Na weer 600km redelijk fijn gereden te hebben, ok, multiriem jankt een beetje in het begin, heb ik nu een serieus probleem bij de kop: Bij het intrappen van de rem, dikke stralen kakelverse (helaas) LHM druipend over achterbuis van het subframe aan de linker achterkant…Precies die plek waar je geen zak ziet waar het nu uit gutst..Einddemper en dwarsdemper al gedemonteerd net als het schuine hitteschild maar zelfs met een spiegeltje en lamp kan ik niet vinden waar het uit komt. Natuurlijk hangt er ook nog een LPG tank in de weg maar die blijft mooi hangen…Ik lees ergens dat het mogelijk is om het achterste subframe een centimeter of 10 te laten zakken waarna alle ellende zich aan je openbaart..Klopt dit, wat is een handige volgorde? Zal ongetwijfeld een leiding zijn van 3 meter lang of zo die absoluut niet meer te koop is en andere leidingen zullen nu wel snel gaan volgen. Heb een “kapitaal” geïnvesteerd in deze auto en wil er nog zeker 10 jaar mee doen. Ja ik wel….Had ik een werkplaats dan kocht ik al vast een flare tool, maar tot die tijd zullen dit soort dingen even met kunst en vliegwerk gedaan moeten worden…
Ja he, je blijft toch bezig met zon XM.
Achterbrug kan je laten zaken inderdaad. Moet je wel een brug hebben.
Als je er onderkijkt zie het vanzelf paar grote bouten los halen en spul komt zo naar beneden.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Als dat zakken kan, dan lukt het ook wel zonder brug. Heb hele goede as-steunen en inmiddels zoveel improvisatietalent…Weerskanten slechts 2 bouten?
Ja je moet even goed kijken, dan snap je het meteen. Helemaal achter zitten twee bouten inderdaad.
Nu twijfel ik over de voorkant, zou ik ook weer even moeten kijken. Of daar nu ook bouten zitten of dat ie daar kan scharnieren.
Ik heb het frame ook wel eens laten zakken hier op de oprit. Gewoon opgekrikt op de trekhaak.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Inderdaad als je ziet hoe het zit, appeltje-eitje. Toevoer remleiding naar achteren (4.5mm) tussen buis achterbrug en benzinetank helemaal rot…ben blij dat het hier gebeurd is en niet tijdens een afdaling in de Pyreneeën om maar iets te noemen..Uit mijn sloper, die een paar maanden jonger is, de remleiding al vast gedemonteerd, ook roestig op deze beruchte plek maar nog vrij oppervlakkig. Als je van de achterbrug de 2 bouten aan de linkerzijde verwijderd en van de rechterzijde slechts de achterste bout dan kun je zonder problemen de hele boel 10 tot 15cm laten zakken en ook wat schuin naar achter trekken. opeens een zee van ruimte en is de leiding vrij makkelijk te demonteren. loopt aan de voorzijde tot onder het einde van de plastic beschermgoot en zit daar in een koppelstuk. Zal er toch op den duur van moeten komen om de leidingen aan de achterzijde te gaan vervangen. Hoewel de bodem er prima uitziet aan de achterkant is er wel roest aanwezig ter hoogte van de bevestigingspunten van de achterbrug. Ook dit lijkt me een aardig klusje voor de (nabije) toekomst….Bouwplan voor werkplaats met smeerput ligt klaar….
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Je hebt gelijk de beruchte roesplekken van een xm te pakken:)
Een aanrader voor alle XM rijders om dit kritisch te bekijken en indien nodig voortijdig te beschermen tegen roest of evt. te repareren voordat er lekkage optreedt. Gelijk de bovenkant van je subframe ook kritisch bekijken want daar kan het ook doorroesten. Reken niet op apk dat men dit constateert.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Op diverse plaatsen op dit forum heb ik al een simpele reparatie methode geplaatst.
Ik laat het subframe gewoon zitten.
Het lastigste deel van de operatie is dikwijls het loskrijgen van de oude wartels op de traverse.
Met een klein vlammetje heetstoken doet wonderen.
De losse leidingen ruk ik er een voor een uit en vervang ze door nieuwe stukken van pakweg een halve meter
Bij Chyparse kan je stukken hydrauliekleiding in elke gewenste lengte en diameter van tonnetjes en wartels laten voorzien.
Ze hebben ook koppelstukken, waar je twee leidingen in kan schroeven.
Voor drie keer niks heb je dan een stel leidingen waarmee je de rotte stukken kan vervangen.
Zelf snij ik de leidingen naar voren op een geschikte plaats door en dan soldeer ik er wartels op met zilversoldeer.
Al bij zeker vier XM’s op deze wijze gedaan.
Die Chyparse leidingen roesten niet, dus einde probleem.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dag Jan,
Heb idd al vele malen kennis gemaakt met je leidinggevechten en het hard-/zilversolderen. Met een paar simpele “sokjes” 3.5 of 4.5mm is het natuurlijk prima te doen om rotte stukken te vervangen. Probleem lijkt me soms de plek: je kunt niet overal vrolijk met een brandertje gaan rondzwaaien en de leidingen zullen helemaal leeg moet zijn of valt dit mee? Sokjes in de deze maat zullen overigens wel niet bestaan dus je blijft met overgangen en knel blijven werken, toch? Zijn de leidingen goed met de hand te buigen of knikt het erg snel?
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik soldeer geen sokken. Dat zou ook kunnen maar ik vind dat niet handig. Ik soldeer de gewone wartels die gewoonlijk om de leiding zitten achter zo’n bolletje. Als je die op de juiste afstand vastsoldeert kan je er zo’n Chyparse koppelstuk met een rubbertje aan vastdraaien. De soldeerverbinding hoeft niet eens dicht te zijn, het gaat om het vastzitten. Het rubbertje zorgt voor de afdichting.
Voor die gesoldeerde wartels ga ik meestal een cm of 10, 20 voor de traverse zitten.
De leidingen die van voren komen kan je dan zonder gevaar een flink eind onder de auto solderen, zodat je niet ook nog eens retourleidingen wegstookt.
Perslucht is een erg handig middel om de leidingen leeg te blazen over voldoende afstand om te kunnen solderen. Niet in de leiding blazen, maar er schuin vanaf blazen zuigt de inhoud mee.
De “oude” leidingen aan de auto kan je niet te veel buigen, dan breken ze. Ik vind het merkwaardig slecht materiaal. Die leidingen van Chyparse zijn veel beter buigbaar èn roestvrij.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Misschien kan dit soelaas bieden : http://www.hydrauliq.nl/producten/hydrauliek_leidingen?gclid=CJzxmJrRrr4CFdShtAodogIAKA
Roadrunner… never been caught.
Lijkt me onbetaalbaar om een enkel leidinkje te laten maken. Rollen koperleiding bij bijvoorbeeld CTA zijn betaalbaar. Leidingen maken met een flare tool lijkt me ook niet heel moeilijk maar is gewoon bij kleine productie kostbaar. Veel leidingen van de XM zijn uitwisselbaar maar even zo veel zijn specifiek voor model en bouwjaar…Meest voordelig is de oplossing van Jansr denk ik, grootste uitdaging is de beroerde leidingen compleet te demonteren en exact na te maken in koper of iets dergelijks…Sommige leidingen lijken nog wel leverbaar in Duitsland maar prijs is hoog en een leiding van 2576mm ongekreukeld versturen is ook een uitdaging….
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Voor een flare tool waarmee je de tonnetjes kan maken betaal je ca € 350. Daarvoor kan je heel wat leidinkjes laten maken bij Chyparse….
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Heb je het nu over de dubbele flare zoals je gewoonlijk bij remleidingen van allerlei auto’s aantreft?
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Jan Sr bedoelt zoiets.
http://www.autogereedschap.com/a-24537300/fels-buig-en-snijgereedschap/remleiding-hydrauliek-felsset-midlock-voor-citroen/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb 250 euro betaald.
Ik maak leidingen op verzoek voor zo’n 7 euro per meter..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>