Gekke storing
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 25 april 2014 09:42 PM

Vanochtend had ik een gekke storing. M’n BX was met geen mogelikjheid meer te starten nadat ik even was gestopt bij de pomp voor een pakje peuken (ja, ja is slecht voor je, maar daar hebben we het nu niet over).

Bixie heb ik dus laten staan en vanavond ff de ANWB erbij gehad. Blijkt dat er totaal geen vonk komt. Ook geen spanning op de bobine. Heeft die beste man even spanning op de bobine gezet ... start ze en loopt als een zonnetje. Kreeg ik voor de zekerheid een draadje mee voor onderweg ... even tussen + pool en bonine houden en dan zou ze het volgende keer weer moeten doen Smile


Leuk en aardig natuurlijk maar waar ligt dit aan? Bobine? Hij had het ook over een dubbelrelais maar dat zit kennelijk in andere types en niet m’n type I bixnix.

Iemand enig idee? Voel er weinig voor om maar lukraak zaken zoals de bobine te gaan vervangen.

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 25 april 2014 09:59 PM
  [ # 1 ]

Heb ik ook eens gehad, en toen was het draadje van de onsteking gewoon los. Maar die zal je waarschijnlijk al wel gecontroleerd hebben.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 25 april 2014 10:27 PM
  [ # 2 ]

Heb ik ook eens gehad, het is lang geleden maar er was een draad van de ontsteking die over het binnen spatbord liep totaal door gesleten over een lengte van zo n 10 cm. Van boven af niet te zien. Geen sluiting gehad gewoon door gesleten. Sterkte met zoeken.

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 25 april 2014 11:05 PM
  [ # 3 ]

Draadjes en stekkertjes zijn gecontroleerd en goed. Op het moment van controle, maar een ‘wakkelcontact’ kan ‘k natuurlijk niet uitsluiten anders dan door alles preventief vervangen.

Ik zal de andere draadjes en stekkers morgen eens nalopen op slijtage.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 april 2014 09:03 AM
  [ # 4 ]

Startslot versleten?

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 26 april 2014 10:56 PM
  [ # 5 ]
H@ns schreef:

Startslot versleten?

Huh? Die moet je mee eens uitleggen. Dan doet ie toch helemaal niets?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 april 2014 11:34 PM
  [ # 6 ]

Nou, ik weet niet helemaal zeker wat dat ding allemaal schakelt.
Hij schakelt niet alleen de startmotor, maar ook de stroomvoorziening van andere circuits.
Er zitten niet voor niets 8 draden aan… Inwendig zitten er meerdere contacten.
Het zou kunnen zijn dat net dat ene contact wat de ontsteking voedt een beetje brak is…

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 27 april 2014 10:02 PM
  [ # 7 ]

Je “contact"slot heeft maar 3 functies.

accessoire stand, plus na contact en starten.
Als de plus na contact op je contactslot het niet doet, doet feitelijk bijna niets het meer in de auto.
Gewoon even de draad terug volgen vanaf je bobine en zo alle componenten en stekkers controleren.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook