11 van de 24
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Citroën ID19P 1958
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 05 juni 2014 09:11 AM
  [ # 151 ]

Inderdaad, JP doet het ook zo volgens mij. Staat vast ergens op zijn super site.

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 05 juni 2014 11:04 AM
  [ # 152 ]

@F.SvMen @StefSep

Ik heb een paar boutjes m5 en m7 op deze manier behandeld. Dat gaat prima, mooi zwart.
Maar grotere stukken is lastig omdat ik die niet volledig rood kan krijgen (capaciteit van mijn gas/zuurstofbrandertje is te klein).  Op de foto van de hoogtebediening voor zie je de gaffel die straks de hoogteregelaar gaat bedienen. Een deel van de schroefdraad is mooi zwart, de rest is grijzer omdat ik dat kennelijk minder heet heb gestookt.
Daarbij komt dat ik het roodgloeiend stoken van bouten die meer doen dan een beugeltje vasthouden, liever niet doe omdat ik bang ben dat de materiaaleigenschappen veranderen.

Met de kennis die ik nu heb, zou ik het liefst de onderdelen laten galvaniseren en zwart passiveren. Dat is de beste corrosiebescherming. Maar ja, dat krijg ik dus niet voor elkaar….

Profiel  
 
ubogaart
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 01-07-2005

Gepost: 05 juni 2014 12:01 PM
  [ # 153 ]

Zwart passiveren kun je laten doen bij Glanszink in Kinrooi (B). Ik heb ze net even gebeld: voor 65 euro ex BTW kun je een trommel vullen met max. 50 kilo aan bouten, moeren, etc. en die worden dan zwart gepassiveerd.
Een kennis van mij heeft bij dit bedrijf bouten en moeren van een Méhari laten geel passiveren en was zeer tevreden.

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 05 juni 2014 12:25 PM
  [ # 154 ]

Hier word ik blij van!!
Ik heb nogal wat tijd gestopt in bellen en zoeken op internet, maar zoals al eerder geschreven, zonder succes. En nu zo maar een adres waar dat kan voor een redelijke prijs.
Vanuit Haren is het een mooie rit om de DS eens uit te laten. Reuze bedankt voor de tip!

Profiel  
 
ubogaart
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 01-07-2005

Gepost: 05 juni 2014 12:30 PM
  [ # 155 ]

Bel ze even! Je wordt zeer vriendelijk te woord gestaan.
Ik denk wel dat het twee ritjes worden, want het is niet op dezelfde dag klaar.
Het genoemde bedrag is hun minimum order bedrag, of je nu 1 of 50 kilo in zo’n trommel laat doen maakt niets uit.

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 05 juni 2014 12:42 PM
  [ # 156 ]

Ik ga zeker contact opnemen. En dat het niet klaar is terwijl u wacht, is bekend van het verzinkwerk bij Schippers is Harkema. Maar voordat ik op pad ga, zal ik eerst nog eens grondig nagaan of ik alle zwarte onderdelen nu bij elkaar heb.
Om een voorbeeld te geven: bij de demontage van de remankerplaat bleek dat de veer bij de remcilinder zwart is, evenals het borgplaatje bij de stelmoeren en de veren achter de remsegmenten. Ik weet wel dat je er straks niets meer van ziet, maar het gevoel wil ook wat Wink

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9355
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 05 juni 2014 01:37 PM
  [ # 157 ]
ubogaart schreef:

Zwart passiveren kun je laten doen bij Glanszink in Kinrooi (B). Ik heb ze net even gebeld: voor 65 euro ex BTW kun je een trommel vullen met max. 50 kilo aan bouten, moeren, etc. en die worden dan zwart gepassiveerd.
Een kennis van mij heeft bij dit bedrijf bouten en moeren van een Méhari laten geel passiveren en was zeer tevreden.

Moeten ze daar schoon/gestraald worden aangeleverd.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
ubogaart
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 01-07-2005

Gepost: 05 juni 2014 02:02 PM
  [ # 158 ]

Nee, zover ik weet hoeft dat niet. De trommel gaat in een bad met zuur dat de roest oplost. Mijn (beperkte) ervaring met geel passiveren is wel dat gladde onderdeeltjes die je zelf met een staalborstel op een boormachine hebt ontroest mooier uit het verzink-proces komen. Bouten en moeren zou ik zeker niet vantevoren gaan borstelen of stralen. Dan heb je kans op beschadiging van de draad en dat wil je niet. De ergste rommel (losse roest, zand, tectyl, vet, etc) verwijderen zou ik wel doen, gewoon om de kans op een goed eindresultaat te vergroten.

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 05 juni 2014 08:13 PM
  [ # 159 ]

Alleen verfresten blijven zitten. Die moet je dus van te voren grondig verwijderen. Doe je dat niet dan krijg je een boutje met een gelakte kop en gegalvaniseerde schroefdraad…..

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 05 juni 2014 10:24 PM
  [ # 160 ]

In Gorredijk zit bedrijf dat aan chemisch zwarten doet http://www.metaalbehandelinggorredijk.nl. Een belletje is gauw gemaakt en dichterbij dan België.

teveel citroenen

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 05 juni 2014 10:47 PM
  [ # 161 ]

Bak met een sterke oplossing van caustic soda (gootsteenontstopper) lost verfrestanten zo op.
Succes
Martin

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 05 juni 2014 11:25 PM
  [ # 162 ]

@Wim,

Bedankt voor het adres, ik had het met google niet gevonden. Het scheelt inderdaad nogal een rit.
Opeens de luxe om te kunnen kiezen uit twee alternatieven: galvaniseren of chemisch zwarten: heel duurzaam of iets minder, maar (voorzover ik weet) vergelijkbaar met het fosfateren dat destijds door Citroen werd gebruikt.
Dat wordt een lastige keuze!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 06 juni 2014 09:48 AM
  [ # 163 ]

Ik heb 20 jaar geleden ooit een vakantiebaantje gehad bij een bedrijf in Hilversum; Brandsma. http://www.brandsma.net/en/work-for-privates
Toen ik later bij Strapex in Utrecht ging werken lieten we daar ook regelmatig onderdelen behandelen. Prima kwaliteit.

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 559
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 06 juni 2014 09:51 AM
  [ # 164 ]

Noobvraag: wat doet galvaniseren of chemisch zwarten met metaal?

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 juni 2014 10:50 AM
  [ # 165 ]

beschermen tegen roesten!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
11 van de 24
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook