Voorste deel van koeltunnel overzetten is nog wel even werk. Maar zeker te doen.
De propeler moet er zoiezo uit, dan zie je links en recht twee moertjes, per kant.
Daarmee zit de koeltunnel vast op de motorsteun.
Verder zit ie vast op de aansluitingen van de beplating van de cilinderkop.
Die draaien wel eens door.
Succes!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
In het donker een probleem ontdekt met de eend.
Op groot-licht gaat het standlicht en de achterlichten uit. In beide standen met de schakelaar riching het stuur blijkt het stadslicht niet te werken.
Heb een andere schakelaar gemonteerd, geen resultaat.
Na wat zoeken kwam ik op deze site, http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/licht.html
bedrading zat niet goed, dit aangepast in de auto. Reslutaat is nihil.
Wie heeft er een idee wat ik over het hoofd zie?
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En je instrumentenverlichting? Doet die het wel? Volgens dit schema zou dat namelijk op dezelfde schakeling als je stadslicht (hier parkeerlicht genoemd) en je achterlicht moeten zitten. Ook nog een optie, dat de schakelaar een halve slag verkeerd in elkaar zit (de rol tov de lipjes). Dit had ik afgelopen week bij mijn trax ook. Dan doet het ook raar. Schakelaar uit elkaar, rol omgekeerd, alles goed.
Het instrumenten lampje gaat ook uit op grootlicht, samen met het stads + achterlicht. Zou wel raar zijn als allebei de schakelaars van binnen omgedraaid zijn.
Ga met het schema controleren.
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat zou het inderdaad, maar je weet het nooit…
Gaan de andere lichten helemaal uit of branden ze nog heel zwak? (eventueel spanningsmeter gebruiken om te kijken of er toch nog wat spanning op staat).
Misschien bedrading slecht of ergens slecht contact?
‘t is wel een vreemd probleem
Ik heb dit ook wel eens gehad met een eend.
Als je de handel een milimeter naar beneden doet? Doet het dan ook niet?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Massa goed?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Dit is balen.
De verlichting is nog niet gerepareerd. Waarschijnlijk zit er ergens in de draadboom iets niet helemaal snor.
Voorlopig heftiger problemen.
Na al een keer de koppelingskabel afstellen, nu weer een redelijke vrije slag. Ook het intrappen gaat stroef. En nog erger, bij ingetrapte koppeling een flink joelend lawaai.
Waarschijnlijk is het flink simpeler dan bij een GS om de drukgroep te vervangen. We gaan er maar eens aan beginnen.
Ik zie op internet dat er verschillende soorten zijn. Zit ‘m in de aantal vertandingen.
Ik heb een special van 1980. Met een schijfrembak. (moeten dat geen trommels zijn) en met een acadyane motor.
Iemand een idee welke ik moet hebben?
Moet ik op nog extra dingen letten? Of is het een standaard drukgroep vervang klusje?
In ieder geval pak ik meteen de handrem mee, die doet echt helemaal niets meer..
Eerst zeker weten dat het de koppeling is en niet een gare kabel.
Het vervangen van de koppeling van een eend is echt heel weinig werk. Vaak gedaan.
Record tijd 1,5 uur. Mits geen vast gerotte delen, zoals koplampsteun. Dan ben je meer tijd kwijt.
Het meest kritische is het centreren van de nieuwe koppelings plaat in de druk groep.
Dat moet je secuur doen.
Het type koppeling kan je zien aan het vliegwiel.
Als je een foto maakt van het vliegwiel ter plaatse van de startmotor kan ik het je zo vertellen.
Zeeeer waarschijnlijk oud model.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Vervelend, kan ook nog de vork zijn. Dun vliegwiel is diafragmakoppeling, dik vliegwiel is die andere variant (ben even de naam kwijt )
Maar als je de vliegwielen niet kent dan weet je natuurlijk niet welke de dikke is en welke de dunne…..
Een koppeling wisselen is niet veel werk bij een Eend.
En inderdaad, het is de vork.
Vandaag de bestelde onderdelen binnen.
Diafragma koppeling, dus waarschijnlijk is er een nieuwere bak in gezet.
Haal het druklager van de as, en ziedaar, de vork aan één kant afgebroken.
Is dit simpel te vervangen? Zo te zien moeten de schijven van de bak om de as eruit te tikken.
klopt het dat ik deze vork moet hebben?
Of heeft iemand iets liggen?
Het is gefikst!
Nieuwe drukgroepset en gaffel.
Koppelingspedaal voelt weer als nieuw.
Kunnen we weer verder met de verlichting. Alles op de schakelaar zit goed, als ik meet blijft er spanning staan richting de stadslichten/achterlichten/instrumenten als hij op groot licht staat. Er zal dus in de draadboom iets geks aan de hand zijn.
Achterbumpertje gescoord, het is al een stuk fatsoenlijker, nu nog een voorbumper.
De eend durft te pingelen, het wordt eigenlijk steeds gekker / meer.
Ik rij nu op 98 benzine en dat helpt niet.
Er zit elektronische ontsteking in, welk type weet ik zo niet. Ik ga er vanuit dat de afstelling net zo werkt als met het huisje van de puntjes, met de klok mee verdraaien is een later tijdstip.
Dat unit van de ontsteking is ook verstelbaar, staat nu zo ver mogelijk rechtsom gedraaid (met de draairichting van de motor mee) en hij pingelt nog steeds.
Als je 80 rijdt, gewoon in de 4e versn, dan moet je heel voorzichtig dunnetjes gas bijgeven om harder te rijden, normaal optrekken is dus niet mogelijk zonder pingelen. Hij trekt als een lier, maar pingelt zo hard dat je bijna stuk hoort gaan.
Wie heeft de tip.
Gare ontsteking, terug bouwen naar puntjes?
CO te rijk of juist te arm?
Iets anders?
Met de pen -gat methode afstellen?
Dan weet je zeker of de basis afstelling goed is.
Misschien veertje van de centrifugaalvervroeging los/gebroken? (als die elektronische ontsteking dat tenminste heeft…)
Een te arm mengsel kan ook pingelen veroorzaken, maar dan verwacht je eigenlijk dat ie niet zo goed trekt…
Ik neem aan dat je wel een beschrijving hebt om het vlotterniveau af te stellen?
Succes in ieder geval, als ie erg blijft pingelen kan dat natuurlijk wel serieuze schade geven…