Als je motor sterk naar onverbrande benzine ruikt dan heb je of geen ontsteking of te veel brandstof, en het is mij duidelijk dat je cylinder 2 het probleem geeft.
Ik dacht ook aan een overlopende vlotterkamer, maar dan zou het ook voor cylinder 4 gelden. Ik zou nog controleren of je “kalibratiegaatje” dat de lucht naar de stationair sproeier stuurt niet dicht zit bij cylinder 2, want dan zuigt er alleen brandstof zonder lucht aan, en dat wordt dan een te rijk mengsel, voor 1 cylinder alleen.
Goed idee die verwisseling van de bobine kabels, dan weet je dat het daar niet in zit.
To err is human, not to err is divine.
Dat is een goede tip, dank je!
Vooral omdat ik ook met de colortune zag dat er stationair (bijna) geen verbranding was bij nr. 2.
“kalibratiegaatje” is dat bij 20?
Ik bedacht zelf net ook nog een vastzittende choke bij nr. 2… alhoewel ik die allemaal gangbaar gemaakt had.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Citroensmgz schreef:Als je motor sterk naar onverbrande benzine ruikt dan heb je of geen ontsteking of te veel brandstof, en het is mij duidelijk dat je cylinder 2 het probleem geeft.
Ik dacht ook aan een overlopende vlotterkamer, maar dan zou het ook voor cylinder 4 gelden. Goed idee die verwisseling van de bobine kabels, dan weet je dat het daar niet in zit.
Volgens mij niet cilinder 4, maar nummer 5.
Ik vind trouwens de kleur van bougies 1, 3, 4 en 5 erg wit voor zo’n kort ritje.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Maart schreef:Dat is een goede tip, dank je!
Vooral omdat ik ook met de colortune zag dat er stationair (bijna) geen verbranding was bij nr. 2.
“kalibratiegaatje” is dat bij 20?
Ik bedacht zelf net ook nog een vastzittende choke bij nr. 2… alhoewel ik die allemaal gangbaar gemaakt had.
Yep
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik heb dat probleem in het begin ook gehad. Terwijl alles schoon was en goed afgesteld. Op een gegeven moment na een goede rit op de snelweg werkte alles perfect. Rondje om de kerk en stationair draaien in de werkplaats is ook geen goede graad meter.
Nogmaals een korte update:
Gisteren middelste carb. open gemaakt -> was prima schoon, gaatjes open en choke werkt goed.
Bougiekabels 1 & 2 gewisseld -> geen verschil.
Color tune truuk gedaan -> tadaa: cilinder 2 doet gewoon niet/soms mee (stationair).
Mensel schroef ongeveer 2 slagen verder uitgedraaid -> mooi lichtblauw en netjes meedoen.
Toen andere cilinders nogmaals colortune -> de meeste menselschroeven 1 - 1,5 slag verder uitgedraaid voordat alles netjes meeliep. Moest tussendoor wel steeds stationair terugstellen.
Nog een keer balans nagesteld (was een beetje verlopen leek het).
Wel steeds (ook bij flink warme motor) meteen bij eerste slag starten (zonder gas).
Net even een korte proefrit gemaakt (kleine wegen in de omgeving met veel stoppen en rustig optrekken).
Tja, motor loopt stuk beter, geen ploffen in uitlaat, nog niet helemaal perfect regelmatig (bij weinig gas en lage snelheid).
Bougies niet echt gelijk
Ik zal dit weekend gewoon eens een flink eind gaan rijden, kijken wat er dan gebeurt.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Succes met de grote proefrit
( wel verzekerd hoop ik toch)
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Citroensmgz schreef:Snelheidsmeter: Als die echt 20% te hoog aangeeft moet je het tandwiel in de versnellingsbak dat de kabel aandrijft controleren. Maar kijk eerst naar de kilometer teller hoe nauwkeurig deze is, dat zegt meer.
Bedankt voor de tip!
Inderdaad, teller klopt precies (met GPS gecontroleerd), alleen de snelheidsmeter overdrijft flink.
Snelheidmeter afstellen komt dus op de lijst voor de winterstop.
Afgelopen weekend ca 50 km. gereden (kleine wegen) en eigenlijk liep de auto voor het eerst best goed.
Ook nog nieuwe bougiekabels gemonteerd (die mooie rooie van de SMCF)
Netjes stationair, niet te warm worden, mooi oppakken, geen ploffen enz.
Maar, net nog een klein stukje gereden en motor loopt weer onregelmatig (stationair en lage toeren/weinig gas).
Meteen vanaf het begin (koude motor en warme motor).
Ik denk dat bij een of twee carbs de stationair sproeier te rijk staat en dat de bougies vervuilen waardoor ze niet mooi meer oppakken.
Morgen verder….
Maart: Ik zag dat je BPR 6ES gebruikt, die zijn eigenlijk vrij koud voor een SM. Als je “warmere” bougies gebruikt heb je minder last van vervuiling bij stationair lopen en lage belasting. Als je een nummer heter neemt ( BPR 5ES) zul je minder bougies vervuiling hebben omdat ze beter schoon branden. Het nadeel is dat ze te heet kunnen worden als je langdurig op vol vermogen rijdt, maar ik denk niet dat je dat snel zult gaan doen.
Bijvoorbeeld: origineel voor een SM is Champion N12Y of Bosch W200, dat is gelijk aan BP5ES, later in de injecties en 3 ltr is Champion N12Y en Bosch W175 gemonteerd, dat is vergelijkbaar met BP6ES. “Vroeger” was de juiste warmtegraad van een bougie in een motor een zaak van uitproberen en een soort “kunst”” maar tegenwoordig zijn de bougies veel “breder” inzetbaar.
To err is human, not to err is divine.
Dank je, helemaal duidelijk.
Ga ik ook proberen.
De motor loopt inderdaad (in Nederland) meestal met een lage belasting….
Ik zie op het net twee types BP5ES aangeboden worden:
NGK BP5ES 7832 std plug
NGK BP5ES 6511 vline8
Welke moet ik kiezen?
(het verschil is me niet duidelijk)
De V’line’s zij bedoelt voor moderne lean burn motoren, die altijd met een redelijk arm mengsel rijden, dat is moeilijker te ontsteken. Door de groef en de holle vinger ontstaat de vonk altijd aan de rand. Een Sm carburateur loopt niet lekker als die arm staat, dus ik zou de gewone nemen, maar niets staat je in de weg die v’lines te proberen, dat werkt ook. Als je “betere” bougies wilt kun je later de Iridium bougies overwegen, die gaan aanzienlijk langer mee, vervuilen minder snel, maar zijn ook een klap duurder.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Peter, nu we over bougies bezig zijn: wat zijn jouw ervaringen met de Golden Lodge bougies in de sm?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Persoonlijk heb ik daar geen ervaring mee: Als ik goed geïnformeerd ben worden ze niet meer gemaakt, en alles wat je nu vindt is of NOS/NewOldStock of nagemaakt ( in China ?), dus heb ik er nooit serieus naar gekeken. Ik zou die namaak niet gebruiken.
Ik heb wel ervaring met andere bougies met 3 of 4 massa contacten: Dat geeft in principe geen betere vonk, maar gaan wel langer mee, en dat is belangrijk in motoren die bougies snel verslijten. ( De vonk ontstaat waar de laagste “weerstand” is, nooit op meerdere contacten tegelijk, tenzij je daarvoor een getruct filmpje maakt voor de verkoop). Daar zijn wel eens misverstanden over.
Persoonlijk rijdt ik al jaren met Halo bougies, in m’n 3ltr, nu geleverd door Brisk, die zijn echt speciaal, werken goed, gaan eeuwig mee, maar als je na een lange snelle rit de motor stop zet kun je last krijgen van nadieselen, omdat de bougies veel massa in de verbandingsruimte hebben die gloeiend heet wordt: aanbevelen? Moet je zelf beoordelen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Duidelijk. De GLs in mn injectie gaven geen verandering toc de BPR6ES. Sterker nog.. er brak er 1 en die sloeg door…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mij NGK en Golden Lodge allebei prima. Het is wel een injectie.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.