Staat de auto trouwens in Den Haag? Dan zou ik misschien even kunnen kijken…
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Ik merkte dit probleem overigens gisteren avond - de auto heeft nu een nachtje stilgestaan. Ik heb ‘m net gestart: achterkant komt met luttele tellen omhoog, voorkant blijft plat liggen. Ik heb de auto een half uurtje stationair laten draaien (ik kwam in een ander draadje op dit forum tegen dat dat de LHM nog wel eens rond wil laten pompen), maar er komt geen verandering in. De achterkant reageert goed op de hoogteregelaar en komt snel op druk, ook bij het induwen van de kont komt ‘ie zo weer omhoog. Als de voorkant omhoog gepompt moet worden komt er nog steeds getik onder de kap vandaan.
Sissen is misschien niet de juiste bewoording: het is meer alsof de pomp heel even lucht aanzuigt voordat ‘ie tikt. Ik zal even kijken of er schuim op de LHM staat.
De auto staat helaas niet in Den Haag, maar in Lienden (Gelderland). Wel bedankt voor het aanbod .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Sissen/tikken is wel normaal, dat is gewoon de pomp die je hoort. Kijk maar eens wat Youtupe filmpjes van BX-en die omhoog komen.
Bijv. in mijn filmpje van m’n ex-BX hoor je ook tijdens het omhoog komen gesis, als die in de rijstand aangekomen is ‘tik’.
https://www.youtube.com/watch?v=peNBFkH7zkU
https://www.youtube.com/watch?v=cUM5CWPXy3w
Wat ik zou proberen, is eerst met lopende motor in de laagste stand de ontlastschroef een slag open te draaien (niet er uit!), nr. 2 op onderstaande afbeelding:
S5031353 by Timo1990NL, on Flickr
Laat de BX dan een paar minuten stationair draaien. Draai de bout weer dicht, zet de auto in de hoogste stand en wacht een paar minuten. Bakje koffie drinken of zo
Wat is trouwens de kleur van je LHM? Steek er eens een vel keukenpapier in. Dat hoort gif-groen te zijn. Het klinkt namelijk wel een beetje als een vuil LHM systeem.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik denk een vervuilde hoogteregelaar. Veel blijven spelen met de hoogte van de wagen (steeds naar hoogste stand), waarschijnlijk zal er op een gegeven moment wel weer wat activiteit zijn.
+ eventueel spoelolie erin om het hydraulische systeem te reinigen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Vermond schreef:Ik denk een vervuilde hoogteregelaar. Veel blijven spelen met de hoogte van de wagen (steeds naar hoogste stand), waarschijnlijk zal er op een gegeven moment wel weer wat activiteit zijn.
Dat is precies wat ik net heb gedaan, nadat ik gecheckt had of er schuim op de LHM stond. Ziedaar: na 5 minuutjes “pompen” (iets wat ik gisteren niet aandurfde) tussen hoog en rijstand kwam de voorkant ineens omhoog! Ik heb het idee dat het systeem inderdaad vies is - hij veert voor ook niet zo soepel meer als gisteren. Even een kwartiertje gereden, vooral hobbels gepakt - ik kan in ieder geval weer de weg op. Zo snel mogelijk even spoelen dus.
Bedankt voor alle hulp!
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wellicht kan ik eens komen kijken (dan zou het morgen worden)?
Lienden ligt in de buurt van mij…
Stuur maar een pbtje…
Edit: Is niet meer nodig lees ik net..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Wat Timo zegt…
Ik weet niet hoever je je in de BX verdiept hebt, maar duik onder de motorkap en kijk waar die groene bol uithangt. Soms zit ie bovenop het blok, soms vrij ver naar beneden achter de radiateur. Als ie bovenop zit is de kans groot dat de regelaar 180 graden gedraaid is t.o.v. de foto van Timo, dan moet je dus het linker schroefje hebben…
Als je de ontlastschroef een slagje losdraait hoor je em sissen als er druk in de voorraadbol zit.
Na een tijdje het liefst met draaiende motor de schroef weer dichtdraaien.
Met een beetje gas erop is de capaciteit van de pomp wat groter. Misschien helpt dat?
Edit:
Al opgelost! goed zo!
MLConian schreef:Vermond schreef:Ik denk een vervuilde hoogteregelaar. Veel blijven spelen met de hoogte van de wagen (steeds naar hoogste stand), waarschijnlijk zal er op een gegeven moment wel weer wat activiteit zijn.
Dat is precies wat ik net heb gedaan, nadat ik gecheckt had of er schuim op de LHM stond. Ziedaar: na 5 minuutjes “pompen” (iets wat ik gisteren niet aandurfde) tussen hoog en rijstand kwam de voorkant ineens omhoog! Ik heb het idee dat het systeem inderdaad vies is - hij veert voor ook niet zo soepel meer als gisteren. Even een kwartiertje gereden, vooral hobbels gepakt - ik kan in ieder geval weer de weg op. Zo snel mogelijk even spoelen dus.
Bedankt voor alle hulp!
En ik zou de voorpoten ook even smeren.
Iemand heeft daar een mooie foto van gepost, kan ik zo gauw niet vinden…
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Bij de 1.4 Deauville schijnt de voorraadbol onder het blok te zitten, dus dan heb ik een brug nodig.
Ik heb wel nog even een papiertje in de LHM gehouden, die is duidelijk vervuild. In plaats van gifgroen was het meer geel, zoals gebruikt frietvet. Gezien de reactiesnelheid van de vering (als ‘ie dus eenmaal op hoogte is) denk ik dat het systeem verder nog in orde is, maar dat het dus duidelijk toe is aan een schoonmaak beurt. Ik heb een volle fles LHM gevonden (vandaar dat ik de kleur ook echt kon vergelijken), ongeveer anderhalve liter, in de auto. Binnenkort maar eens gaan klussen dan!
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Mocht je hulp willen met het vervangen van de LHM, laat maar weten.
Verder kan je bij een Deauville makkelijk bij de voorraadbol zonder brug. Zowel van boven als van beneden.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Mooi dat ‘ie weer op hoogte staat . De vuiligheid in de hoogteregelaar zit op plekken waar nagenoeg geen doorstroming is bij normaal gebruik. Het beste kan je LHM verversen (en evt. spoelolie gebruiken) icm. veel ‘gymnastieken’. Als je last blijft houden van een traag reagerende BX kan je altijd nog de hoogteregelaar zelf schoonmaken. Kleine kans dat dat echt noodzakelijk is.
Zo zag het er bij mij uit:
MLConian schreef:Bij de 1.4 Deauville schijnt de voorraadbol onder het blok te zitten, dus dan heb ik een brug nodig.
Ik heb wel nog even een papiertje in de LHM gehouden, die is duidelijk vervuild. In plaats van gifgroen was het meer geel, zoals gebruikt frietvet. Gezien de reactiesnelheid van de vering (als ‘ie dus eenmaal op hoogte is) denk ik dat het systeem verder nog in orde is, maar dat het dus duidelijk toe is aan een schoonmaak beurt. Ik heb een volle fles LHM gevonden (vandaar dat ik de kleur ook echt kon vergelijken), ongeveer anderhalve liter, in de auto. Binnenkort maar eens gaan klussen dan!
Ooow, LHM uit 1994 waarschijnlijk…
Als je gaat verversen heb je ongeveer 3 liter (? help even kenners!) nodig. Met spoelen nog wat meer.
Het kan de moeite lonen om te zoeken naar goedkope adressen, de LHM bij de dealer is behoorlijk prijzig.
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Ik heb duidelijk te vroeg gesproken, of mijn BX ruikt dat er over gesproken wordt. Aangezien ‘ie 2 weken had stil gestaan wilde ik ‘m schoonmaken. Aangezet, kwam mooi op, stukje gereden, weggezet om schoon te maken - na het schoonmaken komt ‘ie weer niet op. Achter reageert perfect, voor weer de tik en niet opkomen. Ik heb geprobeerd om ‘m te laten “gymnastieken”, maar dat leek meer op omgekeerd opdrukken.
Bijgevoegd een fotootje van de LHM.
Ik denk dat spoelen en vervangen de enige optie is die ik heb. Ik ben enkel wel totaal onervaren met auto’s, is dit iets dat ik zelf zou kunnen doen? Of zit er een goede garage in de buurt van Lienden waar ik dit zou kunnen laten doen? Ik heb goede verhalen gehoord over Renard in Beneden Leeuwen bijvoorbeeld.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Het is goed zelf te doen…
Ik zou alvast de ontluchtingsnippels van de remklauwen met wd40 inspuiten. Die zouden behoorlijk vastgeroest zitten. Een paar keer inspuiten, dan komen ze los als je de LHM gaat wisselen.
Volgens mij zijn er verschillede topics over hoe je LHM ververst, anders kijk eens op het forum van de BX club.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?