Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 04-08-2012
- Axel 11R
- C4 (1928-1932) AC41000kg Camion bâch
- LN/LNA RBRE
Beste citrofielen,
Ik ben samen met een vriend een AZ uit 56 aan het opknappen maar Motor loopt onrustig en slecht stationair. Als je het gas loslaat blijft de motor nog enige seconden in hogere toeren hangen.
Motorcode/nummer “AZ” 02621297
Carb 26 cbi
Centr. Koppeling
Carburateur gereviseerd incl. asje gasklep.
Spruitstuk gecontroleerd op lekkages, ook getest met remreiniger, geen resultaat.
Kleppen gesteld
Nieuwe bougie`s
Nieuwe bougiekabels
Nieuwe contactpunten en condensator + afgesteld
Verse benzine
Nieuwe kabelboom
Goede bobine
Nieuwe accu 6v
Wie o wie weet raad..??
citroendyane.wordpress.com/
Door de vertragingsdemper voor de centrifugaalkoppeling zakt het stationair niet gelijk, dat hoort dus zo.
Heb je de carburateur afgesteld zoals het hoort? Stationair iets opdraaien aan de gasklep, daarna mengselstelschroef (in de voet) zover indraaien dat ie beroerd gaat lopen en daarna ongeveer drie halve slagen uitdraaien. Vervolgens gasklepaanslagschroef weer terug tot ie mooi langzaam stationair draait (en de centrifugaal koppeling nog niet aangrijpt). Desnoods herhalen.
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 04-08-2012
- Axel 11R
- C4 (1928-1932) AC41000kg Camion bâch
- LN/LNA RBRE
Het is opgelost.
Op advies van Harry uit Apeldoorn hebben we de onderbrekersnok een halve slag gedraaid en de ontsteking opnieuw afgesteld. Loopt als een zonnetje.
Centifugaalkoppeling grijpt nu ook lekker op tijd aan en toerental valt mooi terug als het gaspedaal losgelaten wordt.
Harry, bedankt
citroendyane.wordpress.com/
Onderbrekersnok een halve slag draaien?
Kan die er op meerdere manieren op
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 04-08-2012
- Axel 11R
- C4 (1928-1932) AC41000kg Camion bâch
- LN/LNA RBRE
Als je het ontstekingshuis weghaalt zie je de ontstekingsnok met centrifugaalvervroeging.
Dat zit vast met een segering op de nokkenas. Segering los halen, alles halve slag draaien en segering er weer op.
Ontstekingshuis erop en ontsteking afstellen.
citroendyane.wordpress.com/
Kan iemand mij uitleggen wat het nut van deze operatie is? De nok en de veren zijn helemaal symetrisch. Het enige wat ik kan bedekjen is dat je de boel weer gangbaar maakt dooe het de en monteren.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 04-08-2012
- Axel 11R
- C4 (1928-1932) AC41000kg Camion bâch
- LN/LNA RBRE
Egbert,
In theorie is alles symetrisch maar je hebt het hier over een auto uit 1956.
Af fabriek zie je dat er per 2cv motortje wel tot 6 graden verschil kan zitten tussen hoogste dode punt en vonk (en ieder a-type dus anders rijdt en aanvoelt en dan zullen we het nog niet eens hebben over de verhalen van motortjes waarbij de nokkenas en krukas 1 tandje verkeerd zijn gemonteerd)
Als daar nog eens bij komt dat het veerstaal na miljoenen keren ronddraaien wat gaan vervormen is het niet zo gek dat het moeilijk wordt om alles goed af te stellen zodat hij lekker loopt.
Ik het het zelfs ook nooit gedacht maar het werkt dus echt.
citroendyane.wordpress.com/