Hallo forum-gebruikers,
Na het plaatsen van nieuwe geleiders in het dak heb ik het probleem dat het dak verkeerd om werkt.
Met andere woorden : als ik de schakelaar in de nul stand zet( dit hoort dak dicht te zijn) gaat mijn dak open. Als ik de schakelaar op open zet(dak over de achterruit ) gaat het dak dicht.
Heeft hier iemand een oplossing voor ?
hoor het graag.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Betreft een Pluriel?
Zo ja, dan de vraag, heb je het dak opnieuw geïnitialiseerd?
Dat gaat zo:
Citaat van Taco
De initialisatie van het schuifdak gaat als volgt:
- het dak helemaal sluiten, knop een paar keer extra indrukken tot je echt zeker weet dat het dakje dicht is;
- de knop in dezelfde stand (‘stand 0’) laten staan en 18-25 sec ingedrukt houden (programmering is gewist)
- de knop loslaten
- de knop weer 2 sec ingedrukt houden en loslaten,hiermee weet het dak wat de ‘dicht’ stand is.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dank voor je reactie,
Ja het betreft een C3 Pluriel bj 2004
Ja, in eerste instantie heb ik hem opnieuw geinitialiseerd, wat hij wel doet met het dak open maar niet bij dak dicht. De knop staat als hij dicht is op de “Open dak” -zijde (het lampje op de drukknop staat dan aan de kant met het “witte” rondje, volgens mij moet hij dan bij het “zwarte” rondje staan, of is dat niet zo? Is het misschien zo dat je de reduceerkast van de motor kunt omdraaien ?
Iemand nog een andere oplossing ?
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Aangezien het probleem is begonnen na het plaatsen van nieuwe geleiders, denk ik dat je de oorzaak ook in de plaatsing van de nieuwe geleiders zult moeten zoeken.
Heb je alles juist aangesloten tijdens het plaatsen van deze nieuwe geleiders?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
van D schreef:De knop staat als hij dicht is op de “Open dak” -zijde (het lampje op de drukknop staat dan aan de kant met het “witte” rondje, volgens mij moet hij dan bij het “zwarte” rondje staan, of is dat niet zo?
Het witte rondje naast het bijna volledig zwarte rondje is “dak volledig dicht”.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dit is de stand volledig open, dwz dak op achterruit.
Motorreductor verkeerd om aansluiten kan naar mijn idee niet.
Dus toch een aansturingskwestie?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bedenk me net nog iets.
Weet niet eens of het fysiek kan, maar heb je toevallig de duw-trek-kabels verwisseld?
Dwz aan de verkeerde kant van het tandwieltje gelegd?
Dan gaat het namelijk contra werken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het rare is ook dat hij de stappen wel precies goed maakt maar dan in de omgekeerde volgorde.
Volgens mij kun je ook alleen een reset geven als het dak geheel gesloten is en de knop op de juiste stand staat. Nu werkt de reset wel, maar dit is alleeen als hij volledig open staat.
Het werkt wel, alleen in de omgekeerde volgorde.
René Jongejan schreef:Bedenk me net nog iets.
Weet niet eens of het fysiek kan, maar heb je toevallig de duw-trek-kabels verwisseld?
Dwz aan de verkeerde kant van het tandwieltje gelegd?
Dan gaat het namelijk contra werken.
Volgens mij niet maar ga dit in iedergeval toch even controleren, bedankt voor tip
Helaas,
De duw-trek-kabels zitten juist gemonteerd, dacht even dat dat het kon zijn.
We zoeken door en suggesties altijd welkom.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zou de initialisatie opnieuw doen.
Probeer eens het volgende.
Dak volledig sluiten en plus van accu los halen voordat de auto in de sluimerstand gaat.
Dan de schakelaar in de juiste stand zetten en plus van accu weer aansluiten en dak opnieuw initialiseren.
Zie onderstaande procedure.
Stand 0 is overigens het dak volledig dicht en stand 9 is het dak op de achterruit.
Ben benieuwd naar het resultaat!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik kwam er echt niet meer uit !
Had alles gedaan wat er geschreven was hier, maar niets werkte.
Dan maar weer alles herhalen wat ik gedaan had.
En ja hoor, gevonden.
Bij het verwijderen van het dak ook de motor los gekoppeld en behuizing uit elkaar gehaald om het wormwieltje te voorzien van nieuw vet, en ja hoor behuizing 180 graden gedraaid, wat dus als gevolg heeft dat de motor andersom gaat draaien !!. Goed in elkaar gezet en als een zonnetje. Hoefde niet eens opnieuw te initialiseren.
M’n eigen domme fout.
In ieder geval bedankt voor de reacties en ik hoop dat iemand anders er ook wat aan heeft.
Blije Pluriel-rijder.
René Jongejan schreef:Ik zou de initialisatie opnieuw doen.
Probeer eens het volgende.
Dak volledig sluiten en plus van accu los halen voordat de auto in de sluimerstand gaat.
Dan de schakelaar in de juiste stand zetten en plus van accu weer aansluiten en dak opnieuw initialiseren.
Zie onderstaande procedure.Stand 0 is overigens het dak volledig dicht en stand 9 is het dak op de achterruit.
Ben benieuwd naar het resultaat!
Rene,
Helaas werkte dit ook niet, maar zoals je in voorgaande bericht heb kunnen lezen, is het me toch gelukt.
Bedankt voor je reacties.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Uiteindelijk dus toch iets simpels.
Wist alleen niet dat je ook de motor uit elkaar had gehaald.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986