Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Willibrord schreef:Citroen als economisch alternatief. Dat vind ik dus drie keer niks en doet afbreuk aan de historie van het merk.
Met uitzondering van auto’s als de DS,CX en SM is het merk altijd een budgetmerk geweest. De eend, de ami, de Dyane, de gs,de Axel, de bx, de visa en ln: het waren ALLEMAAL budgetauto’s!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Precies. Nu beweren dat Citroen groot geworden is met auto’s als de DS en de CX zou toch wat kort door de bocht zijn. Het volume heeft zich zeker na WO2 toch wel bewezen met de kleine en middenklasse wagens. Modellen als de DS en de SM waren misschien droomauto’s, maar de meeste mensen reden gewoon in een Eend of een BX… Ik vermoed dat het helemaal niet zo’n domme zet van PSA is om Citroen opnieuw ‘groot’ te maken met eenvoudiger, doch doordachte auto’s. Zo hebben ze al vaker overleefd.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Maar die moeten dan nog wel ontwikkeld en geproduceerd worden. (behalve dan la Cactus )
Dus eigenlijk helemaal opnieuw beginnen. Dat is nog niet zo’n gek idee.
Ik ben trouwens geloof ik de enige die de Cactuss helemaal niks vind maar dat terzijde.
Dat ik hierop reageer is misschien dat ik het toch wel erg jammer vind dat ‘mijn’ merk me steeds minder en nu dus helemaal niet meer kan boeien:(
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
waterman schreef:Willibrord schreef:Citroen als economisch alternatief. Dat vind ik dus drie keer niks en doet afbreuk aan de historie van het merk.
Met uitzondering van auto’s als de DS,CX en SM is het merk altijd een budgetmerk geweest. De eend, de ami, de Dyane, de gs,de Axel, de bx, de visa en ln: het waren ALLEMAAL budgetauto’s!
Dan heerst er een verschil van mening over wat een budgetauto is. Dan denk ik aan bijvoorbeeld Dacia. Om dan van Citroen een dergelijk B-merk te maken uit de PSA-stal, dat vind ik niks en doet geen recht aan het merk. Citroen is een volumemerk, zoals Renault dat is, Volkswagen, Toyota, Honda, Opel, Fiat et cetera. Een merk dat echter ook een stempel heeft gedrukt op de autohistorie. Er zijn maar weinig merken met meedere iconen in huis. Van Peugeot kan ik er geen noemen en van Opel ook niet. Van Volkswagen eentje, de Kever; van Morris, Austin, Britisch Leyland, Rover ook eentje, de Mini; van Fiat de 500 en de Panda en van Citroen de 2CV en de DS. Ook mensen die niks met auto’s hebben kennen dergelijke automobiele iconen als de Eend en de Snoek wel degelijk. En als je zegt Citroen, dan kijken de meesten je evenmin schaapachtig aan. Mensen kennen het merk. En daarom vind ik het jammer als ze van Citroen een soort budget-Peugeot zouden maken, een Franse Dacia.
Het is blijkbaar de woordkeuze die bepaalt welke mening je bent toegedaan? Budget auto vind ik dan ook de verkeerde benaming, volume-auto is de woordkeuze die beter bij de koers past. Denk ik.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De aanname dat de keus voor lichter, inventiever en meer op de massa gericht meteen betekent, dat Citroen het ondergeschoven kindje van het concern zou worden vind ik nogal negatief. Zie het als het uitbouwen van waar je goed in bent, het bouwen van aparte, eenvoudige concepten met een hoog comfort en veel ruimte voor weinig geld, dan zit je toch weer heel dicht bij de filosofie waar we ons allemaal zo bij thuis voelen. Dat hiervoor de grande luxe sneuvelt is misschien jammer, maar niet zo vreemd. Welk volumemerk bouwt er nog dat soort auto’s? In Frankrijk niemand, in Italie, niemand, in Duitsland alleen de merken die met kleinere auto’s geen voet aan de grond krijgen, in Engeland bouwen alleen nog Japanners auto’s en ga zo maar door. En dat is niet omdat ze het niet kunnen, maar omdat niemand ze wil. Daar kun je je bedrijf op kapot laten gaan. Je kunt ook een moedige keuze maken en opnieuw auto’s gaan maken voor de massa in plaats van voor de leasemarkt.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Reis eens een weekend naar Engeland en sta versteld over de hoeveelheid grote en dure auto’s daar. Ik was er vorige week nog en ben er meerdere malen per jaar. Je valt echt achterover van wat daar rond rijdt.
Jaguar is daar ook doing very well, going from strength to strenght. Dus over de grens heen kijken is belangrijk als je over segmenten en verkoopmarkten denkt.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
puffel schreef:Reis eens een weekend naar Engeland en sta versteld over de hoeveelheid grote en dure auto’s daar. Ik was er vorige week nog en ben er meerdere malen per jaar. Je valt echt achterover van wat daar rond rijdt.
Kijk dan ook eens in de wat mindere buurten van Sheffield, Londen, Nottingham, Leeds, Liverpool en Birmingham. De armoede is daar ongeveer 3x zo groot als bij ons.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die grote luxe auto’s deden het wel goed voor het merk.
De C6 mag misschien compleet geflopt zijn (toekomstige blik van James May van Top Gear heeft helemaal gelijk gekregen), maar het was wel een enorme aandachtstrekker voor het merk toen het gelanceerd werd.
De complete Citroën wereld en ver daar buiten had het over de C6. Naar mijn idee is er na de C6 geen model meer uitgebracht dat zoveel wist te bewegen.
Citroën is dat gelukt met de Traction Avant, natuurlijk de DS en de CX was in zijn tijd ook best bijzonder. Later dus met de C6. Ik denk dat dit met de XM iets minder gelukt was, maar ik kan het mis hebben.
Ook al flopt de auto, is zo’n model toch goed voor het merk. Dat vind ik toch jammer dat zo’n zet er voorlopig niet in lijkt te zitten als de DS lijn als een apart merk neergezet wordt.
Zelf heb ik het idee dat de Citroën DSx lijn juist aardig door de markt geaccepteerd is en dat er veel aandacht voor is. De DS3 is een enorm succes en zie je (met name in de randstad) heel veel rijden. Dit nieuwe publiek stapt misschien later over in een C4P of C5 welke anders zonder de DS lijn nooit bij Citroën aangekomen waren.
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Een DS3-rijder zal nooit in een C4 Picasso stappen, tenzij ie net en gezin gesticht heeft of daarmee aan de gang is….
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat leek me niet het vermelden waard, maar idd jonge DS3 rijders kunnen zomaar ooit een gezin stichten en daar een bijpassende auto voor nodig hebben…
graddus schreef:De aanname dat de keus voor lichter, inventiever en meer op de massa gericht meteen betekent, dat Citroen het ondergeschoven kindje van het concern zou worden vind ik nogal negatief. Zie het als het uitbouwen van waar je goed in bent, het bouwen van aparte, eenvoudige concepten met een hoog comfort en veel ruimte voor weinig geld, dan zit je toch weer heel dicht bij de filosofie waar we ons allemaal zo bij thuis voelen. Dat hiervoor de grande luxe sneuvelt is misschien jammer, maar niet zo vreemd. Welk volumemerk bouwt er nog dat soort auto’s? In Frankrijk niemand, in Italie, niemand, in Duitsland alleen de merken die met kleinere auto’s geen voet aan de grond krijgen, in Engeland bouwen alleen nog Japanners auto’s en ga zo maar door. En dat is niet omdat ze het niet kunnen, maar omdat niemand ze wil. Daar kun je je bedrijf op kapot laten gaan. Je kunt ook een moedige keuze maken en opnieuw auto’s gaan maken voor de massa in plaats van voor de leasemarkt.
Mooi gesproken. Dit onderschrijf ik helemaal!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Kijk dan ook eens in de wat mindere buurten van Sheffield, Londen, Nottingham, Leeds, Liverpool en Birmingham. De armoede is daar ongeveer 3x zo groot als bij ons.
Liverpool, Birmingham en London, is een hele grote markt ook daar, en ook voor citroen. En nee niet in de mindere buurten maar het ging over een potentiele afzetmarkt voor eventuele grotere citroens. Die bestaat daar wel degelijk en vast ook wel in andere EU landen.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Willibrord schreef:Een DS3-rijder zal nooit in een C4 Picasso stappen, tenzij ie net en gezin gesticht heeft of daarmee aan de gang is….
Dusss ? Nooit ? Het is een levenspatroon wat wel eens voorkomt…....
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Tenzij ie er mee aan wil geven dat je met een DS3 nooit aan de vrouw zult geraken, dat kan natuurlijk ook