Ik heb een paar weken geleden een 2400 ie pallas gekocht. Vanaf het begin is het “starten lopen” en rijdt hij heel fijn. Op een gegeven moment startte hij niet meer als hij warm was. Nadat hij was afgekoeld was het weer “starten lopen”. Bij een zo’n sessie van warm niet willen starten, was er geen vonk waar te nemen bij de kabel naar de verdeler toe. Daaruit trok ik de conclusie dat de bobine niet meer goed functioneerde. Nadat ik thuis de bobine heb vervangen, startte hij wel, maar liep heel slecht. Daarna startte hij helemaal niet meer. Ik heb wel vonken bij de bougiekabels en ook (ruikt naar veel) benzine. Maar hij slaat niet aan, ook niet via de startkabels van een andere auto (2 jaar oude volvo v50 diesel). Dus wel vonken en benzine maar start niet. Zou het de Luchtmassa-meter kunnen zijn? Heeft iemand daar ervaring mee?












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat kan of de BDP sensor. Hoe zijn de bougies?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een 2400 ie heeft geen bdp sensor maar een pick-up sensor in de stroomverdeler en een losse ontstekingsmodule onder de bobine bij de koplamp rechts.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Klopt, maar ik ga er vanuit dat dat de pick-up sensor werkt, anders zou je geen vonk hebben, dacht ik. Bougies kan ik ook nog even checken, bedankt.














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je een mooie, krachtige, vonk? Of een “so so la la” vonkje?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En als je de oude terug zet?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Gevoelsmatig zou ik zeggen niet een heel overtuigende vonk, maar daar heb ik een beetje weinig ervaring mee.
Ik had met de ‘oude’ bobine geen vonk.
Gevoelsmatig zou ik zeggen niet een heel overtuigende vonk, maar daar heb ik een beetje weinig ervaring mee.
Ik had met de ‘oude’ bobine geen vonk.
Veel stekkertjes los en weer vast gemaakt, Luchtmassameter mechanisch gecheckt en nu loopt hij weer. Wel erg rijk afegsteld.
Bedankt voor de reacties.






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Dus een gezellig stekker probleem is het meest waarschijnlijke. Komt wel vaker voor hoor
Af en toe rondje stekkers kan dit soort gedoe voorkomen.
je mag nog een paar mooie foto’s hier posten van je mooie Pallas, altijd leuk !
en evt. verdere vragen kan je dan later hier ook in jouw draadje posten (titel openingspost kan je wijzigen).
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Bedankt, foto’s volgen.
Het volgende probleem dient zich alweer aan…..
Nu start hij goed maar lekt olie bij het lopen op de uitlaat en er komt witte rook uit de uitlaat (maar de motor was nog niet warm. Er miste een moer uit het uitlaatspruitstuk en op die positie lekte er benzine langs de uitlaat. Door een nieuwe moer te monteren is dat probleem verholpen. Ik ben een beetje bang voor een lekke koppakking. Hoe kun je met zekerheid zeggen dat dat het probleem is?
Dat zal een mooi zootje zijn dan
Die witte rook? Is dat een klein pluimpje de eerste minuten of meer een lokale mistbank?
Waar de olie op de uitlaat lekt even goed schoonmaken en goed kijken waar het vandaan komt.
Als de benzine onverbrand uit de uitlaat stroomt zal die cylinder ook een natte bougie hebben.
Een (dramatisch) lekke koppakking kan alles wel veroorzaken, is de motor te heet geweest?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
De witte rook lijkt toe te nemen in de tijd. Zou misschien ook benzine kunnen zijn??? Ik zal morgen even de bougie eruit draaien van cilinder 3 (waar de moer ontbrak). Ik kon hem nu niet meer aan de praat krijgen. Misschien verzopen? Na inspectie van de bougie zien we wel weer verder.
Bedankt voor je reactie.
Groet Onno