Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
nadien terug stellen kan je bekijken of het nodig is .
mengselschroeven zou je eigenlijk met een CO meter moeten klunnen doen .
Maar met colortune moet dat ook goed komen .
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Afstelling gedaan; hij loopt nog niet helemaal naar m’n zin.
Status update:
Nu staat netjes steeds een van de balansschroeven dicht, de andere gebruikt om te tunen.
Allemaal gelijke luchtstroom bij stationair.
Met colortune een controle gedaan. Nadeel is dat de cylinder waar de colortune bougie in zit minder goed loopt. Als je een beetje gas geeft (zodat de ontbranding regelmatig is) lijkt de kleur goed bij alle cilinders. Mengselschroeven staan nog allemaal gelijk, 1,5 slag open.
Als ik de aanslagschroeven van de eerste en laatste carb. ook tegen de aanslag zet verloopt meteen de synchronisatie. Waarschijnlijk door speling op de as. Dat heb ik dus nog niet gedaan.
Na een kort ritje (tussen de buien) zien de bougies er als volgt uit:
Alleen nr. 2 is donkerder. Die had ik voor de rit ook als enige schoon gemaakt omdat ie toen ook al erg donker was.
Alle bougies krijgen netjes stroom (met afstellamp gecontroleerd).
Heeft de mengselschroef invloed op de kleur van de bougie?
Wat een probleem blijft is de stationair afstelling.
Lijkt erop dat niet alle cilinders meedoen bij laag stationair (ca 500 - 700 rpm). Een klein beetje (<< 1/4 slag) erbij en het toerental loopt meteen flink op (1200 - 1500 rpm).
En nog steeds loopt de motor na een tijdje niet regelmatig meer.
Iemand tips hoe verder?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het lijkt me dat 2 te rijk is (of olie) en 3 en 4 te arm.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maarten, weet je zeker dat je carbu’s 100% schoon zijn?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik zou nu een poging wagen met zes NIEUWE bougies .
Met schoon maken heb ik geen goede ervaringen op een SM .
Verder zou ik de vervroegingscurve van jou verdeler toch een keer goed controleren
op alle toerentallen .
Want als ik me niet vergis zit er een vacuumsysteem op dat normaal voor een 2.7 niet nodig is .
Dus ik vermoed dat dit een verdeler van een automaat was .....
Walter
Meten is weten , gissen is missen
@ Jan: Lijkt er inderdaad op dat nr2 te rijk mengsel heeft. Ik zal morgen eerst even nr. 1 & 2 wisselen om defecte bougie uit te sluiten.
@ Yuri: Carbu’s zijn schoon (ultrasoon & revisiesetje).
Het vreemde is dat de motor in de garage (klep open) eigenlijk mooi af te stellen is en mooi blijft lopen. Koeling ventilatoren gaan netjes aan (en uit). Op de weg (klep dicht) gaat ie op een gegeven moment minder lopen (ploffen en stationair afslaan). Toch iets (benzine / bobine / ontsteking / bougies) dat te warm wordt?
@ Walter: Zes nieuwe bougies ga ik proberen. Ik heb nu NGK R BPR 6ES; weer dezelfde kiezen?
D’r zit inderdaad een vacuumsysteem op dat ik niet gebruik (niet aangesloten). Vervroegingscurve zou goed moeten zijn dacht ik. Maar ik heb op CM een prima reserve ontsteking gekocht. Daar ga ik een setje verse puntjes inzetten en die ga ik ook monteren (om alles uit te sluiten).
@ allen: bedankt voor de tips!
Hoi Maarten,
hier staat ook nog een mooie instructie:
http://www.youtube.com/watch?v=dBs7GzSLLCc
en hier ook nog:
http://www.youtube.com/watch?v=Ppykf2cTOCA
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
He, dank je!
Die eerste kende ik nog niet. Erg duidelijk.
Lijkt toch wel veel op de procedure zoals Walter die beschreef.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Maart schreef:@
@ Walter: Zes nieuwe bougies ga ik proberen. Ik heb nu NGK R BPR 6ES; weer dezelfde kiezen?
Ik ben niet echt gekend met de benamingen van NGK maar ik zie daar eeen R staan ,
en dat is meestal een indicatie van Resistance dus ontstoorde bougies ....
en daar hou ik niet van in een SM , je hebt alle vuurkracht nodig die je kan produceren !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ok, dank je!
Ik zal de versie zonder R bestellen.
Nog een vraag: ik wil (desnoods als reserve) een ontstekingsset met contactpunten samenstellen.
Verdeler met contactpunten en (originele) condensatoren heb ik al.
Bougies zonder R worden besteld.
Welke bobine (merk / type) kan ik het beste kiezen? (liefst een versie zonder voorschakelweerstand).
Ik zag in een ander draadje Bosch 0 221 119 030, maar deze is alleen geschikt voor gebruik met elektronische ontsteking.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maart, waar woon je? Ik heb nog 6 Golden Lodge bougies liggen in Breda.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jan, dank je voor het aanbod maar ik heb net NGKs besteld.
Daar ga ik het eerst eens mee proberen.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ok.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb NGKs met en zonder R gebruikt. Geen verschil merkbaar…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Korte update:
Net even nieuwe bougies gemonteerd en ongeveer 15 km gereden.
Niet echt veel verbetering dus. Nr 2 blijft erg donker.
In detail:
Verder:
- Carburateurs staan netjes synchroon (denk ik) en mengsel instelling (stationair sproeier) allemaal precies gelijk (1,5 slag uit)
- Gisteren even compressie gemeten -> lijkt ok (allemaal gelijk bij koude motor)
- Motor ruikt sterk naar onverbrande benzine (kan ook zijn dat ik daar nog aan moet wennen…).
- Motor loopt hoog stationair (1500 rpm) totdat ie warm wordt (“woonwijk warm”, fan slaat aan), dan zakt stationair toerental naar 500 rpm.
Morgen ga ik bougiekabel cyl 1 & cyl 2 wisselen, kijken of probleem meeverhuist.
Iemand nog andere tips?