8V Break als leasebak gekregen en een kleine 320 000 km probleemloos mee gereden, nouja behalve dan de koppakking bij 220 000. Ergens gehoord of gelezen dat dat vaker voorkomt.
Nooit klachten gehad over gebrek aan trekkracht en regelmatig zware en lange aanhangers mee getrokken.
Geen ervaring met de 16V uitvoering, maar wel met 24V (en die heeft krachtzat ).
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
leuk dat er zoveel gereageerd word . valt veel over te vertellen leuk .
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Na diverse 1.8 16V type 2 te hebben gereden rij ik nu met een 1.8 16V type 1B.
Verschil in verbruik is duidelijk merkbaar, want type 2 1:13,3 en type 1 1:12,2.
Dit komt door de verschillende overbrenging van de versnellingsbak.
Als ik kon kiezen qwa motor werd dat een 2.0 8V of een V6 24V
Deze vind ik de lekkerste 2, omdat ze veel rustiger en krachtiger onderin zijn dan een 16V.
Life’s too short to drive without comfort!!!
Ik heb alleen ervaring met de 1.8 8v in mijn ZX en met de 1.8 16v in de Xsara Picasso (Différence 2) van mijn ouders. Maar de 8v is laag in toeren inderdaad veel levendiger. Heerlijke motor. Al rijdend kan ik vanuit de 3e versnelling al vanaf 1100 toeren accelereren, probeer dat met iedere andere motor en hij begint te stotteren en bokken. Ik zeg niet dat het iets is wat ik dagelijs doe want echt goed is het niet lijkt me, maar het toont wel aan hoe lekker soepel die motor is. En zoals hier een stukje terug gezegd wordt, veel hoger dan 3000 toeren hoef je eigenlijk niet te gaan, want daar heeft ie z’n maximale koppel al.
De 16v van mijn ouders is in ieder toerengebied zo traag als dikke poep door een trechter, ook als je ‘m hard doortrekt zit er totaal geen sensatie in, dat kan misschien ook te maken hebben met het gewicht van de auto, mijn ZX weegt met mij erin zo’n 1100kg, waar de Xsara Picasso van zichzelf al 120kg zwaarder is
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Ik heb een ZX 1.8i 16V gehad en ik ben het helemaal met bovenstaande reacties eens. Onder de 3000 toeren erg weinig koppel waardoor je constant veel gas moet geven, ver door moet trekken en vooral veel moet schakelen. Dat werd na een tijdje best irritant. Hoger in het toerengebied ging het trouwens wel hard Maar toch, doe mij maar een achtkleppertje, veel fijner in het dagelijkse verkeer.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Als je AX’jes gewend bent, voelt alles snel aan Tjerk
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Moet jij maar eens in m’n huidige AX rijden
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Een AX1.4i is erg licht en snel, denk dat de ZX van Fred het niet makkelijk zal hebben bij een sprintje
Dan gaan we dat toch eens proberen
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Ik hou wel van een sprintje
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Mag ik ook mee? Mag ik ook mee? Mag ik ook mee? Mag ik ook mee? Mag ik ook mee?
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Natuurlijk Jan, van die C4 win ik het makkelijk
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Volgende meeting maar op een circuit
Helaas, de C4 mag ik het circuit niet mee op. Ben ik toch genoodzaakt om 1 van de AX-en mee te nemen.
8v is inderdaad wat levendiger onderin.
Maar mijn 16V (bx) rijd ook makkelijk tussen 1500 en 3000 toeren, soms wel eens een bokje, maar de onderste motorsteun ligt er ook helemaal uit zo’n beetje.
Dat terzijde, ik rij eigenlijk nooit hoog in toeren, tot ongeveer 3000/3500 toeren en dan schakelen, pakt ie zonder problemen en moeite op en trekt dan gewoon lekker door.
Wil je echt vaart maken, moet je boven de 4000 toeren zitten….tja, max koppel ligt op 5500 toeren.
Schakelen doe je dan tussen 6750 en 7500 toeren, dan gaat het echt wel rap, maar de brandstof ook. Daar is ie dan ook wel op gemaakt die motor. Trekt net zo hard door tot ie geknepen word. (7750 tr/min in mijn geval)
Bij normaal rijgedrag doe ik 1/13,5 gemiddeld elke maand.
Ik persoonlijk zou geen 8V meer willen, ik vind 16V wat beter rijden, en onderhouds vriendelijker.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap