12 van de 36
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
   
Hilko aan de CX…
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 mei 2014 08:35 PM
  [ # 166 ]

Dat kun je niet zo maar stellen Hilko. Overal waar je boven het niveau in de tank zit heb je onderdruk, tot aan de plunjer die de brandstof naar de verstuivers perst. Dat de lucht in het slangetje tussen filter en pomp zit geeft dus alleen aan dat het ergens van filter tot en met pomp kan zitten, want het slangetje is het hoogste punt van dat geheel.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 mei 2014 08:37 PM
  [ # 167 ]

Eens met Jan zijn redenering.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 mei 2014 08:54 PM
  [ # 168 ]

Ach; Jan was tenslotte student-assistent vloeistofmechanica. Wink

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6173
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 24 mei 2014 09:06 PM
  [ # 169 ]

In ieder geval krijg ik ‘m niet 100% luchtvrij Sad
Net nog weer bezig geweest. Inmiddels verdenk ik het aanzuigpunt en/of de aanvoerslang op en vanaf de tank.

Waarom ik denk dat het voor de pomp gebeurt: helemaal ontlucht, ook de pomp ontluchting, blijft daar steady diesel uitkomen zodra ik de ontluchtingsnippel opendraai. En toch klopt het niet, want bij (onbelast) optoeren hoor en voel je luchthikjes. Is ook duidelijk te zien aan de uitlaatwalm, trouwens.

Nou moet ik er morgen weer een eind mee weg. Ik hoop maar dat ie onderweg z’n lucht kwijtraakt. Zoniet, gaat het werk voor een specialist worden. Mijn kennis van diesels schiet dan tekort.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6173
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 24 mei 2014 11:04 PM
  [ # 170 ]

Het niet geheel kunnen ontluchten van dit type filterhuis schijnt te liggen aan de plaatsing boven de tank, heb ik zojuist uitgevonden.

Letterlijk:

“Door plaatsing van het groffilter boven de tank is het ontluchten van het filter niet mogelijk. Er zal altijd een luchtbel bovenin het filter blijven zitten, die daar hopelijk ook blijft. Meestal is dit ook gewoon zo”.

Daarna volgt er nog een workaround met een ontluchtingspomp, maar daar heb ik geen ruimte voor onder de motorkap.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 mei 2014 01:01 PM
  [ # 171 ]

Uiteindelijk zuigt ie alle lucht wel weg, tenzij er ergens een lekje zit. Bijvoorbeeld lans de gasklep asjes. Eerder schreef ik dat onder het deksel alleen retourdiesel staat maar daar ben ik niet zo zeker meer van aangezien de banjo bout er een is van een speciaal type, dus de diesel die daar staat wordt mijns inziens gebruikt om aan te zuigen door de inspuitplunjer. Ik ga maar eens een boek kopen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 25 mei 2014 02:30 PM
  [ # 172 ]

Jullie hebben het de gehele tijd over lucht.
Maar hebben jullie de tank beluchting wel los?
Als deze dicht zit dan zal hij hoe dan ook en waar dan ook lucht aan zuigen.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6173
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 25 mei 2014 02:37 PM
  [ # 173 ]

Ik geloof dat ik het voor elkaar heb.

Misschien willen jullie even meedenken:

Ik heb de slang vanaf de tank dus aangesloten op een Delphi (grof)filterhuis, deze:

Dit is een filter met waterafscheider. De glazen bak staat vol met diesel. Van daaruit wordt ook de diesel aangevoerd naar de pomp. Wat ik nu denk: de diesel in de aanvoerleiding zakt wat terug als de motor niet draait. Dat is niet zo heel erg, zolang de slang tussen filter en pomp maar geen lucht bevat. Dat laatste heb ik nu eindelijk voor elkaar en nu loopt de motor (onder voorbehoud van een grote rit nog, heb net 5 kilometer autobaan gedaan om te proefrijden) weer keurig netjes. Na het afzetten van de motor zakt de diesel in de aanvoerslang naar het filter toe wat terug, hetgeen zo’n beetje logisch is omdat deze op het hoogste punt van het systeem zit. Zodra je start schiet dat beetje lucht het filterhuis en blijft bovenin zitten.
De diesel in de slang tussen filter en pomp blijft luchtvrij staan.

Mijn redenering is dus dat je het glazen bakje een beetje als “tussentank” zou kunnen zien en dat het vooral van belang is dat het deel na het filter luchtvrij is… Wie volgt dit of wie heeft duidelijke argumenten waarom dit niet juist zou zijn?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6173
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 25 mei 2014 06:13 PM
  [ # 174 ]
bogaard77 schreef:

Ik ga maar eens een boek kopen.

Zo’n boek heb ik, tenminste het Citroën wph voor de 2200-2500 Diesel. Pomp staat er ook in beschreven. Zeg maar als ik iets moet scannen voor je.

@ Frank: tankbeluchting? Hoe controleer ik dat & waar zit die?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 mei 2014 08:50 PM
  [ # 175 ]

Ja die heb ik ook maar daar staat mijn turbopomp niet in.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 mei 2014 08:52 PM
  [ # 176 ]
Hilko16TZI schreef:

Ik geloof dat ik het voor elkaar heb.

Misschien willen jullie even meedenken:

Ik heb de slang vanaf de tank dus aangesloten op een Delphi (grof)filterhuis, deze:

Dit is een filter met waterafscheider. De glazen bak staat vol met diesel. Van daaruit wordt ook de diesel aangevoerd naar de pomp. Wat ik nu denk: de diesel in de aanvoerleiding zakt wat terug als de motor niet draait. Dat is niet zo heel erg, zolang de slang tussen filter en pomp maar geen lucht bevat. Dat laatste heb ik nu eindelijk voor elkaar en nu loopt de motor (onder voorbehoud van een grote rit nog, heb net 5 kilometer autobaan gedaan om te proefrijden) weer keurig netjes. Na het afzetten van de motor zakt de diesel in de aanvoerslang naar het filter toe wat terug, hetgeen zo’n beetje logisch is omdat deze op het hoogste punt van het systeem zit. Zodra je start schiet dat beetje lucht het filterhuis en blijft bovenin zitten.
De diesel in de slang tussen filter en pomp blijft luchtvrij staan.

Mijn redenering is dus dat je het glazen bakje een beetje als “tussentank” zou kunnen zien en dat het vooral van belang is dat het deel na het filter luchtvrij is… Wie volgt dit of wie heeft duidelijke argumenten waarom dit niet juist zou zijn?

Dit is juist totdat er in de aanzuig leiding lucht mee komt die accumuleert bovenin het filterhuis. Af en toe komt zo’n bel dan mee richting pomp. Denk aan banjobouten, slangenklemmen enz.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6173
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 25 mei 2014 11:30 PM
  [ # 177 ]

300 Kilometer. En ja, nog steeds lucht. In Gendt nog weer maximaal de aanvoerslang ontlucht, balg hard, slangen vol. Dat ging even goed, na een kilometer of 10 weer lichtjes hikken. Er is mee te rijden. Thuisgekomen gekeken: zowel voor als na het filter luchtbellen. En nou weet ik het niet meer.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 25 mei 2014 11:41 PM
  [ # 178 ]

heb je een luik in de kofferbak? mischien is de aanvoerslang daar ligt ingescheurd?
Anders tank er onderuit beunen en de slangen van begin tot eind controleren,desnoods vacuumeren om te zien of er miniscuul lekkage zit.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 mei 2014 10:27 AM
  [ # 179 ]

Met een luik in je koffervloer kan je simpel de slangen vervangen die daar op de aanzuigunit zitten. En je kan de aanzuig eruit pakken en onder druk checken op gaten of scheuren.

Bij de steely was de plastic leiding geknakt vlak voor het schutbord. Dat zie je pas al je hem onder de auto uit hebt…
In het knakje zat een klein scheurtje.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6173
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 26 mei 2014 08:09 PM
  [ # 180 ]

Ik heb geen luik… Sad

Een nachtje slapen geeft nieuwe inzichten Smile

Wat is regel 1 als je gaat sleutelen en daarna heb je klachten? Juist, herzie je laatste stappen.

Terug naar vorige week maandag. Met een vriend samen, met doorzichtige slangen op lucht gecontroleerd. Er bleek alleen lucht in het filterhuis aanwezig, verder nergens. De motor was ook zeker niet voortdurend aan het hikken, wat ie nu wel doet.
Afgelopen zaterdag heb ik het filter vervangen. Daarna kreeg ik de boel niet meer luchtvrij, zeker niet naar de toestand van voor de filterwissel. Ergo: ik heb iets niet goed gedaan met de montage van het filter waardoor er nu lucht binnenkomt via het filterhuis. Ik heb onder andere de slangpilaren verzet. Deze zitten gemonteerd met een koperen ring en die kun je maar 1 keer opspannen. Als je ze daarna wilt hergebruiken zul je ze moeten uitgloeien, hetgeen ik niet gedaan heb. Verder zitten er in het filterhuis maarliefst 4 O-ringen verwerkt. Zal me niets verbazen als er 1 scheef zit.

Dus: ik ga het filterhuis eerst weer uit elkaar halen en met nieuwe ringen en koperplaatjes opnieuw monteren.

Er zat geen of anders minimaal lucht in de aanvoerleiding toen we dat controleerden vorige week. Ik kan me niet voorstellen dat daar nu dan het drama in deze mate vandaan moet komen. Het moet (van mij, ja Mr. Green ) “gewoon” het filterhuis zijn en dat wil ik hoe dan ook kunnen uitsluiten. Hoe doe je dat best? Met een nieuw filterhuis… Maar bovenstaande moet ook werken Wink

Profiel  
 
 
12 van de 36
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook