Afgelopen zaterdag heb ik mij voor de eerst gemeld bij een veiligheidsdag van Citroën.
Omdat ik zelf niet zo technische ben aangelegd, en de auto geen rare dingen heeft vertoond de laatste weken/maanden was ik benieuwd of er ook bepaalde dingen naar voren zou komen.
Dit viel reuze mee. De claxon van de BX is [wederom] kapot. Ik vrees dat hij nu echt kapot is. De monteur gaf mij als tip mee om de gehele claxon te vervangen, en niet alleen maar de membraan. Als reden gaf hij op dat dit goedkoper is. Verder vertoonde de mistlampen achter geen teken van leven. Dus ook hier moet ik even naar gaan kijken.
Al met al dus een prima resultaat. Ook is de wagen op de brug geweest en kreeg ik de complimenten van de monteur. De onderkant zag er namelijk goed uit.
Stom als ik was, had ik geen camera meegenomen. Er stond namelijk een mooie blauwe/paarse Montreux uitvoering in de garage. De eigenaar heeft deze in 1989 nieuw gekocht. Leuke mensen met een Citroën hart.
Zijn er nog meer mensen die naar dit evenement zijn geweest?
Citroën BX Cannes // 1991
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Die Montreux lijkt me deze:
Citroen BX Montreux by Timo1990NL, on Flickr
Citroen BX Montreux by Timo1990NL, on Flickr
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Táádáá...de BX mag weer een jaar zijn bollen strekken op de weg.
Het enige onderdeel dat niet mee wou werken, was de claxon. Na vervanging deed deze het weer prima.
Wat de monteur opviel was dat de bollen voor aan vervanging toe zijn. Nu heb ik even gespiekt op de website van Roel Tiemersma om te kijken hoe je veerbollen moet vervangen. Opzich spreek de handleiding voor zich, en dus ik wil het zelf wel eens gaan proberen.
Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet gaan letten? En waar kopen jullie de veerbollen voor de BX?
Alvast bedankt voor het meedenken.!!
Citroën BX Cannes // 1991
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 12-06-2010
- BX SPORT
- AX GTI
- AX 1.4 Furio
- AX First 1.4 D
- BX Chic
Gefeliciteerd met de verse APK!
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Bollen via de BX Club, anders is D&O ook een goed adresje.
Bedankt voor de reacties.!!
Ennne, is het vervangen van veerbollen een klein klusje?
Ben misschien iets te optimistische geweest in de voorgaande post.
Citroën BX Cannes // 1991
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Mwah, maak het systeem drukloos (laagste stand, maar zet een paar assteunen aan de achterzijde onder de auto, anders kun je niet bij de bollen), leg bijvoorbeeld een goede oliefiltersleutel (ketting) rond de bol en draai het ding eraf. Nieuwe bol erop, auto in de goede stand en dan zou het geregeld moeten zijn. Houd wat bij de hand om vrijkomende LHM op te vangen, zoals doeken bijvoorbeeld. Aan de voorzijde kun je overal mooi bij, aan de achterkant is het even pielen.
Als de bol goed los wil (heb bij een BX nog nooit een hamer, laat staan een beitel nodig gehad) is het een klus van niks. Vergeet ik iets?
Succes
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Bollen een slag losdraaien als het systeem nog op druk is.
HvdL schreef:Vergeet ik iets?
Ja, de voorraadbol…
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
De veerbollen draai ik altijd een slag los onder druk. De voorraadbol met de druk eraf.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Rex schreef:Bedankt voor de reacties.!!
Ennne, is het vervangen van veerbollen een klein klusje?
Ben misschien iets te optimistische geweest in de voorgaande post.
Hier een beschrijving voor een Xantia, maar voor een BX werkt het eigenlijk hetzelfde. Als je het nog nooit gedaan hebt is het even kloten met de achterbollen vind ik.
http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=14&t=16173
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
H@ns schreef:HvdL schreef:Vergeet ik iets?
Ja, de voorraadbol…
Als hij die ook vervangt wel, anders niet natuurlijk…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Vraagje, ik loop nu al een tijdje met het idee om een trekhaak te gaan monteren.
Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten? Wel zou ik graag een trekhaak willen met elektriciteit.
Budget: 100 euro
PS: De veerbollen zijn vernieuwd, en de Cannes zweeft weer verrukkelijk.
Citroën BX Cannes // 1991
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Break model heeft langere trekstangen dus je zal de kortere voor de berline moeten hebben
Zonder die stangen wil een trekhaak ook wel maar hang er dan naar nooit meer dan 400kg achter
En natuurlijk nieuwe bouten/moeren gebruiken want over oude gaan ze nog wel eens miepen bij APK maar dat zal nog wel ff duren voor je zover bent
Verder zijn ze zover ik weet allemaal het zelfde maar zo’n dikke Franse trekhaak is natuurlijk veel stoerder (heel misschien dat beerpeet die nog wel heeft)
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Ik heb er nog een liggen, PM maar effe…