Hallo allemaal!
IMAG0725 by CitroMarty, on Flickr
Dit is mijn vaders Citroën BX 19 GTI uit 1992.
Wie kan ons helpen met een probleem met deze auto.
Vandaag hebben wij deze fijne bolide aangeleverd voor de APK,
maar ze is afgekeurd op de remslangen voorzijde.
Geen probleem dachten wij, die hebben wij nog wel liggen.
Maar schijnbaar zit er verschil tussen de remslangen tussen een gewone GTI en een GTI met ABS.
De remslangen kan de garagist niet aankomen.
Wie weet of er aan deze slangen te komen is???
Groeten Martijn.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
ebay.de
Staan ze voor n tientje p/s op
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Heb ze gisteren bij m’n 16V (met ABS) vervangen. Pastte perfect:
http://www.mister-auto.nl/fl/remslang/trw-phb451_g83_a161PHB451.html
Ondertussen is de BX goedgekeurd, de remslangen hebben wij kunnen bestellen en zijn gemonteerd.
Maar nu wat anders, de BX heeft al een tijdje een klein probleem wat we graag zouden willen verhelpen.
Een lichte stotter bij 80 km/h. Alleen dan, verder is het altijd goed.
Nu heb ik mij laten vertellen dat dit kan liggen aan de luchtmassa meter, kan dit kloppen?
Zo ja, kan iemand uitleggen waar dit onderdeel precies zit?
Zou ik hem kunnen wisselen met mijn eigen GTI om te checken of dit inderdaad de boosdoener is?
Ee zit verschil in de motortypes!
Groetjes Martijn
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
CitroMarty schreef:
Zo ja, kan iemand uitleggen waar dit onderdeel precies zit?
Groetjes Martijn
achter het luchtfilter, voor het inlaatspruitstuk
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Aan die grote box met het luchtfilter zit een aluminium deel. Te herkennen aan een zwart deksel van Bosch. Daarop staat het Bosch nr, vermoedelijk met nr 202 op het einde.
Die zet je over, waarschijnlijk makkelijker om het luchtfilterhuis ook gewoon over te zetten.
Even terugkomen op dit verhaal.
Het punt is dat de luchtfilterboxen verschillend zijn bij mijn GTI en de Grijze (Belgische) GTI.
Foto van mijn GTI
IMG_2081 by CitroMarty, on Flickr
Bij de grijze GTI:
IMG_3500 by CitroMarty, on Flickr
IMAG0774 by CitroMarty, on Flickr
IMAG0775 by CitroMarty, on Flickr
Wie kan hier meer over zeggen?
Ik kan niet plaatsen waar de luchtmassameter bij de Belgische BX zit, en zou deze alleen verwisseld worden door hetzelfde type of zou ik ook het luchtfilterhuis kunnen wisselen met de andere?
Alvast bedankt!
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dit zijn 2 verschillende motoren….
Zie ook de luchtinlaat.
Daarbij zitten de bougiekabels ook op een hele andere plek. Het zou mij niets verbazen als er een heel verschillend injectie systeem op zit.
Die bovenste is zoals in Nederland een BX GTi met kat geleverd werd.
Die onderste lijkt meer op een BX GTi zonder kat. Maar of die exact hetzelfde is weet ik niet.
Bij die onderste lijkt er een stekker in de luchtbuis zelf te zitten, met een hele andere stekker dan de bovenste. Dat gaat dus niet 1 op 1 passen.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die onderste heeft wel wat weg van de LMM van een Opel, Astra G bijvoorbeeld… Maar dat lijkt me stug. Hoewel Opel ook L-jetronic gebruikt(e).
Als eerste zou ik alle slangklemmen bij jouw GTI aandraaien en verder kijken of er niet ergens een scheurtje in één van de leidingen zit. Valse lucht kan dit soort probleempjes geven, maar meestal merk je het dan ook bij andere lage belasting.
Je kan het deksel van jouw luchtmeter openmaken (zit gelijmd, met wat warmte en een schroevendraaier loswippen) en dan kijken of er duidelijke slijtageplekken zitten in de sleepcontacten.
Je kan alleen luchtmeters met gelijke nummers uitwisselen voor zover ik weet.
is de B injectie ook van Bosch?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Zit er niet een MAP-sensort bij de rechter veerbol: http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/citroen/bx/bx-1-1-1-6-hatchback-00-1982-00-1994/16-ritritgitgstziimage-kat-05-1989-02-1993-65kw/overig/motormanagement/inlaatdruk-map-sensor
Maargoed, uitwisselen is sowieso geen optie.
Die grijze (belgische) GTI, is waarschijnlijk een D6D met een op de foto duidelijk zichtbare Dis bobine/ontsteking. En heeft dus geen Lmm, maar waarschijnlijk wel een map sensor.
Ik heb hier de schema’s van in de franse Revue Techniek.
In een eerder topic waren wij inderdaad tot de conclusie gekomen dat het om een D6D motor gaat,
wat dat betreft een beetje een vreemde eend in de bijt.
Zou de genoemde MAP sensor dit probleem kunnen veroorzaken?
Zo ja, dan gaan we daar gewoon een nieuwe voor bestellen.
Groeten Martijn.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je kan toch gewoon op het type plaatje van de motor kijken of het echt een D6D is.
Dan weet je in elk geval waar je mee te maken heb.
Er zijn ook weer afwijkingen voor bepaalde landen e.d.