Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
goedemiddag,
Ik ben er over uit; er moet een HY komen.
Straks als de kinderen niet meer mee op vakantie gaan/ willen kunnen we er lekker met zn tweeen op uit. We geven de caravan een schop en kunnen in het vervolg wat langer op vakantie.
Nu is dat voorlopig nog lang niet aan de orde, maar ik wil dit idee wel gaan uitwerken. Dit omdat ik reeds twee HY’s weet te staan welke voor niet te veel te koop zijn. De een is een diesel korte basis en de andere een benzine lange basis. Ik zou graag gebruik willen maken van de lange basis en benzine motor. Echter de korte is in veel betere staat. Ik moet beide nog bekijken, maar van de lange uitvoering is het plaatwerk sowieso erg matig. Het chassis weet ik niet.
Nu is mijn vraag: hoe kan ik het beste te werk gaan?
* chassis verlengde HY kaal halen (carrossorie eraf tillen)en de carrosserie van de korte erop zetten stukken ertussen lassen?
* korte HY verlengen met stukken uit de verlengde?
Is het trouwens überhaupt mogelijk om de carrosserie eraf te tillen?
gr giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
giel schreef:Is het trouwens überhaupt mogelijk om de carrosserie eraf te tillen?
Nope.
Begin in principe met de verlengde en vervang al het roest. Als alternatief kan je de achterkant van de korte aan de lange lassen.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En ik zou altijd voor de diesel gaan. Of je moet op lpg gaan rijden en koken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En ik zou altijd voor de diesel gaan. Of je moet op lpg gaan rijden en koken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Het is dus eigenlijk zaak om eerst te kijken hoe slecht of goed de verlengde versie is. Misschien hoef ik niet eens een tweede bus te kopen! Al hoewel het plaatwerk wel erg slecht lijkt en het misschien beter is om hele stukken over te zetten.
Wbt de motorisering; ik zou persoonlijk altijd voor de benzine versie gaan. Die is al onder gemotoriseerd en de diesel is dat volgens mij nog veel meer.
Zou het mogelijk zijn om een auto mee te slepen of is dat helemaal van den boze?
giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
bogaard77 schreef:En ik zou altijd voor de diesel gaan. Of je moet op lpg gaan rijden en koken!
Waarom zou je in hemelsnaam een HY diesel willen hebben? Trager, zelfde verbruik, meer herrie…
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Al het plaatwerk is te koop. Daarvoor hoef je geen donor te kopen, want dezelfde plekken zullen toch matig zijn.
Wil je een auto met een HY slepen?
De HY is niet zo zeer ondergemotoriseerd, de bak heeft gewoon een versnelling te weinig voor op de snelweg.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Het lijkt mij makkelijk als je ergens sta met je hy, dat je dan wat kunt bekijken in de omgeving, zonder de hele boel weer in te pakken.
Als je bv een 2cv6 mee sleep, die volgens mij zo’n 600 kg weegt, ben je wat vrijer om wat te gaan bekijken.
Dat moet toch wel kunnen denk?
Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
ja hoor, een HY trekt dat best, je wordt alleen nog trager in de bergen. Maar ik ken mensen die en 2CV op een aanhanger achter hun HY hangen en er wereldmeetings mee af gaan.
en een andre HY als donor gebruiken, beetje zonde en financieel niet verstandig. zag op Citromobile een HY diesel verkocht worden voor 17000 euro….. en aangezien plaatwerk te koop is..
Over het chassis zou ik me niet al te veel zorgen maken, dat is zon beetje het beste solide deel van een HY.
Verlengde HYs bestaan in principe uit doormiddengezaagde autos met een stuk ertussen/erachteraan gelast. De simnpele constructie laat dat makkelijk toe. De HY is ervoor gebouwd en het is deel van het concept.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ree schreef:bogaard77 schreef:En ik zou altijd voor de diesel gaan. Of je moet op lpg gaan rijden en koken!
Waarom zou je in hemelsnaam een HY diesel willen hebben? Trager, zelfde verbruik, meer herrie…
Diesel is goeikoper.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
de diesel heeft toch minder trekkracht dan de benzine versie en is bovendien vrij rumoerig toch?
giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
ik wil een 2cv6 met zo’n triangel meetrekken.
Dan zal ik toch wat meer pk’s moeten hebben lijkt mij. Of een andere versnellingsbak.
giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die Diesel HY rijdt voor geen meter. Er zijn twee typen: de eerste met een Perkins motor (echt verschrikkelijk…) en de tweede met een Indenor. Die indenor is qua motor wel ok, maar het horen en zien vergaat je vanaf zo’n 70 km/h en het zuipt bij 80 km/h net zo erg als een benzine Hy. Diesel mag dat wat goedkoper zijn, in een Hy wil je je écht geen dieselmotor tenzij je het gelijk goed doet en er een Tdi van een Audi 80 inzet met de bijbehorende 5 bak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
past dat en zijn er bussen met die conversie en moet je dan veel veranderen aan de constructie?
Wat voor vermogen levert dat op?
gr giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Ik ken alleen deze: http://retrorides.proboards.com/thread/152809/1970-citroen-hy-van?page=4
Het ziet er zo op dat forum best eenvoudig uit, maar dat zal best tegenvallen…
Ik vind het wel een hele stoere conversie trouwens. En schijfremmen rondom!
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.