Op de terugweg uit Kroatie kreeg ik tijdens een Autobahnklim een melding van de boardcomputer over het roetfilter.
Ik kon niet goed lezen wat er stond, maar ik meende “te hoge druk” oid af te lezen.
Het is bij die ene keer gebleven maar kan het zijn dat het filter verstopt begint te raken? De auto heeft nu 170.000km gelopen en ik neem aan dat het filter nog niet is vervangen.
Wie heeft een nieuw filter laten plaatsen en tegen welke kosten?
En is verwijderen cq leeghalen een goede optie? Ik heb op internet een aantal bedrijven langs zien komen die dat doen en daarbij ook het motormanagement aanpassen.
Wie van jullie heeft dat al laten doen en wat kostte dat?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen…....
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Is je DIESEL filter binnen een redelijke termijn vervangen (< 50000 km), anders zou ik dat eerst vervangen. De 2.7 is er namelijk nogal gevoelig voor.
Ik zal dat eerst eens laten vervangen, maar wat is het gevolg van een oud dieselfilter?
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Als je veel vermogen vraagt kan hij de hoeveelheid diesel niet meer leveren zodat hij kan gaan inhouden.
Als ik je bericht goed lees, heb je het over je roetfilter.
De reacties gaan deels over het dieselfilter.
Een vraag: tank je veel bij de “witte pompen”?
Advies: om de paar keer de duurste diesel bij de bekende merken tanken, daarin zit een toevoeging.
Dus niet de gewone diesel bij die bekende merken, maar de duurste.
Daar schijnt het hele systeem schoner van te worden.
En voorkom je dit soort meldingen.
Ik volg dat advies van mijn garage en heb sinds die tijd geen meldingen meer gehad.
Groetnis
A3
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zelfde ervaring. Goed merkbaar. Vijfmaal Tango en eenmaal V-Power
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 22-01-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 Exclusive 2012
Heb er geen verstand van, maar lijkt te kloppen. Een lid van onze club is chemicus en heeft geprobeerd bij alle maatschappijen de samenstelling te krijgen. Hij weet van Shell en Aral dat de hoogste versie goed is. Afwisselend power tanken en dan “gewoon” tanken.
En misschien af en toe ” blazen” op de Duitse Autobahn
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
In mijn ervaring speelt het DIESEL filter toch ook een grote rol.
Bij de 3 liter versie is dit filter veranderd en
vergroot en treed het problem niet zo snel op.
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Aanvullend:
Indien je alleen veel korte ritjes maakt krijgt het normale regeneratie-proces te weinig kans om zijn werk goed te doen, het roetfilter slipt dan op termijn dicht. In zo’n geval kan je in een garage aan de Lexia een geforceerde regeneratie laten doen.
Maar een lange rit uit Kroatië zou dat probleem ook wel opgelost hebben. Mogelijk is het dus al opgelost
Nog even een stukje achtergrond:
Roet kan je prima verbranden, als de temperatuur maar hoog genoeg is. Rond de 600 graden (uitlaatgastemperatuur). Dat bereik je onder geen enkele omstandigheid in een normale straatauto.
Bij onze auto’s wordt daarom Eolys vanuit een apart tankje toegevoegd aan de diesel. Het enige wat dat spul doet is zorgen dat roet al bij 450 graden verbrand. Dit is een uitlaatgastemperatuur die wel bereikt kan worden, maar pas boven de 150 km/u (ongeveer).
Heb je nog steeds een probleem natuurlijk want de meeste auto’s rijden niet vaak genoeg 150+.
Hier is ook een oplossing voor: als het weer tijd is om roet te verbranden en je rijdt minimaal 80 (dacht ik) dan past het motormanagement het brandstof/lucht mengsel zo aan dat er wordt gestuurd op maximale uitlaatgastemperatuur. Tevens worden automatisch stroomverbruikers als achterruitverwarming en airco ingeschakeld om de motor extra te belasten en dus de temperatuur omhoog te krijgen. Dit proces moet een paar minuten duren. Zak je onder de 80 km/u tijdens dit proces dan wordt de regeneratie afgebroken. Dit afbreken wordt vastgelegd in de computer, een gelukte regeneratie ook. Staan er nou bv 50 mislukte, afgebroken regeneraties gelogd en geen enkele gelukte dan krijg je een waarschuwingsmelding.
Mijn voorbeeldcijfers zijn misschien niet allemaal tot achter de komma correct, maar zo werkt het proces.
gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png