Sinds een tijdje heb ik het probleem dat de startmotor soms moeite heeft met aanslingeren van de motor. (DSpecial ‘72)
Ik gaf de schuld aan een zwakke accu, maar die heb ik net vervangen.
Vandaag met een voltmeter naar CM gereden, deze geeft zo rond de 13,5 V aan. Soms ietsje meer, soms ietsje minder. Niet helemaal ideaal, maar het zit volgens de wph net binnen de tolerantie.
Met verlichting aan is de spanning ongeveer hetzelfde.
Dynamo is denk ik ongeveer 1500 km geleden gereviseerd.
Ik heb het idee dat de starmotor minder vermogen heeft als ie warm is.
Vanmorgen draaide hij als een tierelier, vanmiddag stond ik voor een brug op de snelweg en toen kreeg hij de motor bijna niet meer rond.
Nou is mijn vraag of dat een bekend verschijnsel is.
Kan een startmotor half kapot zijn of alleen heel of kapot?
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Half kapot kan prima. Ff reviseren!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dus… Been there?
Net weer even gestart. Draait weer prima rond…
Even vergeten: moet de motor aan één kant opgekrikt om de startmotor onder het spruitstuk uit te halen?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
DS startmotor heeft een zwak punt; koolborstels.
Je kunt ze makkelijk controleren en vervangen door Peugeot 404 diesel borstels. Anker even opschonen en hij start weer als een lier voor een paar eurootjes;
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1670240/
Kost wel je knokkels, gevloek en een hernia, maar dat heb je sowieso met het uit en inbouwen van een DS startmotor….
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
motor hoeft niet opgekrikt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hangt er van af, bij het grootste type startmotor moet het soms wel, om dat vervloekte hitteschild weg te krijgen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
oja en als het er 1 is met oren achter…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor de reacties!
Nog even een vraagje:
Op MP staat een gereviseerde startmotor van een DV.
Ik heb zelf een DV3. Als ik mij niet vergis heeft de DV3 een wat hogere compressie.
Is de startmotor van de DV wel bruikbaar?
En dan nog wat: De starmotor begint vrolijk maar zakt daarna in. Soms merk je ook dat ie als het ware terugslaat.
Ik heb de ontsteking al ietsje later gezet (1 graad…) maar bij nog later zetten gaat ie stationair langzamer lopen.
Ik ga nog even proberen om te starten zonder ontsteking, want misschien is m’n nieuwe accu ook niet optimaal…
Als het goed is moet ie zonder ontsteking wel een tijdje vrij constant rond kunnen draaien.
DV is de “voorloper” van de DV3.
Goede kans dat de startmotor van de DV een 9-tands bendix heeft en die van de DV3 een 10-tands. Het aantal tanden op de starterkrans die op het vliegwiel bevestigd is, verschilt.
Maar wat voor effect heeft dat?
Lijkt mij dat een 10 tands de motor wat sneller laat ronddraaien, maar past het fysiek?
Bendix heeft waarschijnlijk grotere diameter?
O sorry, je antwoord staat er waarschijnlijk al, de starterkrans en bendix moeten op elkaar afgestemd zijn…
Kan iemand met zekerheid zeggen of een DV3 (DSpecial ‘72) startmotor een 10 of 9 tands bendix heeft?
Of zijn ze ook nog door elkaar gebruikt?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Kan best niet origineel meer zijn.
Je kunt de startmotor er toch af halen en de tanden tellen?
DV3 is normaal gesproken 10-tands, DV 9-tands.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Startmotor even naar een revisiebedrijf kan wonderen doen.
Overigens kreeg ik ze er altijd uit en weer in zonder het spruitstuk los te maken, ook die met de oren.
Wel wat speciaalgereedschap voor gemaakt voor die klus.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Bedankt maar weer!
De startmotor die er nu inzit is origineel DV3.
Degene die te koop staat is een 10 tands.
Het is handig als ik gelijk een goede heb, dan kan ik de klus in één keer afmaken.
Klussen in het weekend, wachten tot er tijd is om het ding bij reviesiebedrijf te brengen en ook weer op te halen is niet zo handig vind ik.
Maar ik ben wel stiekem nieuwsgierig naar dat zelf gemaakte gereedschap…
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
H@ns schreef:
Maar ik ben wel stiekem nieuwsgierig naar dat zelf gemaakte gereedschap…
Ik ook want ik heb nog nooit een stuk speciaal gereedschap nodig gehad en kan een startmotor in maximaal 45 minuten wisselen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste