Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Leuk detail die kentekenplaat
Wat ben je van plan met de DS te gaan doen?
Deze DS gaat in ieder geval een plaatwerkrestuaratie ondergaan, dat is heel hard nodig.
Nadat de dame gestald is ga de plaatwerkdelen kaal maken en zien welke delen nog te redden zijn door een handige plaatwerker.
Ik weet in ieder geval al dat het rechterachterschern niet meer te redden is. Maar daar heb ik als het goed is al een vervanger voor.
Daarnaast vermoed ik dat beide voordeuren vervangen moeten worden. De rechter is erg slecht en de linker is er ooit uitgewaaid door een enorme windvlaag. Sindsdien tocht het wat aan de voorkant. Kortom ik ben bang dat de linkervoordeur wat uit model is door dit akkefietje.
Over de voorspatborden heb ik ook mijn twijfels. Na het kaalhalen weet ik meer.
Over het chassis maak ik me niet zo veel zorgen, dat is een aantal jaren geleden al eens uitgebreid behandelt.
Verder heeft de dame een rookprobleem. In de nadagen van haar leasebestaan is er een gereviseerde cylinderkop geplaatst. Net voordat de kopbouten nagetrokken moesten worden begon zij opeens blauwe rook te produceren. Een van de klepseals blijkt losgekomen te zijn. Kortom de kop gaat er even af en alle klepseals zullen vervangen worden door nieuwe exemplaren.
Kortom genoeg te doen voor aankomende winter.
Nadat de dame weer rijklaar is, zal zij in de pekelvrije maanden weer als dagelijks vervoer gaan dienen. Of de maanden met pekel daar bij gaan komen weet ik nog niet.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat wordt nog een aardig project dan zo
Dan gaat de blauwe weer weg?
De oldtimerplaten staan er overigens wel goed op.
Ik de blauwe in eerste instantie voor een jaar geleased.
Geen idee of de beige dan al klaar is. Maar dat zien we dan wel weer.
Denk wel dat de blauwe terug gaat naar Amsterdam als de beige weer volledig up and running is. Denk wel dat de beige dan geen beige meer is.
Even een kleine update over de beige 23. Madame staat vanaf november veilig en droog gestald in een mooi sleutelhok
Ik heb de wintermaanden gebruikt om vervangend plaatwerk te zoeken voor de niet meer restaureerbare delen. Dat is op de rechtervoordeur na gelukt. Mocht er iemand nog ergens een restaureerbare rechtervoordeur weten te staan laat het dan even weten. Het clubmagazijn heeft ze in ieder geval, dat weet ik.
Daarnaast is de dame ontdaan van tapijten, dorpelbekleding en andere pallas opsmuk met het doel om de staat van de daarachter liggende delen te controleren. Hier blijkt weinig aan de hand te zijn. Aan de achterzijde nieuwe gootjes en nieuwe schelpjes. Daarnaast zijn er twee nieuwe instapdorpels nodig ter hoogte van beide achterdeuren. De bodem zelf mankeert niets voor zover ik liggend op de grond heb kunnen zien. Ik hoop dat dat zo blijft als zij binnenkort op de brug staat.
Gisteren uiteraard een bezoek gebracht aan de citromobile. Daar alvast wat boodschappen gedaan:
Begin juni ga ik samen met Richard van DS Advies de cylinderkop lichten en de klepseals vervangen om de dame van haar rookprobleem af te helpen. Aansluitend wordt het laswerk aan het chassis gedaan door dezelfde Richard en kan ik de delen op het chassis weer opbouwen. Daarna ga ik maar eens een tijdje in de dame rondtoeren om te kijken hoe het motorblok zich houdt na de vervanging van de klepseals. In het najaar wil ik een begin gaan maken met het restaureren van het plaatwerk.
Als het roken door de klepseals komt, dan gaat het om de inlaten. Die kan je ook vervangen zonder de kop te lichten! Ik heb het ergens beschreven in het topic over mijn 4 deurs DS cabriolet.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Bedankt voor de tip Egbert.
Aan dit scenario hebben we ook gedacht. Maar ik heb me laten vertellen dat de klepseals uit de pakking set die vorig jaar gebruikt is bij het reviseren van de kop van dubieuze kwaliteit zijn. Vandaar de keuze om de kop te lichten en alle klepseals te vervangen door seals van een betere kwaliteit.
Gisterenavond een paar uurtjes bezig geweest met de dame. Nieuwe bougie kabels aangesloten, helaas zijn ze voor het mooie wat te lang. Ze passen daardoor niet door het steuntje op het kleppendeksel. Maar even zien of ze niet te veel gaan doorhangen als ze goed warm worden.
Vervolgens de nieuwe deelbare bollen erop geschroefd en een testritje gemaakt. Veert veel beter dan de oude gelaste bolletjes die er al weer eventjes opzaten.
Het viel me op dat de LPG bleef doorstromen met het contact aan terwijl de motor niet gestart was. Het relais dat de toevoer moet uitschakelen bleek geen goede massa te maken. Daarna leek het allemaal goed te zijn. De LPG toevoer wordt netjes afgesloten een paar seconden nadat het contact aangezet is. Maar na ongeveer 2 minuten gaat het lampje op het relais weer aan en blijft de LPG weer volop doorstromen.
Ik heb een 123 ignition in de auto zitten. Kan het weer inschakelen van de LPG toevoer veroorzaakt worden omdat de 123 de stroom op het ontstekingscircuit onderbreekt? Ik zie namelijk dat één van de aansluitingen op het relais verbonden is met de RUP aansluiting op de bobine.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Het verbaast en verwondert mij ten zeerste dat je veiligheidsrelais het gas AANzet als er geen goede massa is, want je zou toch echt verwachten dat het precies andersom is. Dit staat zó ontzettend haaks op de bedoeling en gebruikelijke benaderingen van een veiligheidscircuit, het kán haast niet goed zijn.
In de meeste lpg-installaties krijgt het veiligheidsrelais zijn pulsjes van de RUP-aansluiting op de bobine,want bij ingeschakeld contact staat hier afwisselend een plus (vanaf contact door spoel bij puntjes open) en een massa (puntjes dicht). De 123 schakelt, zoals je weet, na een minuutje stilstand altijd naar “puntjes open”, dus áls het blok gestopt is op een positie waarbij de (elektronische) puntjes dicht stonden dan meet je dus eerst massa op de RUP-aansluting en dan verandert dit naar 12V. Ik heb het nooit eerder meegemaakt (of ben het me nooit bewust geweest) maar wellicht wordt deze puls door je veiligheidsrelais gezien als nieuwe start. Dan moet echter het relais na nogmaals een seconde of 5 weer uitvallen. Dat ga ik vandaag of morgen bij mijn eigen auto eens testen.
Hoe dan ook, ik zou de bedrading en de (plaats van) de aansluitingen nog eens goed (laten) nakijken, want dat massa-verhaal zit me niet lekker: als er een enkel draadje niet lekker zit stroomt je tank leeg en je motorruimte vol met lpg. Lijkt me niet veilig…
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Terechte opmerking mbt LPG in de motorruimte, als het in een garagebox gebeurt kan je ook wel inschatten wat dan de gevolgen zijn,...
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
nltecoko schreef:Hoe dan ook, ik zou de bedrading en de (plaats van) de aansluitingen nog eens goed (laten) nakijken, want dat massa-verhaal zit me niet lekker: als er een enkel draadje niet lekker zit stroomt je tank leeg en je motorruimte vol met lpg. Lijkt me niet veilig…
Bedankt voor de tip over de massa, daar had ik nog niet op die manier bij nagedacht. Ga dan ook de aansluitingen en bedrading even nalopen. Het kan natuurlijk best zijn dat een andere aansluiting niet helemaal lekker zat en door het rommelen met de massa draad en het relais nu wel contact maakt.
Ik zal vanavond of morgen ook eens even kijken hoe het relais in m’n Super5 reageert op de 123.
Om alle ongerustheid over leeglopende LPG tank en erger te voorkomen. Als de auto niet op contact staat, blijft de LPG netjes in de tank achter.
Vandaag begonnen om de dame van haar rookprobleem af te helpen.
Gesteund door tips en trucs van Richard van DS Advies vanochtend begonnen om de voorbereidingen te treffen om de kop te lichten. Omdat de kop nog niet zo lang geleden eraf geweest is voor een revisie liep dit voorspoedig. Alle bouten en moeren gingen lekker makkelijk los.
Rond lunchtijd zag het er zo uit:
Klaar om de kop te lichten.
Na het lichten van de kop en het cleanen van de motorruimte:
Een nadere inspectie leerde dat maar liefst drie klepseals los van hun plek gekomen zijn.
Waterpomp + huis en fan ook meteen maar even gereinigd, zodat dat er allemaal ook weer netjes uitziet:
Alles klaar om weer gemonteerd te worden. Morgen eerst naar het revisiebedrijf om de kop te laten voorzien van betere kwaliteit klepseals, daarna gauw naar A’dam noord om de boel weer in elkaar te schroeven.
In of uitlaatklepseals? Bij mijn kop een uitlaat.
Allemaal aan de uitlaatkant, cylinder 1, 2 en 3.
Waren de klepgeleiders vervangen? Zie mijn draadje over losse klepseal.