mijn 2.1Td is weer door de apk, nadat er bij de eerste bocht van de uitlaat vóór de kat wat laswerk is gedaan. De garagehouder had het over een metalen ring die hij over een slecht stuk had gelast. Auto heeft ook kleine beurt gehad. Nu hoor ik bij lage toeren al de turbo fluiten (fwieeeet) wat boven de 2000 toeren minder goed hoorbaar wordt en weer klinkt als gebruikelijk. Turbo doet wel goed mee, snel optrekken, geen rookwalmen. Eerder hoorde ik de turbo pas goed vanaf de 2000 toeren ongeveer. Dat klinkt ook nu nog “normaal”. Ik denk (hoop) zelf dat er nog eens naar de slangen van de turbo en/of uitlaat gekeken moet worden, wat denken jullie?
Ik ken de 2.1 Td niet echt. Maar kan het zijn dat je onbedoeld de egr hebt uitgeschakeld. Bijvoorbeeld omdat het vacuümslangetje los ligt of lek is geraakt?
Dan ontstaat er meer turbodruk bij lage motorbelasting en dat hoor je aan fluiten van de turbo.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Goede tip! Ik heb vanochtend even van boven gekeken, maar daar lijkt niets los te zitten, ik ga morgen even de garage bellen, die heeft bij het begin van de uitlaat zitten te lassen, kans is dat hij misschien iets losgemaakt heeft. Ik zit nu weer op mijn werk, fluiten is goed te horen in de parkeergarage van het umcg. Maar geen zwarte rook of minder prestaties van de motor gelukkig.
De garagehouder had een heel handig apparaatje dat rook genereert. Luchtpijp losmaken, leiding van het apparaat met een conisch passtuk in de voorkant van het plastic onderdeel op de motor schuiven en toen bleek dat er rook ontsnapt aan de achterkant van het plastic geval dat bovenop de motor zit, bij de aansluiting van de metalen egr leiding en de aansluitingen aan de achterkant. De garagehouder had het er over dat de plastic pijpen met o-ringen in het uitlaatspruitstuk schuiven, zoiets. Dus het probleem is waarschijnlijk gelokaliseerd Het klinkt in ieder geval als goed te repareren.
Totaal aantal Berichten: 11736
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
BX16TGI schreef:De garagehouder had een heel handig apparaatje dat rook genereert.
Een sigaar?
Maar serieus. Mooi dat ‘t gevonden is/lijkt/zal zijn!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het heeft even geduurd, maar ik heb eindelijk de vier rubber ringen van het inlaatspruitstuk vervangen. (nummer drie op het plaatje)
Verder moest ik nog een andere klem kopen om de EGR buis weer vast te maken, het origineel was zo’n klik ding, de nieuwe heeft een inbus boutje. De oude ringen waren keihard en gescheurd, de nieuwe dus mooi soepel, stukken moeilijker vast te maken, zitten veel strakker vast. Helaas fluit hij nog steeds, wel véél zachter. Het lijkt meer van onder bij de auto vandaan te komen. We kijken verder
Door die rubbere ringen wil dat blok nogal eens olie lekken.
Goed om te vervangen.
De EGR heb ik eruit uit gegooid!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Die egr moet ik ook eens naar kijken ja. Ik heb helaas geen tijd om heel lang aan de Xantia te klussen omdat ik het ding nodig heb voor mijn werk…
Het is inderdaad een smerige oliebende bij die ringen.
nou egr is makkelijk, stekker van de aansturing los halen.
Egr word vacuum aangestuurd.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Da’s wel héél makkelijk ja, desnoods voor een poosje om de boel eens goed schoon te krijgen. Ik zal eens op zoek gaan, zit bij een electroklep of zo?
Nog geen tijd gehad om dat egr stekkertje te zoeken. Ook fluit de auto nog steeds wat, maar hij is stúkken zuiniger geworden! Had ik niet verwacht! 500 km gereden en de tank zit nog meer dan half vol
Mijn Xantia (HDi) fluit ook sinds afsluiten van EGR en aanpassing van software (chippen). Ik haal nu gemakkelijk 1200 km op volle tank. De wijzer staat na 700 km op de helft van de schaal, de andere helft van de schaal is dan nog goed voor 500km.
(Ik heb absoluut geen trage rijstijl).
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Klinkt goed, alleen heb ik de egr nog nooit afgesloten… Ik ben bang dat er nog ergens een lek(je) in een slang van de turbo of de uitlaat zit.
Wellicht dan niet vergelijkbaar.
Misschien eens met een Lexia de turbodruk uitlezen en zien of de maximale druk wel bereikt wordt?
Dat zou bij vol vermogen bijna 1 bar overdruk moeten zijn.
Als ten zuiden van Eindhoven een optie voor je is, wil ik met de Lexia dit wel voor je meten.
Grt. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Bedankt voor het aanbod! Maar het is me ietsje te ver weg Ik heb trouwens niet het idee dat ie sloom is of zo, zeker sinds mijn kleine operatie trekt ie weer als de brandweer
Nog even voor de informatie: Dat fluiten, is dus nog een scheurtje in de uitlaat, in de pijp vóór de katalysator, op een heel onhandig plekje waar de monteur er niet bij kon met het las apparaat. Hij heeft het ff dichtgesmeerd met “gungum” maar dat is natuurlijk een tijdelijke oplossing. Geen gefluit meer! Maar eens op zoek naar een voorpijp, deze is toch niet zo jofel meer.
(nummer 10 )