Wanneer is er sprake van een interne c.q. externe lekkage in/aan het stuurhuis? Bij mijn DSuper (1969) lekt het stuurhuis in ieder geval LHM olie. De hoezen zien er prima uit. En (bekrachtigd)sturen gaat ook prima. Ik heb het vermoeden dat de lekkage optreedt bij de afsluiting van deze hoezen, overigens middels tiraps ??? afgesloten. Kan/mag dit? Misschien dat dit al de oorzaak zou kunnen zijn?
Hoe kan ik e.e.a. repareren.
De koppeling begint ook al te springen bij het optrekken. Dus waarschijnlijk is er al olie op de koppelingplaat terecht gekomen.
Graag jullie advies!
Groet,
Han Geuskens, Nyons Frankrijk.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Han,
Er mag geen LHM uit je stofhoezen komen! Als daarachter lhm zit lekt je stuurhuis! Meestal gaan de ronsels lekken ( het 4kante rubber oneraan je stuurbuis). Een klein beetje zweten van het ronsel is niet erg maar lekken wel.
Interne lekkage (drukverlies) manifesteert zich door vaak aanslaan van je pomp!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Joris,
Net je ervaringen m.b.t. je DS en wintersport gelezen. Leuk verhaal, dat geheel bij jou past,lijkt mij.
De pomp slaat alleen in het begin wat vaker aan, m.i. is dat een kwestie van optimale druk opbouwen. Daarna slaat de pomp na zo’n 45-60 seconden kort aan. De LHM lekt in het midden van het stuurhuis, daar waar de hoezen ‘bij elkaar’ komen. De hoezen zelf zien er goed uit. Wat vind je van die tyrap afsluiting? Ik zal de vierkante rubber morgen eens goed bekijken. En eventueel een foto maken van de plek des onheils.
Groet,
Han
Beste Nyonsfiel,
Zoals al door Boogaart77 gezegd de stofhoezen hebben geen functie in het lekken van het stuurhuis.
In het gedeelte van het stuurhuis waar het blok met daaraan de stuurstangen die naar de hulpstuurhuizen lopen daar mag alleen vet in zitten. Als je wil weten waar de lekkage zit kun je alsvolgt te werk gaan. Eerst je stuur recht zetten. Dan de beide stofhoezen in het midden losmaken en zo ver mogelijk opschuiven naar de zijkanten en daar eventueel weer vastzetten met een tyrap. Dan via de opening intern het stuurhuis schoonmaken. Motor starten stuur een beetje naar links en naar rechts en dan controleren of de LHM van links of van rechts naar het midden van je stuurhuis komt.
Dan is waarschijnlijk duidelijk of het van het hydraulische blok onderaan je stuur komt of van de interne zuiger die aan de andere kant van het stuurhuis z’n werk doet. Maar wat het ook moge zijn als je stuurhuis verder prima werkt neem de lekkage dan maar voor lief. Zie anders maar “revisie stuurhuis"waar ik uitleg hoe ik het heb gedaan.
Succes!
Martin
Martin
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Inderdaad. de zuiger zal een beetje lekken. Afhankelijk van je handigheid en je portemonnaie kan je het repareren of laten zitten.
Ty-wraps voor de hoezen is prima.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Inderdaad. de zuiger zal een beetje lekken. Afhankelijk van je handigheid en je portemonnaie kan je het repareren of laten zitten.
Ty-wraps voor de hoezen is prima.
De echte beun ken nie zonder ty-wraps….
Waarom niet gewoon zoals het hoort, met ligarex bandjes?
A staat het beter,
B zit het beter vast
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Ik vind het zo leuk dat je Nyons woont. Ik heb daar een keer een hele avond op 14 juli staan kletsen met een maffe Citroendealer met een werkelijk schitterende verzameling. En zijn vrouw maar aan hem trekken dat hij mee moest naar het fête. Maar nee hoor, over auto’s kletsen vond hij veel leuker!
Die man ken je zeker ook wel?
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Hoi Maarten,
Dat zal de oude Monod geweest zijn, die tot voor enkele jaren de klanten van de Citroën garage hier in Nyons aan de praat hield. Hij had inderdaad een zwak voor alle oude citroëns. Je verstond zijn verhaal niet altijd evengoed, maar dat deerde niet. Nu staat hij feitelijk ‘op straat’, zijn zoon heeft is nu de eigenaar, maar die is helaas een beetje vreemde vogel. Die ziet je vaker gewoonweg niet staan en als je contact krijgt is het maar te hopen dat hij luistert naar wat je te vertellen hebt. Nee, die ‘ouwe’ is er dus nog wel, maar niet meer in de garage, behalve als er aan oude citroëns gesleuteld moet worden, waarvan hij alleen nog verstand heeft. Monod had een schitterend Cirtroën kerkhof, met alle modellen vanaf 1950. Al mijn kennissen en vrienden heb ik dit laten zien. Zoonlief heeft dit terrein helemaal opgeruimd,jammergenoeg. Waar alles gebleven is wordt mij niet duidelijk uit de mond van ´le jeune´ Jean/Manuel Monod. Maar goed een DS,Traction, 2cv en ook nog wel de bekende oude troep van allerlei ongeorganiseerde onderdelen, is nog wel aanwezig in de ´showroom´. Het blijft apart, maar zonder veel ´romantiek´, om het zo maar te zeggen. Hier in de buurt rijden helaas weing DS en. Ik heb natuurlijk voortdurend mijn voelsprieten uitstaan, maar helaas. Ik weet 2 DS en te staan die niet afgestaan worden door de erfgenamen. Het aanbod via Ebay is ook mager en duur voor de staat waarin ze zijn.
Groetjes!
Han
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
De tijden veranderen, da’s duidelijk!
Groetjes terug.
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Is er iemand die een fotosessie gemaakt heeft van de vervanging van het stuurhuis?? Dat zou handig zijn!
Ben benieuwd!
Gr.
Han
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
koop eens zo’n boek van haynes. Staan altijd fotos in.
Verder: het is niet moeilijk hoor, alleen een hoop sleutelen en daarna wat geknoei om die stuurstang en dat stuurhuis goed uit te lijnen.
Als je stuurhuis losneemt alles goed merken met witte verf, en precies monteren zoals het eruit kwam.
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Waarom zou je het merken als je het stuurhuis VERVANGT?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
maartenbokslag schreef:koop eens zo’n boek van haynes. Staan altijd fotos in.
Verder: het is niet moeilijk hoor, alleen een hoop sleutelen en daarna wat geknoei om die stuurstang en dat stuurhuis goed uit te lijnen.
Als je stuurhuis losneemt alles goed merken met witte verf, en precies monteren zoals het eruit kwam.
en daar mee ga je dus vaak op je bek, want wie zegt dat de boel goed ZAT?????
Dus, altijd alles opnieuw volgens het boekje monteren en uitlijnen, de kanteling met het speciaal gereedschap controleren, dan weet je pas ZEKER dat je stuurhuis goed zit. Ik heb zo vaak mensen gehad die zelf heun stuurhuis hadden uit en ingebouwd, en daarna stuurde ie nog kl…t..
Dan controleerde ik de afstellingen volgens het boek, en daar klopte dan geen moer van. Hoe kan dat nou riepen ze dan, ik heb alles met verf gemarkeerd voor ik het los haalde….
Dus, nooit er van uit gaan dat iets goed zit, altijd alles zelf nameten!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
bogaard77 schreef:Waarom zou je het merken als je het stuurhuis VERVANGT?
Ik bedoel dat je het stuurhuis alleen loshaalt om de rubbers te vervangen.
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
maartenbokslag schreef:bogaard77 schreef:Waarom zou je het merken als je het stuurhuis VERVANGT?
Ik bedoel dat je het stuurhuis alleen loshaalt om de rubbers te vervangen.
Dus DE kans om je stuurhuis te monteren zoals het hoort!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Sluit ik me volledig bij aan, helaas uit ervaring….....
Heeft me een hele dag gekost voordat ik het stuurhuis naar mijn zin had zitten (met passen en meten wordt de meeste tijd versleten…)
En inderdaad, mijn dame stuurt niet kl…t.., alleen schommelt het stuur wat meer dan voorheen…. kwestie van het “appeltje van Joris”.....
Maar, als je er toch bij bent, kan het zker geen kwaad om de zaken te controleren en na te lopen. Is een kleine investering qua tijd, maar je steekt er een hoop van op!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!