Ahum, valt nog niet mee om de NGK BP5ES 7832 std plug te vinden (in NL).
Dan neem je die v-lines toch, werkt ook prima, of equivalent van Bosch of Beru, da’s ook kwaliteit.
To err is human, not to err is divine.
Ha luitjes,
Update: Loopt wel steeds wat beter maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Steeds na het schoonmaken / vervangen van bougies en een korte rit (15 tot 20 km.) begint motor wat in te houden en slechter op te pakken. Wat er steeds gebeurt is dat een of twee bougies flink donker worden (roetaanslag). De laatste keren nr. 2 en nr.6.
Ik heb nu Iridium NGKs gemonteerd, die blijven beter doorvonken lijkt het. Tijdens het rijden (nog) geen probleem, maar stationair (warme motor) onregelmatig.
Met de colortune is de kleur van de verbranding goed maar niet altijd regelmatig. Carbs staan perfect synchroon.
Volgende stap is de ontsteking.
Het meeste is nieuw (rotor, kap, bobines met voorschakelweerstand, kabels) -> ik verwacht dat dat goed is.
Zou kunnen dat de vervroeging toch niet goed is (ontstekingshuis komt van een automaat) of de combinatie elektronische ontsteking (Laubtec) en bobines met voorschakelweerstand niet optimaal is?
Plan:
Ik ga de Laubtec ontsteking incl. ontstekingshuis vervangen door een andere met puntjes.
Punten op 0,4 mm.
Ik hou jullie op de hoogte!
Aanvullend;
Ik zag deze text op het duitse forum bij het onderwerp over de Laubtec ontsteking en bobinekeuze:
Die 119 030 muß unbedingt einen Vorwiederstand haben! 1,8 Ohm
Die 119 027 kann ohne Wiederstand laufen.
Bei der 119 021 braucht man einen 0,9 Ohm Wiederstand.
Transistor-Zündspulen brauchen keinen Vorwiederstand, da daß Steuergerät die Spannungsanhebung regelt
-> zou het kunnen dat de vonk van mijn bobines (met voorschakelweerstand) gewoon zwakker wordt als de weerstand opwarmt? Dus dat ik beter andere bobines kies bij de Laubtec?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je moet voor een carbu stationair een zo groot mogelijke vonk hebben. Rijk mengsel.
Als er 2 vervuilen denk ik eerder aan een slecht mengsel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dacht ik ook maar het zijn niet steeds dezelfde bougies de die zwart kleuren.
Het vreemde is dat ik tot nu toe als ik de auto aan het afstellen ben in de garage geen enkel probleem heb. Ook met nieuwe / schone bougies rijdt de auto de eerste 10 - 15 km gewoon prima.
Maar; zou dat kunnen dat de voorschakelweerstand in combinatie met de Laubtec ontsteking niet de sterkste vonk geeft? Of dat de vonk tijdens een rit slechter wordt omdat dan de bobines echt belast worden?
Mijn (laatste) theorie: Als de vonk dan slechter wordt (of zoiezo niet zo sterk is) leidt dat tot een slechtere verbranding en dus zwarte bougies.
Is het een idee om een andere bobine (zonder voorschakelweerstand) te proberen?
Bijv:
Bosch 0 221 119 027
of
Bosch nummer is 0 221 119 030
of?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja wie weet. Ik ben met alle elektronische ontstekingen met een XM V6 bobine gaan rijden. En de Bosch red coil zou het ook goed moeten doen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Updatje:
Het is nu dus zo: als ik de motor start loopt ie perfect (alle 6 cilinders), zijdezacht, neemt perfect gas op maar de voorschakelweerstanden worden na een paar minuten flink heet. Daarna, alstie warmer wordt (stukje rijden) begint ie onregelmatiger op te pakken/lopen. Bij flink gas loopt te goed.
Net even de contacthoek gemeten van de Laubtec: 50 graden (uitgelezen in 6 cilinder stand van de hoekmeter, dus 100 graden per 3 cilinder). Eigenlijk te hoog dus.
Zou dat de warme voorschakelweerstanden kunnen verklaren?
Voordat ik de red coils monteer wil ik eerst even zeker stellen dat ik de Laubtec niet beschadig (teveel stroom).
Nu dus nog even verder met originele bobines met voorschakelweerstand.
Ondertussen wel een backup plan 1 aan het voorbereiden.
Ik had op Citromobile een goede verdeler gekocht (spelingsvrij & precies juiste type voor mijn auto), die ga ik eens klaarmaken voor contactpunten.
Specificatie contacthoek is 88 graden (44 graden meten dus)
Overigens, kind kan de was doen (zie filmpje)
http://www.youtube.com/watch?v=nOWuTKxv3PA
Hij stelt 42 graden (tja) en heeft zeeeer handige gaatjes in de verdeler om de punten in te stellen (heb ik niet).
Backup plan 2 wordt een electronische ontsteking kopen of bouwen zoals uitvoerig beschreven in dit forum.
Wat ik eigenlijk niet zo snel kon vinden: heeft iemand de speciale onderdelen (triggerwiel, klem, opnemer etc etc.) beschikbaar / teveel gemaakt? Ik heb wel interesse!
Anders moet ik het “wiel” opnieuw uitvinden…
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maart, ik weet niet hoe de Laubtec werkt, maar de meeste elektronische ontstekingen hebben een bobine zonder voorschakelweerstand en een primaire weerstand van ongeveer 1 Ohm. Dat de voorschakelweerstand flink warm wordt klopt wel. De weerstand van het geheel moet namelijk hoger worden en dat kan alleen maar als de temperatuur stijgt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hoi Jan,
Dank je voor de reactie.
Ik weet ook niet precies hoe de Laubtec werkt.
Volgens mij een opnemer HAL sensor (ronddraaiend magneet) met een ingebouwde MOSFET transistor. Nu hoorde ik ook dat de MOSFET een lage interne weerstand heeft (weinig warmteontwikkeling). Geen idee hoeveel stroom hier doorheen mag gaan.
Een vergelijkbaar product : Pertronix Ignitor III Ignition. Minimale weerstand bobine 0,32 Ω.....
http://www.cjponyparts.com/mustang-pertronix-ignitor-iii-ignition-1965-1974-installation-instructions/a/312/
Mijn nieuwe bobine heeft een weerstand tussen 1.6 Ω en 1.8 Ω (specificatie). Gemeten waarde: 1,5 Ω.
Citroen bobine heeft (inclusief voorschakeweerstand) een weerstand van 2,6 Ω. Als de motor even loopt wordt dit 3.4 Ω Er staat dan nog 9 volt over de bobine.
Dat zou wel kunnen verklaren dat de vonk minder wordt als de weerstand (temperatuur) toeneemt. Mogelijk in combinatie met Laubtec te zwak.
Of mogelijk blijft er gewoon niet genoeg Volt voor de Laubtec over om een goed signaal te maken.
Ben benieuwd naar de reactie van de fa.Laubtec (mail verstuurd).
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maart schreef:Updatje:
Backup plan 2 wordt een electronische ontsteking kopen of bouwen zoals uitvoerig beschreven in dit forum.
Wat ik eigenlijk niet zo snel kon vinden: heeft iemand de speciale onderdelen (triggerwiel, klem, opnemer etc etc.) beschikbaar / teveel gemaakt? Ik heb wel interesse!
Anders moet ik het “wiel” opnieuw uitvinden…
Ik heb triggerwieltjes. Opnemer uit een xm v6, pak ook de bobine mee!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb wel interesse in een triggerwiel! (zie PB)
Om even alles uit te sluiten:
Back to basics (contactpunten) & nieuwe bobines (bleu coil 119 027 ) geplaatst.
Contacthoek Netjes afgesteld.
Daarna timing op de auto.
We zijn er nog niet helemaal, warme motor loopt stationair niet mooi, niet alle cilinders doen mee. Maar boven de 2500 rpm pikken ze wel op lijkt het.
Morgen nogmaals een carburateur afstelling controleren. Volgens mij staan een paar mengselschroeven toch te rijk.
Volgens mij heb ik nu alles geprobeerd:
- bougiekabels -> oude en nieuwe
- ontsteking -> van Laubtec terug naar nieuwe puntjes.
- ander ontstekingshuis (nu met juiste vervroeging)
- bougiekap en rotor -> nieuw
- carburateurs afgesteld (zelf…)
- bougies verschillende geprobeerd, nu iridium
Laatste bougiefoto (ze zien er niet eens zo slecht uit):
Voorheen was nummer 2 flink donker en vet; nu de stationairschroef halve slag ingedraaid en het is veel beter.
Wat ik zie:
Motor start erg goed (eerste slag, warm en koud).
Motor op temperatuur loopt ok, houdt een beetje in bij weinig gas.
Na ca 15 km: motor houdt flink in bij weinig gas en loopt stationair niet zo mooi.
Iemand nog tips?
Back to the basics als je niets gevonden hebt ? Na 15 KM is je motor pas echt goed warm/heet, je zoekt dus een probleem bij warmte.
Heb je al gekeken naar valse lucht aangezogen via het inlaatspruitstuk: Het aluminium blok zet redelijk uit bij warmte, dus dan zou je spruitstuk wel eens kunnen lekken, vooral als je er oude o-ringen in hebt zitten ? Weinig gas slecht lopen en slechts stationair: Als je valse lucht hebt loopt de motor te arm, dat werkt niet bij een Carbu. ?? Kan ook via de carburateur voeten , maar is minder logisch.
To err is human, not to err is divine.