Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Al een tijdje trilt mijn Dyane.
Ik vermoedde dat het door speling op een stuurkogel kwam, gezien het feit deze redelijk wat speling vertoonde.
Dus, stuurkogel vervangen, wielen laten balanceren, auto laten uitlijnen en de boel doorgesmeerd volgens garagehandleiding.
Ik had gehoopt dat hiermee het probleem, het trillen van de auto (dus alles, je ziet de zonnekleppen en spiegel resoneren) op te lossen. Helaas is dit helemaal niet het geval. Het gekke is, soms is het heel erg, en dan is het weer wat minder. Net alsof er een soort sinusbeweging is die soms gelijk loopt en soms niet.
Nu heb ik de banden nog eens geïnspecteerd, en de band LV heeft een kleine hoogteslag van pak en beet 2 mm, over zeg een derde van het loopvlak. Dat is dus iets uit de productie.
De band RA heeft een gecombineerde hoogteslag met ook nog een axiale slag van beide 2mm. Hier zit de slag over een kleiner gebied, zeg 1/5e van de band.
Zou dit het enorme trillen kunnen veroorzaken? Het manifesteert zich het meeste bij topsnelheid (dus 110 km/h).
Noot: de band RA is een Firestone en LV een Nangkang. Achter 125R15 en voor 135R15. Banden RV en LA hebben zover ik zien kon geen slag.
Wielen voor/achter al eens gewisseld?
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
nee, nog niet. Ik zal die band met hoogteslag voor eens vervangen door het reservewiel. ‘ns kijken of dat wat doet.
Hoogteslag zou je continu moeten voelen denk ik. Zijn de motorsteunen goed?
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Ja, ik heb ernaar gekeken, en zover ik het kon zien (immers een Dyane, dus daar zit vanalles voor) zijn ze in goede staat en niet los oid.
Het getril is er ook wel eigenlijk continu, maar bij bepaalde snelheden wordt het erger.
Ik begrijp het nu niet meer zo goed, wat alles wat het zou kunnen zijn zou nu moeten zijn opgelost.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Kromme aandrijfas?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Hoe groot is de kans daarop?
Ik heb wel wat speling op een buitenste homokineet. Zou het daarvan komen?
Ik zal in ieder geval die wiebelwielen eens omwisselen met een reservewiel. Kijken of dat uitmaakt.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Michiel van Ginkel schreef:Hoe groot is de kans daarop?
Ongeveer 0,5 %
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk vooral dat je het in je banden moet zoeken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Ik heb nog twee wielen met ‘oude’ michelins. Ik zal ze er eens opleggen en een blokje rijden. Kijken of dat scheelt.
Zag net ook nog dat er in een pas gebalanceerde velg een flinke deuk zit… hm, zou dat iets kunnen veroorzaken?
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
ja kan! zit je aandrijfas wel goed vast?
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
de rechter heeft wat speling in de homokineet, maar dat is niet heel veel. Ik zal even kijken hoe hij vast zit op de remschijf. Die zijn er vorig jaar af geweest bij het vervangen van de schijven. Je weet nooit.
over die velg met deuk: hij is wel machinaal gebalanceerd - dan is dat toch wel opgeheven met een loodje?
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
hmmm zal goed moeten zijn. Maar ik probeerde eerst wel andere wielen. Ik heb zelf wel eens gehad dat de aandrijfas nog met 3 bouten vast zat! controleren waard!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Bram91 schreef:Wielen voor/achter al eens gewisseld?
Ik begon te lezen en ‘t eerste waar ik aan dacht was :
Probeer ff de banden van een andere auto waarvan je zeker weet dat die goed zijn.
Eén voor één.
Dan weet je zeker waar ‘t aan ligt.
Trouwens recent nog de drukgroep en de koppeling bekeken? Ook zo’n uitbalanceer-onderdeel.
Boutje weg ? = probleem. Maar dan trilt ie ook als je niet rijd.
wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd
Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies! Is het snelheid of motor gerelateerd?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>