Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Hallo allemaal.
Ik ben in het bezit van een Xantia 95 16i.
Gisteren reed ik naar mijn werk en tijdens het stilstaan bij het stoplicht kwam er rook onder de motorkap vandaan en het stonk nogal.
Toch maar even door gereden, en op de parkeerplaats onder de motorkap gekeken.
Naar mijn inziens druppelde olie (motor) op het spuitstuk wat de rookontwikkeling teweeg bracht en rondom de ingang van het oliepeilstok waren sporen van olie te vinden.
Dus mijn eerste gedachte was, koppakking stuk , maar heb gelijk het olie en koelvloeistofpeil nagekeken en die was nagenoeg nog op hetzelfde peil.
Ik ben zelfs nog naar huis teruggereden met de stille hoop dat het van de oliepeilstok ingang afkomstig was, want het afsluitdopje van deze peilstok is bijna vergaan, dit terplaatse verholpen door de ingang af te sluiten.
Maar helaas, bij thuiskomst dezelfde rook en geur.
De motor werd niet warm en de vloeistoffen waren nog steeds op hetzelfde niveau.
Heeft iemand hier ervaring mee?
En als de koppakking toch vervangen moet worden (is dit overigens redelijk zelf te doen?), moet dan gelijk de kop afgevlakt worden?.
Het gaat hierom een Xantia 95 16i.
Groeten Joop.
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Als er olie op je spruitstuk druppelt kan het niet je koppakking zijn. Die zit daaronder. Meer waarschijnlijk je klepdekselpakking. Het verwisselen daarvan is een fluitje van een cent en kost bijna geen drol.
Olie uit je oliepijlstokgat betekent dat je carterontluchtingslang verstopt zit. Deze doorblazen of doorsteken en het probleem is ook weer verholpen. Het gat niet hermetisch afsluiten! De overdruk uit je carter moet naar buiten kunnen. Gaat dat niet door je ontluchtingslang of de peilstok opening dan wel ergens anders en dat kan dan echte schade teweegbrengen (pakkingen, keerringen oid).
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Hallo Hendrik,
Bedankt voor jou reactie.
Nu ik jou verhaal lees is het ook logisch dat het niet de koppakking kan zijn.
Mijn verhaal heb ik natuurlijk in een stress aanval getypt, waardoor je niet meer logisch nadenkt.
Overigens dat carterontluchtingsslang, is deze van bovenaf of aan de onderzijde te bereiken.
Groeten Joop.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Bovenzijde: aan je kleppendeksel zit een slangetje/ darmpje naar je luchtfilter.
Daar moet je even wat perslucht op zetten (dus luchtfilterdeksel losnemen en filtertje even uitnemen).
In koude tijden kan er mayo ontstaan in de olie door condens.
Als het blok niet voldoende wordt warmgereden bestaat de kans dat deze mayo op een gegeven moment dingen gaat blokkeren.
Dus op zich niets vreemds, wèl zaak om op te lossen (goed warmrijden).
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Geweldig, bedankt voor je reactie Pascal.
Joop.
hallo
ik heb 3 slangen een leid tot niets gewoon open.
ook bij mij olie uit de peilstok houder .
filter van de carter ontluchting zie ik helaas niet.
alle slangen zijn wel brandschoon slecht nieuws denk ik.
tellerstand 115097
CITROEN XANTIA (X1) | 1993.03-1998.01 - 1.8 i 8v - 1761ccm 101pk (HXVJ41)
groet koos
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Die slangen moeten er eerst af gehaald en dan vind je meestal een berg sludge. Bij mij was dat altijd het geval ondanks dat de wagen niet voor kleine afstanden werd gebruikt. Lijkt me meer voor de hand liggen dan een lek klepdeksel, maar dat laatste heb ik nooit gehad.
alle 3 de slangen er af gehaald zijn schoon .
een slang 30cm lang verder niets gewoon los.
en filter kan ik niet vinden .
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik begrijp dat Koos een identiek probleem heeft als Joop?
Gewoon maar eens de motor laten lopen en kijken wat er gebeurt, is misschien ook een idee?
Als er echt olie drupt, dan moet je dat kunnen waarnemen. Als het uit je oliepeilstok drupt, dan lijkt mij de carter ontluchting niet in orde. Ik heb dat nooit meegemaakt dus ik weet dat niet uit ervaring.
Ik nam bij mijn xantia’s de carterontluchting slangen mee bij onderhoudsbeurtje.
klopt maar gisteren bij terug komst uit roermond 125km.
was de peilstok uit de houder naar boven .
klepdeksel pakking is in maart vervangen bij de apk.
het gaat om de iets dikkere slang .
begint bij de olievuldop rode puntje.
en eindigt iets lager nergens rode cirkel .