Hallo collega GS (A) rijders !
ik heb sinds 2 jaar een gs uit 1973 met een ami superblok (tweede type) en nu heb ik de motor (denk ik) lekvrij gemaakt.. Hoezo.. denk ik… nou omdat na montage de onsteking geen vonk meer geeft.
Ik heb de contactpunten, verdelerkap, rotor al vervangen maar niks.
Bobine geeft stroom, aarde is aangesloten.. heeft iemand van jullie een tip ?!
alvast bedankt…
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Dan resten er nog de bougies, de bougiekabels, de afstand tussen de contactpuntjes, ... Nog iets?
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 01-09-2003
- GS/GSA 1130 Break
- C3 1.4 Différence
Condensator?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Contactslot, rotor & verdeelkap. Is er wellicht elektronische ontsteking ingebouwd? In dat geval kan de ontstekingsmodule problemen veroorzaken. Maakt het blok 100% zeker contact met de nul?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Met een proeflampje of multimeter tussen rup aansluiting van de bobine en draad naar je verdeelhuis kan je kijken of er pulserend stroom loopt.
Hallo allemaal,
Kabels bougies zijn oke.. Nul ook. We is er naderhand een kastje ingebouwd dat wel gebruik maakt van de contactpunten maar het tijdstip beinvloed.
Ga aan het meten en.. Nog meer tips graag en ik laat weten of er vorderingen zijn.
Kastje er even uit halen natuurlijk voor de zekerheid.
Kijk is of ie vanaf de bobine vonkt?, dan is de oorzaak verderop.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het zo’n velleman setje is mag er GEEN condensator aangesloten zitten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
aiked schreef:Hallo collega GS (A) rijders !
ik heb sinds 2 jaar een gs uit 1973 met een ami superblok (tweede type) en nu heb ik de motor (denk ik) lekvrij gemaakt.. Hoezo.. denk ik… nou omdat na montage de onsteking geen vonk meer geeft.
Ik heb de contactpunten, verdelerkap, rotor al vervangen maar niks.
Bobine geeft stroom, aarde is aangesloten.. heeft iemand van jullie een tip ?!
alvast bedankt…
Haal de aarde los, en leg hier een massa aan Nullen kennen we hier niet, het is een Plus of een Massa (Min).
Haal die electradoos er tussen uit, zeker als je niet weet wat het doet; want hij is niet om je tijdstip te beïnvloeden!
De massa komt vanaf je verdeler en zit op de aansluiting RUP op je bobine. Controleer of je verdeler bij het tornen van de motor inderdaad een massa geeft. Dit kun je het makkelijkste meten met een multimeter of met een proeflampje.
Check of de Plus op de bobine ook daadwerkelijk een Plus heeft zodra je je contact aanzet.
Is dit het geval, controleer dan of je wel een bougie kunt laten vonken direct aan de bobine (dus zonder gebruik te maken van je rotor en verdeler)
Zo niet dan weet je waar je het kunt zoeken.
Succes
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Beste collega citroen rijders,
...hij doet het weer…. Alles nagemeten en toen ook nog een keer de contactpunten… Blijkt het even schuren van die punten…jullie raden het al.. Als een zonnetje !!!
En met gereviseerde koppen, nieuwe pakkingen… Geen blauwecrook, zwarte Olie en lhm meer.!!
Dank voor jullie tips !! Kwam er ook achter dat de bobine niet meer optimaal was en deze dan ook vervangen.