Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Dat weet ik, maar dat was nogal moeilijk zonder momentsleutel.
Die heb ik eerstdaags binnen en dan gaat gelijk alles er terug af wat in de weg zit voor die moeren goed aan te draaien. Ik had het belang ervan onderschat, maar geen zorgen. Er is niets erg gebeurd, de koppen staan nu gewoon ‘goed vast’!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gaat ook goed met een veerunster en een ringsleutel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
De laatste tijd is het hier nogal stil geweest rond mijn GS, maar dat wil niet zeggen dat ik stil heb gezeten. Al is het wel door drukte op het werk en thuis er iets te weinig van gekomen.
De motor is helemaal af, op de D-riemen na, die komen er volgende vrijdag of zondag op. Vandaag heb ik van de vrije dag dan gebruik gemaakt om de remschijven en -blokken te vervangen. Maar wat een rotklusje is me dat. Ik heb de methode die in de Haynes staat gevolgd, en ik moet zeggen: als iemand dat kan met de motor in de auto is het een held! Ik ben blij dat ik het nu gedaan heb, al was het mss nog niet helemaal nodig. Volgende is de D-riemen erop, olie in de motor, eens proberen draaien met de zwengel en dan terug in de auto!
Een paar foto’s:
De oude koppelingsplaat, die duidelijk wel aan vervanging toe was
De nieuwe koppelingsplaat
Nieuwe koppeling en motorsteunen gemonteerd
De boel in opbouw part 1
De boel in opbouw part 2
Remschijf en -klauw gedemonteerd
Terug monteren
En nog wat foto’s van net na ik bij jantje1948 op bezoek ben geweest om de kleppen te stellen. Eens terug thuis moesten de koppen terug in elkaar gezet worden!
We zijn er bijna!
Groeten
Matthias
Zo zeg! daar zat wel wat achterstallig onderhoud bij!
Goed bezig!
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Inderdaad, maar het meeste is al weggewerkt! Ik schrok vooral van de staat van de koppeling! Gelukkig had ik bij @lfred vanop CiFo een koppeling voor weinig meegenomen, voor in het geval dat… Gisteravond ook even het LHM-vat leeggemaakt, en wat zag ik? Zwarte drek! Het komt allemaal wel weer goed!
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Zo! De GS leeft terug! Vandaag voor het eerst sinds lang heeft de motor nog eens gedraaid!
Ik heel erg blij natuurlijk, alleen werd die vreugde al snel de kop ingedrukt door een lek aan het onderste kleppendeksel aan de rechterkant. Blijkbaar is daar iets misgegaan met de pakking. Maar er zit nog een extra pakking voor daar in mijn pakkingsset! Voor de rest liep ze vrijwel meteen nadat ze de benzine in de tank had gevonden.
Nu de ontsteking afstellen en dan de auto terug opbouwen en wellicht 2 nieuwe voordeuren monteren.
Het einde is in zicht!
Groeten
Matthias
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Dag Matthias,
proficiat, het is je gelukt !
Motortje dan toch terug op z’n plaats gekregen ?? !!
De lekkage waar je nu nog mee kampt kan veroorzaakt zijn door het te hard aanspannen van het deksel. De pakking is niet noodzakelijk verloren als je alles weer losmaakt en correct vastdraait.
Veel succes nog !
groeten, Bart
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Hey Bart!
Met de hulp van mijn vader en zelfs mijn vriendin is het gelukt. En ik ben blij dat me dit allemaal gelukt is, toen ik de GS kocht wist ik niet eens dat hij luchtgekoeld was (of wat dat wou zeggen) en waar de nokkenas of krukas zat. En nu heb ik de motor voorzien van nieuwe pakkingen en keerringen, klepseals, ... en de auto nieuwe remmen gegeven, ...
Nu de olie dan maar terug af laten en eens kijken hoe die pakking eraan toe is. En dan de ontsteking en carburateur goed afstellen. Als de auto mooi draait en rijdt ga ik eens een poging bij de keuring wagen. Als het erdoor geraakt, zoveel te beter. Zo niet, weten we wat we moeten aanpakken!
Groeten
Matthias
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi dat ze loopt!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Matthias gefeliciteerd
Ik heb enorm veel repect voor de klus die je hebt geklaard
Vooral ook de durf om met weinig sleutelervaring aan zo’n grote uitdaging te beginnen.
Was fijn om de voortgang steeds te kunnen lezen in je draadje.
En nu heel veel en lang rijplezier toegewenst.
Groetjes, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Dag Matthias,
je ziet, de felicitaties vliegen door het internet ! ! En terecht.
Om het kleppendeksel los te maken, ook het onderste, moet de olie er niet af. Wel leg je best een doek (oude badhanddoek of zo) onderaan op de uitlaatdelen die daar passeren. Er drupt wel wat olie uit, en zo voorkom je dat die later op de uitlaat verbranden.
groeten, Bart
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
De lekkage is opgelost. Blijkbaar was ik net dat kleppendeksel vergeten vastdraaien, ik kon de moer zonder veel moeite met de hand losdraaien…
De koelbeplating zit er allemaal terug op, dit weekend proberen de boel er terug als een auto te laten uitzien!
Groeten
Matthias
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Bon, een kleine domper op de feestvreugde…
Vanavond wou ik de GS van zijn steunen halen en op zijn poten zetten, ik start de wagen, zet de hendel in de hoogste stand en wacht en wacht en wacht en ... De vering wil dus niet op druk komen en het lampje blijft branden. Goed, een beetje LHM bijgevuld en nog niets. Maar plots zie ik wel een plasje LHM op de grond onder de auto liggen. De koelbeplating er terug afgehaald en wat zie ik? Een dikke scheur in de T-mof…
Ik veronderstel dat door het feit dat hier een dikke scheur inzit de HD-pomp tevergeefs zijn werk mag doen, maar dat alles verloren gaat via deze scheur? Of ben ik mis? In mijn gedachte kan de pomp nu LHM proberen aanzuigen, maar gaat dat nooit lukken doordat er lucht gezogen wordt, of zie ik de werking verkeerd?
Groeten
Matthias
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik weet niet (meer) hoe het bij een gs zit, maar als het de slang is tussen het reservoir en de hd pomp heb je gelijk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Het is inderdaad de rubberen slang die in de T-mof uitkomt. En die slang gaat naar het reservoir.
Zo’n t-mof kost wel geld, 23,80!
Groeten
Matthias