Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
King Karel schreef:ja hoor, tuurlijk! jullie wel
Wil je dit soort niets bijdragende meldingen niet meer posten Karel?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja hoor, als de heren in het vervolg ook hun reacties voorzien van argumentatie ipv zomaar wat te roepen;
als: Ontsteking verlaten betekent juist warmer!
en: Precies
Wanneer je last hebt van pingelen dan is het een goed gebruik om de ontsteking te verlaten. Zoek maar eens op Knock Retarded!
Dit zal je blok doen afkoelen.
Als je ontsteking zoveel te laat zet dat je kleppen gaan verbranden dan zal je blok inderdaad warmer worden. De nog brandende gassen worden dan vlammend en wel tussen de kleppen doorgedrukt…
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, dat klopt. Maar het woord pingelen was ik in dit draadje nog niet tegengekomen! Onder “bokken” versta ik iets anders aangezien pingelen iets is wat vooral hoorbaar is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
met bokken bedoelde ik vermogen heel kort even helemaal weg.
Ontstekingstijdstip heb ik al even niet meer gecheckt…
Er zit wel wat meer roet dan normaal in de eindpijp van de demper, maar dacht dat dat door de ijle lucht kwam
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Als ik ook nog even een suggestie mag doen?
Ik denk dat het bokken vapour lock is geweest.
Jouw GS heeft waarschijnlijk alleen een benzine aanvoerleiding en geen retour(correct me if I am wrong!)
Als het warm is en je benzineverbruik is een tijdje gering, bijvoorbeeld bij een langzame afdaling, dan is de doorstroming in de benzinepomp zo laag dat hij (te) warm wordt.
Benzine gaat koken en dan heb je vapour lock.
We hebben dit een keer meegemaakt met de 1130 van mijn broer die een after market verbruiksmeter had ingebouwd.
We zaten net te genieten van het lage verbruik, 4 l/100km, ineens werd het 2, 1, 0,5 3 etc.
Bokken, bokken, bokken. Even terugschakelen, flink gasgeven en het ging weer over.
Het was beneden de 10 graden dus het snorretje zat ervoor. Dat zal ook wel een rol hebben gespeeld.
De enige verklaring die we ervoor konden geven was vapour lock…
Het lijkt me sterk dat te dunne olie dat bokken veroorzaakt, als de smering te kort schiet gaat ie zwaarder lopen en misschien zelfs vastlopen.
De GSA’s hebben volgens mij allemaal zo’n benzine retourleiding waardoor de pomp goed gekoeld blijft.
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Vapour lock is zeker mogelijk, heb ik ook wel een paar keer mee gemaakt met mijn GSA
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Bedankt voor alle reacties. Inmiddels weer veilig thuis aangekomen met deze heerlijke reiswagen. “Vapour lock” was ook mijn eerste vermoeden bij het bokken, en die temperatuur zou weleens aan het ontstekingstijdstip kunnen liggen, ga ik zo nakijken.
Octaan 98+ is minder makkelijk verkrijgbaar in Italië dus het stukje wat ik op 95 reed ging het ding vreselijk pingelen bij de gasstand net voor de tweede carburateurtrap. Bij 98 blijkt dat veel minder maar is niet helemaal weg.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan zou je de ontsteking inderdaad iets later kunnen zetten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina, een uitgebreidere versie van MiGS’ reisverslag
MiGS jaagt GS over Großglockner
De vakantieperiode is begonnen. Het forum zwermt massaal over Europa uit. De Citroëns en de citroënnisten beleven steden, landschappen en avonturen. Michiel “MiGS” is er vroeg bij en stuurt ons vanuit de Alpen een reisverslag. De GS heeft het warm, de GS heeft het koud, maar dankzij het forum houdt hij het uit. Goed voorbeeld doet goed volgen?
Eind juni hadden we een vakantie gepland naar Noord-Italië. Kamperen en fietsen mee, de keus was snel gemaakt om met de GS break te gaan. Vertrek was op de eerste echt hete dag van het jaar. De cabinetemperatuur op de Deutsche Autobahn steeg tot 35 graden, de olietemperatuur in het carter liep soms op tot de 110 graden. Bestemming voor de eerste dag: Kitzbühel. De volgende dag door naar Cortina d’Ampezzo in de Dolomieten. De kortste weg gaat via de Fabertauern-tunnel, meer een overdekte weg. Met de recente regen is daar een modderlawine met rotsen overheen gegaan wat de constructie niet bepaald overleefd heeft, die is berekend op sneeuw. Dus dan blijven er drie opties over: omrijden via de Brenner, de Tauernbahn-autotrein door de berg, of de Großglockner-Hochalpenstraße.
Tja, de Brenner is nogal om en saai, de autotrein is laf, dus “nu we er toch zijn” hebben we besloten het autootje over de Großglockner te jagen. Het was wederom een wonderschone dag, de temperatuur in het dal ging richting de dertig graden. Met twee personen en kampeerbagage wist ik al dat het een interessante exercitie zou worden. Na het tolpoortje duurde het dan ook niet lang of het beestje begon te bokken. Omdat ik dacht dat de carburatie het liet afweten en starten ook al niet zonder een goeie poot gas ging, heb ik de auto maar even stilgezet.
Na even wachten toch weer rustig doorgereden, maar de temperatuur liep na enige tijd op tot ver boven de 110 graden. Dat was iets teveel van het goede. Wederom bokken, dus op 2/3 van de route nog maar eens aan de kant gezet. Toen bleek dat de olie zo dun was geworden dat er bij stationair niet eens genoeg oliedruk was volgens de sensor. Oeps, even laten afkoelen tot onder de 90 graden. Gelukkig stond er op deze hoogte een aardig koel briesje, dus dat duurde niet al te lang. Het laatste stuk ging goed in de 1e versnelling, de buitentemperatuur hielp hier aardig mee. Phew, de pas bereikt!
Ik moet zeggen dat ik weleens relaxter achter het stuur heb gezeten. Zo heb ik wel wat van de adembenemende uitzichten gemist, maar gelukkig hebben we de foto’s nog. De afdaling ging zonder problemen; wat campers en andere slome duikelaars moeten inhalen, qua remmen en wegligging kom je niks te kort.
In Cortina ben ik nog even langs de garage geweest: De aandrijfasbouten waren tijdens de Citron Pressé losgelopen en de nieuwe oplossing heb ik onderweg een keer gecontroleerd. Toen viel me een vetspoor op vanuit een tripoïdehoes op, die had een strakker bandje nodig. In de week erna vanaf Cortina naar Bolzano gereden over de Passo Pordoi en de Passo Sella, en dat ging wonderwel prima met de wat koelere buitentemperatuur en hopen sneeuw her en der.
Met dank aan de reacties van het forum denk ik dat “vapour-lock” de oorzaak van het bokken is geweest en een sub-optimaal ontstekingstijdstip voor de te hoge temperatuur, een eerste actiepuntje!
Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen. Citroën-gerelateerde reisavonturen kun je mailen aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).
tekst en foto: MiGS, redactie: RensKorevaar
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Zalig artikel, met een zo mogelijk nog zaligere GS! Echt mooi! (en dat je die nog in de Westhoek hebt gevonden!?)
Veel succes ermee!
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Mooi verhaal!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Dank voor de goede recensies
demuywo schreef:...nog in de Westhoek ... gevonden!?)
De wagen heeft daar maar een paar jaar gewoond, is van origine in Frankrijk geleverd. Ik heb een sticker van een CT station in Sens bewaard, ligt 100 km ten zuidoosten van Parijs. Is nog vrij noordelijk natuurlijk
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Le Citron Pressé komt steeds dichterbij dus tijd om eens onder de auto te kruipen. Keurmeester Colman fronste vorig jaar de wenkbrauwen bij een degelijke maar gungum met pijpklemreparatie van de stuurboord uitlaatpijp, dus die gaat vervangen worden.
Helaas werd ik onaangenaam verrast door een enorme hoop vet op de koelbeplating, blijkt dat het in Italië nieuw aangelegde bandje op de tripoïdehoes geen soelaas bood, het huis is nu helemaal leeg
Dus dat wordt de as er weer afhalen om de schade te inspecteren. Verder eens kijken of ik de bollen kan wisselen. Er schijnt een test-apparaatje in de buurt te zijn, tijd om te gaan mailen
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Vraagje, gaat er iemand woonachtig in Rijnmond of Haaglanden richting het GS-magazijn morgen? Frank heeft een nieuw stuur voor mij klaarliggen en dat lijkt me wel fijn in de hand liggen tijdens de Rallye . Ik was afgelopen keer en ben deze keer niet in de gelegenheid langs te gaan…
Als iemand het voor me zou kunnen meenemen dan hoor ik het graag, kan ik wat met Frank afspreken.
Alvast bedankt, Michiel
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99