hallo,
toen ik vanmorgen met mijn CX reed en na ongeveer 20 km in langzaam verkeer kwam begon de koelventilator te draaien en met grote regelmaat.
vond dit gezien de buitentemperatuur wel al aan de snelle kant.
had dit achteraf al eerder gemerkt dat wanneer ik ‘s morgens na ongeveer 20 km en even stil staan of langzaam rijden ook gebeurde
Vorig jaar is het blok er uit geweest voor verhelpen van diverse olie lekkages en is systeem gevuld met rode koel vloeistof.
hoe kan het dat motor zo snel warm wordt gezien de buiten temperaturen.
Totaal aantal Berichten: 9347
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Als je stil staat wordt het blok snel te heet,is niet erg als je fans het maar doen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Frank,is dit bij bepaalde types of hebben ze er allemaal last van.
bij mij ligt het 2.0 Douvrin blok er in.
is een grotere radiator een optie en zo ja is deze enigzins makkelijk te monteren
gr
jan
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mijn 2 liter cit blok deed dat ook. Geeft niks
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9347
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Van rijwind heeft de radiateur het meest plezier.
Maar als je zeker weet dat je fan/fans het goed doen.is er zeker geen probleem.
Ik heb mijn blok kompleet gereviseerd,en met proefdraaien sloegen ze ook al snel aan( denk kleine tien minuten).
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Volgens mij inderdaad normaal. Ik heb ook een Athena met dezelfde motor. Bij mij gaat de fan ook al snel aan bij langzaam rijden en blijft ook nog geruime tijd draaien bij stilzetten van de auto. Soms zet ik het contact nog even aan na afzetten van de motor om een piek in temperatuur te voorkomen. Geen idee of dat echt nodig is maar als ik geen haast heb doe ik dit vaak even in geval de motor lang gedraaid heeft en dus erg heet is; soms in combinatie met de verwarming vol open zetten met geopende portieren. Dan is de boel alweer snel afgekoeld. Geen idee eigenlijk of er een piekbelasting kan onstaan bij meteen afzetten van de motor en het contact na lang rijden. Wellicht heeft iemand anders daar een mening over?
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Volgens mij is het nog beter met draaiende motor te wachten tot de fans uitschakelen, dan draait de waterpomp namelijk ook nog.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Daar zit zeker wat in, mogelijk duurt het dan alleen nog wat langer omdat de motor tegelijk ook weer warmte produceert als hij draait.
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Voor zover ik weet is het normaal dat een Douvrin blokje eerst een paar keer op de snelle stand gaat blazen, om vervolgens op de langzame stand door te “fannen”. Het zou kunnen zijn dat de sensor die op je radiateur zit (een soort van “kussentje”) stuk is, waardoor de fan alleen nog op de snelle stand draait. Ik heb dat ook gehad, en het continu aan en uit op hoge stand komt een beetje nerveus over. Bij mij bleek de sensor op de radiateur dus kapot te zijn. Als je de contacten even door verbindt en de fan draait wel weer op de langzame stand, dan weet je dat de sensor naar de laatste rustplaats kan…
Zelf heb ik in mijn Athena vrijwel direct na aankoop een radiateur van een 22TRS ingebouwd. Ik vond het allemaal wat krap bemeten met een radiateurtje van 40 bij 40 cm.
Op deze foto zie je hoe het eruit ziet (en hoe je je onderste koelslang moet verlengen; CEE-IKS heeft in zijn topic beschreven welke materialen je bij de CV-winkel om de hoek moet bestellen
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.
Heb de 2 contacten op sensor doorverbonden maar er gebeurd niets.
weet zeker dat wanneer temperatuur hoog wordt de fan gaat draaien.
hoe komt het als ik deze doorverbind dat er niets gebeurd
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is vaag. Welke contacten heb je doorverbonden? Die op het grote contact of op het kleine?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Als je de contacten van de kleine sensor doorverbindt, zou de fan op de langzame stand moeten gaan draaien. Doet ie dat niet, dan kan de weerstand stuk zijn (zit als op het stukje plaatdeel tussen grille en koplamp, dus rechts achter de grille). Dat kun je testen door de stekker bij het relais los te halen en deze ook door te verbinden. Gaat de fan draaien op de langzame stand, dan is de weerstand dus ok. Haal de doorverbinding op de senser weg en sluit de draadjes normaal aan. Blijft de fan nog steeds draaien op de langzame stand, dan is de sensor dus ook goed en is het relais van de langzame stand dus naar God.
Ik heb eenzelfde probleem gehad, en bij mij was én het relais stuk én de sensor.
Als je de contacten van het thermocontact (onder bij de radiateur) hebt doorverbonden, is de fan waarschijnlijk op de hoge stand gaan draaien. Als je dat gedaan hebt, heb je niets onderzocht m.b.t. de langzame stand. Het thermocontact stuurt namelijk alleen de fan aan op de hoge stand (met een ander relais!)
Succes,
mcmlxxiv
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.
bedankt voor de tips,ga dit deze week een keer testen