Na enige tijd in mijn trouwe BX TZD gereden te hebben, begon deze toch wat problemen te vertonen. De stop lampjes gingen vaak zonder reden branden, de fusee kogel links-voor had speling, de veerpoot rechts-voor lekte LHM, de achterdemper was stuk, de hydrolische pomp viel af en toe uit, tijdens het remmen siste het pendaal verschrikkelijk en de stuurbekrachtiging werkte vaker niet dan wel. Daarbij kwam ook nog dat de motor af en toe verschrikkelijk veel toeren ging maken zonder daar kracht voor af te leveren. Ook de snelheid in z’n 5e versnelling was niet altijd juist en zat er vaak 10 kilometer boven, wat weer resulteerde in bijhoorlijk wat bekeuringen van onze grote vrienden. Tevens begon de motor op eens veel olie te gebruiken, zo’n liter per 100 kilometer.
Wat te doen, ik was trots op mijn BX? Hij bracht mij overal waar ik moest zijn. Of het nu een ritje naar Amsterdam was of een vakantie rit naar Barcelona. Niets was een probleem voor hem. Ik raad gevraagt bij een kennis, die helemaal dol is op de snoekjes van Citroën. Hij wist wel een garage waar ze even naar mijn BX wilde kijken, dit omdat ik de Citroën garages niet zo vertrouw en omdat ze vaak geen zin hebben om een BX te repareren.
Deze garage bleek een echte DS reviseur. Minstens 20 DS’sen stonden binnen en buiten geparkeerd. De één nog mooier dan de andere. Volledige gereviseerde modellen, maar ook sloop modelletjes die onderdelen leveren. Afijn, eerst mijn auto afgeven en de problemen vertellen, ik kijk later wel even naar de auto’s, dacht ik. De garage houder was niet bijster enthousiast van mijn BX, maar wilde er toch even een blik op werpen. Terwijl hij de BX op de brug ging zetten, vervolgde ik mijn tocht door de talloze snoeken…tot dat mijn aandacht werd afgeleid.
Buiten, tussen de DS’sen stond hij, te glunderen in de zon, een echte BX 4x4 GTI met ABS en Airco met 243.000 KM op de teller. Wat navraag leerde mij dat deze auto van een klant was die onlangs zijn vrouw had verloren. Daar die vrouw altijd in deze auto reed, kon hij er emotioneel moeilijk mee om gaan, en wilde de auto verkopen. Hij was de eerste eigenaar, heeft alle beurtjes gehad en is altijd onderhouden bij dezelfde Citroën garage. Oftewel, de auto was nog in een zeer goede staat. Geen roestplekjes, net interieur, mooi lopende motor, hydrolisch in orde, goede banden, goede achterwiel lagers. Het enige wat er aan mankeerde, waren de achter remmen, de veerbollen voor (deze moesten beide vervangen worden), en de airco vloeistof met droogfilter moesten vervangen worden. Mijn keuze was snel gemaakt, deze BX zou van mij worden…en gisteren heb ik hem opgehaald.
Normaal intereseerde ik mij niet voor deze modellen. Natuurlijk heb ik wel eens lol gehad met de teams waarmee ik Amsterdam-Dakar heb gereden…om deze nogmaals te rijden maar dan met een 4x4 BX. Later kwam ik er achter dat deze bijhoorlijk zeldzaam waren en heb ik er geen aandacht meer aan geschonken. Maar nu ik er één heb, kan ik niet genoeg informatie vinden over deze auto.
Kenteken: YR-18-VY
Afijn, foto’s volgen nog, voor nu nog wat rijden…hij heeft een jaar stil gestaan
Greetz,
Jeffrey
"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!
ben benieuwd naar de foto’s :photo in ieder geval veel plezier met je nieuwe aanwinst
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Thanks!
Dat gaat helemaal lukken, hij rijd heerlijk
Ik moet hem alleen nog even inrijden, je kan goed merken dat de motor een jaartje stil heeft gestaan :fijnsturen
"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wow! Ik ben erg benieuwd naar de foto’s! Veel plezier er mee!!!
grom…het centrale vergrendeling systeem hapert
De bestuurders kant schijnt niet goed dicht te gaan. Als je op het knopje drukt (jaja, originele afstandsbediening ) gaan alle deuren op slot, en blijft juist deze open staan. Nu weet ik meteen waarom het alarm steeds af gaat
Is dit te verhelpen? Ik denk dat het gewoon een smering probleempje is…maar wil gewoon even zeker weten. Ik ben geen liefhebber van deurpanelen los maken
Greetz,
Jeff
"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!
jeffer schreef:grom…het centrale vergrendeling systeem hapert
De bestuurders kant schijnt niet goed dicht te gaan. Als je op het knopje drukt (jaja, originele afstandsbediening ) gaan alle deuren op slot, en blijft juist deze open staan. Nu weet ik meteen waarom het alarm steeds af gaat
Is dit te verhelpen? Ik denk dat het gewoon een smering probleempje is…maar wil gewoon even zeker weten. Ik ben geen liefhebber van deurpanelen los maken
Greetz,
Jeff
Je zou kunnen overwegen de stekker aan de CV-unit in het midden achter het bakje tussen voorstoelen los te halen en weer vast te drukken, dat wil wel eens helpen bij vage storingen.
Iets waarschijnlijker heb je met een kabelbreukje of een kapot slotmotortje te maken. Een los of vuil stekkertje - in de deur wel te verstaan - zou ook kunnen.
Ich bin ein Breaker
doet je slot het nooit, of soms niet? ik had het laatste. het slot kwam niet altijd mee, en een tweede keer meteen na de eerste poging wel.
bij mij was het een smeringprobleem. bij de interieurwissel heb ik alles meteen nagekeken en gesmeerd, en nu heb ik geen probleem meer. ook even de stekkertjes bekijken als je de boel toch open hebt.
openmaken is niet zo’n toer hoor, torx schroeven en klikkertjes. gewoon rustig aan en het lukt wel.
als ie nooit werkt is het òf een los kontakt (eerst even checken) òf een overleden motortje/solenoid. ook niet het einde van de wereld.
succes!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Hij werkt well, alleen niet de eerste keer. Je moet altijd een paar keer het knopje indrukken voordat het motortje in actie wil komen.
Ik ben bij de technische meeting van de BX club, ik kijk er daar wel even naar
thanks voor de hulp!
greetz,
Jeffrey
"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!
jeffer schreef:Hij werkt well, alleen niet de eerste keer. Je moet altijd een paar keer het knopje indrukken voordat het motortje in actie wil komen.
Ik ben bij de technische meeting van de BX club, ik kijk er daar wel even naar
thanks voor de hulp!
greetz,
Jeffrey
dat had ik dus ook. valt reuze mee.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
...ff deurpaneeltje eraf gehaald, wat WD-40 erbij en het slot werkt weer perfect.
Tevens heb ik wat foto’s met de GSM gemaakt. NIet de beste kwaliteit, maar het voldoet
thanks
"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!
Mooie kleur !
Alleen die wieldoppen hè ?
Horen er geen LM velgen onder een GTI 4WD ?
Volgens mij waren de velgen en het elektrische schuif-kantel dakraam opties toen de tijd. Aangezien de vorige eigenaar (ben tweede eigenaar) aan de oude kant was, kan ik mij voorstellen dat hij geen LM velgen heeft genomen
Anyway, nu is het zoeken naar mooie LM velgen en een originele middenarmsteun
greetz,
Jeff
"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!
jeffer schreef:Volgens mij waren de velgen en het elektrische schuif-kantel dakraam opties toen de tijd. Aangezien de vorige eigenaar (ben tweede eigenaar) aan de oude kant was, kan ik mij voorstellen dat hij geen LM velgen heeft genomen
Anyway, nu is het zoeken naar mooie LM velgen en een originele middenarmsteungreetz,
Jeff
Het schuifkanteldak wel ja….maar ik heb nog nooit een GTI 4WD gezien met standaard velgen….volgens mij hebben ze die er af gehaald. ops:
Ik heb hier een officieel boek (folder) uit die tijd voor me liggen waar hij duidelijk met LM velgen in staat.
Is inderdaad OOK een optie (volgens de lijst), maar onder zo’n sportieve BX konden ze het toendertijd niet maken er gewone velgen met (bijvoorbeeld) TZI wieldoppen onder te zetten.
Tekst uit het boek/folder :
de BX GTI 4WD...van de in de voorspoiler verzonken mistlampen tot aan de karakteristieke achterspoiler en de BREDE LOW PROFILE banden....
Snel op zoek gaan dus naar originele LM velgen.
Oh!
Zou je die folder voor mij willen inscannen? Ik zou het wel heel leuk vinden om dat eens door te lezen
En, tja, de velgen…tis niet makkelijk om een paar mooie te vinden
greetz,
Jeffrey
"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!
wat zie ik ga je die schitterende bolide verkopen?
het is prachtig exemplaar
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
stan schreef:wat zie ik ga je die schitterende bolide verkopen?
het is prachtig exemplaar
waar staat dat?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!