Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ik heb helaas de klus niet kunnen afwerken. De stuurstang zelf, die net voor de homokineetkoppeling los moet wou niet los en deze namiddag kwam mijn neef voor zijn Saxo, dus heb ik alles terug moeten in elkaars steken en zal het een andere keer moeten doen. Ik heb die stang wel al goed ingevet met kruipolie zodat ze de volgende keer toch los zou komen.
Ik heb wel nog een schakelstang vervangen, zodat er geen speling meer op de pook zit
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Vorig weekend nog eens een poging gedaan om de spoorstang los te krijgen, maar deze wou nog steeds niet los.
Is het juist dat deze los moet gedraaid worden net voor de homokineetkoppeling en dus net voor het rubber. Ik doe dit nu met een griptang op het smalle stuk net voor de homokineet en een steeksleutel op de spoorstang zelf op dat voorziene stuk. Op deze manier wilt het dus niet los. Ik heb ook al geprobeerd om de rubber hoes over de spoorstang te trekken, maar dat smalle uiteinde is echt te smal om over die spoorstang te kunnen.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Je wilt die geribbelde hoes vervangen? Die zit op het stuurhuis geklikt, die kun je daar gewoon aftrekken en dan terugvouwen over de stuurstang.
De nieuwe hoes moet je toch echt over de stuurstang schuiven. Daarvoor moet je ‘m eerst verwarmen, b.v. in heet water of standje laag met een föhn.
De makkelijkste manier om de nieuwe hoes op het stuurhuis te krijgen is van boven af. Daarvoor moet je het LHM-vat even weghalen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ja, die geribbelde hoes die op de stuurstang zit.
Om de oude hoes er af te halen ga ik die gewoon kapot snijden. Op de kant van het stuurhuis is die toch al helemaal kapot.
Oke, zet die hoes dan zo veel uit met op te warmen? Want als ik ze er zo koud over wil trekken lijkt het onmogelijk dat deze er over zou kunnen en is er geen risico dat die nieuwe hoes dan scheurt?
Ik zal het vanmiddag nog eens proberen en dan eventueel het LHM vat er uit halen.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Die hoes wordt inderdaad veel soepeler als ‘ie warm is. Been there, done that.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ik heb gisteren die hoes er dan op gekregen. Het is wel allemaal wat minder vlot gegaan dan verwacht. Ik had eerst die hoes in heet water gelegd. Ze was dan al eens stuk soepeler, maar nog echt niet over de spoorstang te krijgen. Daarna heb ik de hoes opgewarmd met een fohn, maar nog steeds niet er over te krijgen. Ik heb dan uiteindelijk een metalen staaf gemaakt met een smaller uiteinde die dan breder werd tot wanneer de diameter een 2-tal mm groter was dan de spoorstang. Ik heb dan zo die rubber hoes op die staaf gekregen en dan die staaf tegen de spoorstang gehouden en dus zo over de spoorstang kunnen trekken.
De oude hoes:
De nieuwe hoes:
De schakelstangen die ik ook vervangen heb, oud VS nieuw:
Ik zal de hoes aan de andere kant waarschijnlijk ook nog vervangen, want deze ziet er ook uit alsof ze haar beste tijd gehad heeft. Ik heb nu toch die staaf liggen en weet nu hoe het moet.
Verder ben ik ook nog wat bezig geweest met het schuifdak. Ik heb eens de motor er afgehaald en deze was echt helemaal verzadigd van het vet. Ik denk dat dit al een oorzaak was dat ze zo traag liep en soms blokkeert. Ik ben het nu allemaal wat aan het uitkuisen en hopelijk komt het op deze manier in orde zonder dat heel de hemel er uit moet.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Die hoes aan de passagierskant is een heel ander verhaal omdat daar de bevestiging van de hulpcilinder zit:
Met ingebouwd stuurhuis is het vrijwel onmogelijk.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wim, de TS heeft een 24v met diravi. Dat stuurhuis heeft toch geen hulpcilinder? Volgens mij is heel het stuurhuis anders
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je hebt gelijk, ik heb er helemaal niet bij stil gestaan dat het hier om een diravihuis gaat. Dus geen hulpcilinder.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Oke, dus de rechterkant kan dan op dezelfde manier als de linkerkant?
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Vrijdag heb ik nog eens wat aan de XM gewerkt. Eens de boel uitgekuist was wou het dak helemaal niet meer open met die motor van de XM. Ik heb nog een motortje van een elektrisch dakraam van een BX liggen en deze is technisch volledig hetzelfde als die van de XM. Ik heb die dan eens gemonteerd en rechtstreeks op de accu aangesloten. Het dakraam ging zonder haperen en behoorlijk snel open en dicht. Het ligt dus toch aan het motortje. Ik ga nu kijken of ik eventueel die BX motor kan gebruiken in dat dakraam en de kabelboom kan aanpassen want deze is wel verschillende van de BX en de XM. Die kabels en relais zitten goed verstopt bij de XM. Ik hoop dat het gaat lukken zonder heel de hemel er uit te moeten halen. Ik heb gelukkig sinds vandaag de elektrische schema’s. ( en bij het afhalen van de werkplaatshandboeken echt prachtige DS-en en CX-en gezien)
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Waar ben jij dan die boeken gaan halen…. ?
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ik ben deze hier gaan halen:
http://www.kapaza.be/nl/onderhoud-handleidingen/citroen-werkplaatshandboeken-82787997.htm
Het was even rijden, maar die boeken zijn echt moeilijk te vinden en ondertussen ook enkele prachtige wagens gezien.
Ik heb er ook enkele van de CX en DS thuis liggen ( had ik eens een heel eind terug gekocht) moest je er eens nodig hebben om te gebruiken moet je het maar laten weten!
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ik heb de afgelopen weken nog wat verder gedaan aan de XM.
De stuurstanghoezen en fuseekogels zijn aan beide zeiden vervangen:
Verder zat er ook nog wat roestbubbeltjes aan een lasnaad bij de linker achter deur. Ik heb daar alle kit uitgehaald en alle roest mooi weg geschuurd en goed behandeld. Het is wel het enigste roest dat ik bij de XM heb kunnen ontdekken. Foto’s volgen nog.
Ik ben ook nog bezig geweest met de ABS. Ik had eens gekeken om de sensoren aan de achterwielen juist te zetten, maar klopt het dat die onmogelijk met voelemmers juist te zetten zijn? Want je kan daar toch niet bij? Ik heb dan ook eens de ABS uitgelezen van de XM en deze gaf storingcode 22, een relais dat storing geeft. Heeft er iemand idee welke relais dan problemen heeft en welke ik eventueel moet vervangen?
Is dat een van deze:
Of is dat deze:
werkplaatshandboek:
op de auto:
Als laatste vroeg ik mij ook nog af hoe ik de raammechaniek los krijg van de ruit zelf? Ik heb de rail en het motortje enz los gekregen, maar om deze uit de deur de krijgen moet eerst nog het raam er van los. Hoe krijg ik deze los?
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Ah, jij hebt een Bendix ABS. Dan zit alles in dat zwarte blok en niets in of aan de computerbak.
De ruit zit met een kunststof dop vast aan de geleider. Die dop steekt door de ruit heen en zit geborgd met een eveneens kunststof clip; aan de buitenzijde. De clip lostrekken, ruit tot halverwege laten zakken en dan kun je die loshalen van de geleider.
Alles gaat op de tast.
Wim,
Disciplus Simplex