Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
hallo Saxo rijders
mijn dochter heeft een Saxo hiervan wil ik de distributieriem vervangen.
is dit goed te doen en waar moet ik op letten.
de Saxo is van januari 2002 en heeft 98000 km gelopen.
zelf rij ik een xsara 1.9D met 520000 km achter de wielen bij de xsara heb ik nu de riem al drie keer vervangen dit is goed te doen.
Mijn zoon heeft een C3 hiervan heb ik ook de riem vervangen.
Dus nu de Saxo moet kunnen lijkt mij maar hebben jullie nog tips.
bv waar zitten, en wat is de diameter van bv de blokkeer pennen.
heb je nog speciaal gereedschap nodig enz enz
gr h.v.zandvoort
je hebt een stift of boor van 6mm voor in het vliegwiel en 10 mm bij de nokkenas wiel
bij het vliegwiel moet je goed zoeken naar het gaatje want dat dicht zitten met vuil
Totaal aantal Berichten: 446
Geregistreerd: 08-08-2006
- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi Selection
misschien makkelijk om t motortype erbij te zetten , zal best verschil tussen 1.1 8v en 1.6 16v zitten gok ik zo
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
hallo
ben gestart met vervangen distributie riem.
centreer gat in nokkenas kun je niet missen MAAR waar zit het 6 mm gaatje voor het vliegwiel/krukas.
ik zie wel iets zitten achter het oliefilter maar ik kan me niet voorstellen dat dat weg moet dus lijkt me dat dit gaatje ergens anders moet zitten.
dan een andere vraag wat is de afstelling van de bougie’s wat ik meet is 0,9 mm lijkt mij veel.
volgens mij moet dit toch rond de 0,6 of 0,5 mm liggen.
hallo de elektrode afstand is inderdaad 0,9 mm
het gaatje van 6 mm is inderdaad moeilijk te vinden ik heb zelf een 1.4 en bij deze zit hij boven een inspectiegat . als je voor de auto staat heb je rechts de versnellingsbak daar waar de bak aan het blok zit ,daar heb je een rand waar het vliegwiel in zit . aan de linkerkant van de rand zit een inspektie gat en een een gaatje met schroefdraad en ongeveer een paar centimeter daarboven zit het 6 mm gaatje dit zal wel dichtzitten met vuil. ik kon het ook niet vinden en heb toen foto’s gemaakt om het gaatje te vinden
ik zal morgen eens kijken of ik die foto nog heb
succes maarten
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
Hallo mth55
bedankt voor de tips
de klus is geklaard
het 6 mm gaatje gevonden en de blokkeerstift die ik gemaakt en gebruikt heb bij de C3 paste perfect.
D-riem monteren en afstellen ging prima, tevens de multy riem vervangen.
bougie’s gecontroleerd op 0,9 mm gemonteerd en proef rijden.
Saxso loopt perfect.
volgende klus staat er aan te komen, de rechter aandrijfas.
stof hoes klem was gebroken al het vet eruit te lang mee doorgereden dus as naar de knoppen.
maar goed hij draait nog.
nogmaals bedankt
als je de as gaat vervangen tap dan eerst de versnellingsbak olie af want anders krijg je een golf olie over je heen . bij de saxo 1.1 die we eerst hadden daar heb je twee soorten assen voor. het verschil is dat waar het lager opgaat is bij de een de aanslag van de flens is een scherpe (haaks) hoek en bij de ander zit er een rond kantje in .
ik heb ze toen beide besteld via internet en later de ander weer teruggestuurd.succes
vr gr mth
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
Hallo mth55
bedankt voor de tip
ik heb de hele boel schoon en vetvrij gemaakt, ook de remblokken vervangen deze waren ook erg vet.
de hoes heb ik voorzien van nieuw vet en een nieuwe slangklem voorlopig even rijden en uitkijken naar een andere as.
alles met elkaar is de saxo een fijne auto om aan te sleutelen, na de traction de visa’s de C3 en mijn dagdagelijkse xsara 1.9D is mij dit enorm mee gevallen
nogmaals bedankt