niet in welke hoek van het land je woont maar anders kom ik eens op een ander moment binnenkort langs als je dat goed vind. Want dit klinkt hoopvoller dan het bericht van vanmiddag
Ook deze gek een gebrek!