Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Peter Reumer schreef:
(één ding snap ik niet helemaal, dhr. Bruinsma gaf aan dat Centre-C6 het bedrijf is wat de dialyse heeft bedacht en uitvoert. Ik dacht dat dat bedrijf in Nieuw-Vennep zat, maar op de leaflet staat Aalsmeer. Is dat bedrijf recentelijk verhuisd?)
Het spoelen is zeker geen vinding van Centre-C6. Sterker nog, nog niet zo lang geleden moesten ze er niets van hebben. Het spoelen werd afgeraden en als onzin afgedaan… Kennelijk hebben de successen met het spoelen en reviseren van de Aisin automaten van Garage Johan Oldenhage, die toch wel als pionier gezien mag worden op dit gebied, ook Centre-C6 aan het denken gezet. Garage Johan Oldenhage bevind zich in Nieuw-Vennep, Centre-C6 in Aalsmeer. Het is wel een beetje jammer dat je van het C6 genootschap verkeerde informatie hebt gekregen op dát vlak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 22-01-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 Exclusive 2012
Vreemde reactie van Waterman. Centre C 6 doet , volgens toelichting , het spoelen toch anders.
Hoezo vreemd? En welke toelichting?
Black C6 schreef:Centre C 6 doet , volgens toelichting , het spoelen toch anders.
Maar toch afgekeken als ik dit bericht mag geloven.
oldenhage schreef:Langzaam maar zeker dringt het bij collega’s door dat het totaal verversen van de automaatbak als preventief onderhoud nuttig is. Ging eerst Autrans al over stag, sinds vandaag kijken ook mijn gewaardeerde collega’s van Centre-C6 naar een spoel apparaat. Met de door ons geleverde speciaal ontwikkelde (GJO) spoeladapter en onze olie hebben ze vandaag kunnen oefenen.
Zelfs een adapter is geleend. Geen idee wat dat is, maar als ik dit lees, is dit geen adapter die in het stopcontact zit.
Dus Peter, ik denk dat het verhaaltje wat je hebt gehoord een beetje verkooppraat is.
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 10-01-2010
- Jumper 3.0 HDI DC L2H1 35
- Jumpy 2.0 hdi 120 kw
- C5 Tourer 3.0i V6 Exclusief Automaat
Ik sluit mij volledig bij rene aan!
Een citroen is meer dan een auto!@
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Black C6 wil gewoon herhalen wat hij hier ook al beweerde:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223354/#1782101
Dat is een beetje raar, want het klopt niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
René schreef:Black C6 schreef:Centre C 6 doet , volgens toelichting , het spoelen toch anders.
Zelfs een adapter is geleend. Geen idee wat dat is, maar als ik dit lees, is dit geen adapter die in het stopcontact zit.
Dus Peter, ik denk dat het verhaaltje wat je hebt gehoord een beetje verkooppraat is.
De adapter is het ding dat in plaats komt van het filterhuis op de automaat. Daaraan zitten de leidingen die van en naar het spoelapparaat gaan. De oliepomp in de automaat perst de olie rond, het spoelproces vindt dan ook plaats met draaiende motor.
Johan Oldenhage was de eerste, hij heeft dan ook de meeste ervaring. Die analyse was natuurlijk best leuk, maar als je er bij staat en je zie die zwarte olie uit de bak komen is de eerste gedachte toch wel: Dat had ik beter eerder kunnen doen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
De Aisin 6 van mijn C5 was de eerste waarop GJO dit spoelen uitgevoerd heeft.
Dat was op 23 januari 2012, inmiddels meer dan 2 jaar geleden dus.
Hij was met afstand de eerste die dit deed, en hij heeft er een speciale adapter voor laten maken die dit spoelen mogelijk maakte. Die adapter komt op de plek waar normaal de oliekoeler van de bak zit.
Kort daarna zijn er ook adapters gemaakt voor de AL4 en de 4HP20 waarmee C5’s uitgerust zijn.
In Alsmeer is men pas heeeeeel veel later begonnen met dit spoelen.
En als ik het goed heb is de adapter daarvoor toegeleverd door GJO.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 07-02-2012
- DS 3 SoChic
Zojuist zat ik een draadje op het Engelse C6-owners forum te lezen over een hakerig schakelende C6 met 2.7 motor. Daar is men kennelijk niet op de hoogte van het spoelen/flushen/dialyseren van de versnellingsbak.
Is er misschien iemand hier met een account op het Engelse C6-forum, die het fenomeen daar wereldkundig wil maken? Zo te lezen komt men daar niet verder dan een beetje olie verversen, wat de schakelproblemen maar ten dele oplost.
http://c6owners.org/plugins/forum/forum_viewtopic.php?19573.30
Het is pas een bocht als je banden gieren.
FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!
C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…
vandaag spoelbeurtje bij Oldenhage laten doen.
Hij schakelde niet eens zo heel beroerd, maar na dit gebeuren merk je ineens hoe het ook kan.
echt top! je kent je auto niet meer terug daarna.
vriendelijke lui daar ook.
Ik heb in juni mijn C6 2.7 HDI ook laten spoelen. Was bij ca 105.000 km.
Heb eigenlijk niet zo veel verschil gemerkt. Het meest positieve was en is nog steeds het oppakken vanuit stilstand. Gaat veel minder abrupt en met minder vertraging. Dus soepeler en vooral sneller bij optrekken.
Er is ook een update doorgevoerd in de computer.
Wat ik sindsdien merk is dat de versnellingsbak terugschakelt bij terugvallen in snelheid van ca 100 naar onder de 90. Hij schakelt dan terug van 6 naar 5. Voordien was dat niet zo. En kon ik rustig rijdend op een 80 km weg handmatig de bak opschakelen van 5 naar 6. Dat wil nu niet meer. Zal wel een soort extra beveiliging zijn. Maar wel vreemd. Op zich moet de motor bij 85 makkelijk zonder inspanning dan 1400 tot 1500 toeren kunnen draaien. Maar hij schakelt terug naar 5 met ca 1800 toeren. En opschakelen handmatig naar zes wil dus niet meer. En dat is voor veel Czessen het hik gebied….
Groetnis
Adri
En als je vanaf stilstand rustig optrekt, bij welke snelheid schakelt ‘ie dan over naar z’n zes?
Mijn AM6, gekoppeld aan de benzine V6 schakelt niet terug bij die snelheid. Maar bij mijn combinatie is de V-1000 lager dan bij die van jou.
Ik zal morgen even nakijken wat de V-1000 is van jouw combinatie, misschien zit daar de verklaring.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Bij gewoon optrekken schakelt de bak naar zes bij bijna 100 km/h.
Laat ik het gas dan weer los, dan schakelt de bak in de buurt van 90 terug naar 5.
Handmatig kan ik dan niet meer opschakelen naar 6.
Dus bij ca 85 reed ik vroeger in de zes ca 1400-1500 toeren.
Nu in de 5 is dat ca 1800 toeren.
Bij het Nieuwe Rijden zou de 6 met 1500 toeren mooi zijn.
Maar waarschijnlijk zit er een soort beveiliging in deze update.
Bij mijn vorige C6, nooit laten spoelen en geen update, ingeruild bij ruim 200.000 altijd rustig in de zes kunnen rijden op de vele 80 km wegen die ik rijd.
Mijn tweede C6, deze dus, tot aan het spoelen en de update ook gewoon mogelijk.
Denk dus zelf dat het aan de update ligt.
Mijn vraag aan mede C6 rijders: kunnnen jullie handmatig opschakelen naar de 6 als je ca 85 rijdt?
Of eigenlijk ook: blijft de bak gewoon in de zes staan als de snelheid mindert van boven de 100 naar die ca 85?
Groetnis
Adri
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Klopt helemaal wat je schrijft. Sinds de update ligt het schakelen van 5 naar 6 rond de 100. Bij mij schakelt hij terug van 6 naar 5 rond de 95. Handmatig naar 6 schakelen onder de 100 lukt ook niet meer. Ervaar het niet als hinderlijk.
Wat ik voor de update merkte, is dat de bak in 6 tussen 80 en 90, dus zo rond 1500 rpm, een beetje ging “zingen”. Mss heeft de update daarmee te maken?
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 12-12-2011
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI Exclusive
Ik heb de 3.0 HDiF en ik weet niet of dat qua bak veel uitmaakt. Bij mij gaat het boven de 80 direct in de 6. Voorheen bij koude bak bleef hij bij optrekken regelmatig hangen in 5, maar dat komt sinds spoelen eerder dit jaar nauwelijks nog voor. Terugschakelen naar 5 gebeurt pas als de snelheid onder de 80 komt.
Wat mij betreft zijn de 5 en 6 eigenlijk te kort. Bij de huidige overbrengingen kun je boven de 130 wel een 7 gebruiken. Volgens mij kan de motor dat met gemak aan.