Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Inderdaad, JP doet het ook zo volgens mij. Staat vast ergens op zijn super site.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
@F.SvMen @StefSep
Ik heb een paar boutjes m5 en m7 op deze manier behandeld. Dat gaat prima, mooi zwart.
Maar grotere stukken is lastig omdat ik die niet volledig rood kan krijgen (capaciteit van mijn gas/zuurstofbrandertje is te klein). Op de foto van de hoogtebediening voor zie je de gaffel die straks de hoogteregelaar gaat bedienen. Een deel van de schroefdraad is mooi zwart, de rest is grijzer omdat ik dat kennelijk minder heet heb gestookt.
Daarbij komt dat ik het roodgloeiend stoken van bouten die meer doen dan een beugeltje vasthouden, liever niet doe omdat ik bang ben dat de materiaaleigenschappen veranderen.
Met de kennis die ik nu heb, zou ik het liefst de onderdelen laten galvaniseren en zwart passiveren. Dat is de beste corrosiebescherming. Maar ja, dat krijg ik dus niet voor elkaar….
Zwart passiveren kun je laten doen bij Glanszink in Kinrooi (B). Ik heb ze net even gebeld: voor 65 euro ex BTW kun je een trommel vullen met max. 50 kilo aan bouten, moeren, etc. en die worden dan zwart gepassiveerd.
Een kennis van mij heeft bij dit bedrijf bouten en moeren van een Méhari laten geel passiveren en was zeer tevreden.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Hier word ik blij van!!
Ik heb nogal wat tijd gestopt in bellen en zoeken op internet, maar zoals al eerder geschreven, zonder succes. En nu zo maar een adres waar dat kan voor een redelijke prijs.
Vanuit Haren is het een mooie rit om de DS eens uit te laten. Reuze bedankt voor de tip!
Bel ze even! Je wordt zeer vriendelijk te woord gestaan.
Ik denk wel dat het twee ritjes worden, want het is niet op dezelfde dag klaar.
Het genoemde bedrag is hun minimum order bedrag, of je nu 1 of 50 kilo in zo’n trommel laat doen maakt niets uit.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ik ga zeker contact opnemen. En dat het niet klaar is terwijl u wacht, is bekend van het verzinkwerk bij Schippers is Harkema. Maar voordat ik op pad ga, zal ik eerst nog eens grondig nagaan of ik alle zwarte onderdelen nu bij elkaar heb.
Om een voorbeeld te geven: bij de demontage van de remankerplaat bleek dat de veer bij de remcilinder zwart is, evenals het borgplaatje bij de stelmoeren en de veren achter de remsegmenten. Ik weet wel dat je er straks niets meer van ziet, maar het gevoel wil ook wat
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
ubogaart schreef:Zwart passiveren kun je laten doen bij Glanszink in Kinrooi (B). Ik heb ze net even gebeld: voor 65 euro ex BTW kun je een trommel vullen met max. 50 kilo aan bouten, moeren, etc. en die worden dan zwart gepassiveerd.
Een kennis van mij heeft bij dit bedrijf bouten en moeren van een Méhari laten geel passiveren en was zeer tevreden.
Moeten ze daar schoon/gestraald worden aangeleverd.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Nee, zover ik weet hoeft dat niet. De trommel gaat in een bad met zuur dat de roest oplost. Mijn (beperkte) ervaring met geel passiveren is wel dat gladde onderdeeltjes die je zelf met een staalborstel op een boormachine hebt ontroest mooier uit het verzink-proces komen. Bouten en moeren zou ik zeker niet vantevoren gaan borstelen of stralen. Dan heb je kans op beschadiging van de draad en dat wil je niet. De ergste rommel (losse roest, zand, tectyl, vet, etc) verwijderen zou ik wel doen, gewoon om de kans op een goed eindresultaat te vergroten.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Alleen verfresten blijven zitten. Die moet je dus van te voren grondig verwijderen. Doe je dat niet dan krijg je een boutje met een gelakte kop en gegalvaniseerde schroefdraad…..
In Gorredijk zit bedrijf dat aan chemisch zwarten doet http://www.metaalbehandelinggorredijk.nl. Een belletje is gauw gemaakt en dichterbij dan België.
teveel citroenen
Bak met een sterke oplossing van caustic soda (gootsteenontstopper) lost verfrestanten zo op.
Succes
Martin
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
@Wim,
Bedankt voor het adres, ik had het met google niet gevonden. Het scheelt inderdaad nogal een rit.
Opeens de luxe om te kunnen kiezen uit twee alternatieven: galvaniseren of chemisch zwarten: heel duurzaam of iets minder, maar (voorzover ik weet) vergelijkbaar met het fosfateren dat destijds door Citroen werd gebruikt.
Dat wordt een lastige keuze!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb 20 jaar geleden ooit een vakantiebaantje gehad bij een bedrijf in Hilversum; Brandsma. http://www.brandsma.net/en/work-for-privates
Toen ik later bij Strapex in Utrecht ging werken lieten we daar ook regelmatig onderdelen behandelen. Prima kwaliteit.
Noobvraag: wat doet galvaniseren of chemisch zwarten met metaal?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
beschermen tegen roesten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>