Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Uit..
Start ik de motor dan meet ik op de accu de 13,88Volt (= de dynamo)
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Weet je zeker dat het een massa probleem is?
Wat doet de spanning als je meerdere verbruikers aanzet?
Heb je al een ampère meter op de dynamo gezet?
Misschien maakt je achteruitrijschakelaar sluiting of zit er sluiting in de bedrading van de achteruitrijverlichting?
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Dat heb ik dus niét gemeten Hans…..
Ik meende als je de auto start en je meet opnieuw op de accu. Dan meet je de laad vermogen van de dynamo meende ik..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Dynamo kan wel gereviseerd zijn, maar klinkt toch echt als misse spanningsregelaar, niet als massaprobleem.
Als je dynamo voldoende kan bijladen dan is de spanning rond de 14V.
Als je flink wat verbruikers aanzet en de spanning zakt (met een beetje gas, dat wel natuurlijk), dan is er toch iets aan de hand…
Ik vind die achteruit zo vreemd… Kan je een stekkertje op de bak (één voor één) losmaken en kijken of het nog hetzelfde is?
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wat bedoel je Peter?
De spanningregelaar is vervangen Peter..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Ik heb ook wel eens een lichtbolletje gehad die wat sluiting maakte.
Geeft wel licht, maar trekt teveel stroom…
Meet gewoon eens op de stekker van de achteruit-rij-schakelaar op de bak, en de D+ op de dynamo.
Meet je dan een weerstand, lees verbinding, zit er ergens een sluiting tussen deze 2 draden en moet je die traceren. Veel multimeters hebben ook een piep-functie als er een verbinding is tussen de 2 te meten punten.
Als je dynamo echt slecht is en je zet AL je groot verbruikers aan (grootlicht, mistlampen voor en achter, achterruitverwarming, kachel) en je houd het toerental op ongeveer 2000 toeren, kan je gewoon op je + pool meten van de accu en moet ie tussen de 12,5 en 14 volt zijn.
Gaan je lichten feller en zwakker branden afwisselend, dan heb je een defecte spanningsregelaar, maar die had je al vervangen las ik.
veel succes met het opsporen van de storing.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
En hoe staat het met de storing ?
Al opgelost ?
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ik heb alle massa punten schoongemaakt en in de kopervet gezet:
-Massapunt achterlichten
-Massapunt bij LV wielkast te hoogte van de Bobine (zat roest en oxidatie bij deze punt)
-Massapunt bij de versnellingsbak
Accu meet ik 12,5 Volt
Dynamo 14,01 Volt > met alle lampen aan wordt het ongeveer 13,5/13,7 Volt..
Tot nu toe zie ik geen dynamolampje branden.. Deze week maar eens wat gaan rijden in het donker om te zien of het indd opgelost is!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Wat een mooie auto heb je toch Gert, super!
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Dank u dank u!
Leuk filmpje Wouter!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Afgelopen weekend eindelijk! Na 2jaar afwezigheid is de karakterbak weer op Citromobiel geweest!
En eerlijk gezegd, ben ik best trots/blij dat ik merkte dat de Digit vaak een gewild fotomodel was..
Ook aardig wat aanspraak gehad met de digit, dat vond ik leuk! Maarre een digit zeldzaam? Ik dach het niet! In 2dagen tijd waren er naast de mijne nog 3andere! Ik kan dus eigenlijk zeggen dat een BX GT zeldzaam is.. Slechts eentje tegen gekomen…
Zoek de verschillen:
2011
2014
Maarre geen karakter nukken vraag je zelf nu af?
Ja dat natuurlijk weer wél! Na thuiskomst even in de achteruit en hoppa dynamolampje brand weer ( een heel zwakjes als de achteruit niet ingeschakeld word. Je moet dan wel héél goed kijken) ....
Wat was het nou Frans en elektronica?
Goed,,, mag weer eens kijken wat nog meer de oorzaken zijn van de massa probleem..
Iemand een ideetje?
Wordt vervolgt!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 6147
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Trek de stekker eens van de achteruitrijschakelaar? Wellicht is die schakelaar gewoon slecht.