Hoi allemaal,
Ik heb sinds een jaar een saxo vts 1.4.
het is een kei fijne auto maar nu is het motormanagement lampje gaan branden.
Ik heb de foutcode uitgelezen en dit gaf een p0130 code.
Dit duidt op een fout met betrekking tot de lambda sensor.
Nu heb ik het probleem dat dit net een week voor de keuring gebeurd.
Nu is mijn vraag welke sensor de eerste lambda sensor is?
De bovenste of de onderste?
En als ik een tweedehandse koop is het zelf toch makkelijk te vervangen met een steeksleutel?
MVG Ron
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
De bovenste. Het beste kun je deze los krijgen door de kabel er van af te knippen en een ringsleutel 22 er op te zetten. Of je moet een speciale lambda sonde dop hebben. Een steeksleutel gaat meestal niet doordat de lambda sonde vaak erg vast zit, en je met een steeksleutel er sneller overheen kunt draaien.
Overigens hoeft een foutcode of brandend lampje geen probleem te zijn bij de APK. Zo lang je 4-gas meting (uitlaatgastest bij APK) maar aan de waardes voldoet is er geen probleem voor de APK mits je auto van voor 2006 is (wat een Saxo natuurlijk altijd is)
Een lambda sonde kan namelijk een foutcode geven en toch regelen.
Succes!
bedankt voor uw reactie.
Dan weet ik dat. Ik denk dat ik het probleem elders heb gevonden.
MVG
Ron
Totaal aantal Berichten: 446
Geregistreerd: 08-08-2006
- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi Selection
vertel dan ook even waar je het gevonden hebt .
Zoals eerder vermeld dacht ik het probleem elders te hebben gevonden. ( lek net onder het spruitstuk.)
Na een bezoek aan een monteur bleek dat dieet spruitstuk er gewoon niet op hoort.
Hierdoor is waarschijnlijk een probleem tussen de twee sondes.
Er word nu na gekeken