Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Apprentice schreef:Zou je niet ipv je koppeling te laten vervangen voor 500 euro, lekker voor 375 euro een frisse ZX kopen MET nieuwe koppeling en nog geen ton op de teller:
Dat idee is TS hééél lang geleden ook al eens aan de hand gedaan…
Ja voordat dit blok wat nu een lekke koppakking, gare koppeling en een lek spruit stuk heeft erin is gegaan. Toen was het advies ook al om een andere te kopen.
Nu blijkt die dus aan de achterkant amper te remmen, diverse problemen met de ophanging en niet al te min ook nog eens te gaan roesten… Was er al niet eerder ergens iets gelast?
Ik zie niet hoe je dit allemaal kan verhelpen als je het laat doen over onder de 2000 Euro.
En de volledige lijst. De tekst die tussen haakjes staat zijn opmerkingen van mij betreffende het probleem
- mistlamp lv en kenteken verlichting defect
- ruitensproeier werking links voor (werkt perfect, maar spuit niet direct op de ruit)
- achterremmen 100% verschil waargenomen (links werkt naar behoren, rechts doet niets)
- voorruit stickers (geen afkeur, maar bij inspectie van de RDW moeten ze d’r wel af)
- uitlaatspruitstuk pakking lekt (reeds bekend, was vorig jaar en het jaar daarvoor ook al zo)
- achterste rubbers van voorste draagarm versleten
- te veel roest aan balk linksvoor
- handremkabels (buitenkabel) gebroken
- achterste subframerubbers los
- voorbanden versleten en rechtsachter advies, 2mm
- rechtsvoor stuurkogel te veel speling
Ik denk dat het nu echt gewoon einde verhaal is, heb er 2 jaar volop van genoten en plezier van gehad, maar all good things must come to an end.
Ben ondertussen serieus aan het rond kijken naar 3 of 5 deurs Xsara’s
Arjan: de auto heeft altijd al een lek spruitstuk, versleten koppeling en lekke kop gehad, maar er was altijd gewoon mee te rijden. De koppakking was er niet door, lekte alleen koelvloeistof naar buiten toe, dus kwestie van tijdig koelvloeistof bijvullen. Het spruitstuk was hij al 2x eerder mee door de APK gekomen, dus ik dacht dat het dit keer ook wel lukte. Als hij door de APK was gekomen dan zouden na de vakantie de pakkingen rondom de kop vervangen gaan worden en de achterremmen aangepakt worden met hulp van Alexander van de AXclub.
Er is vorig jaar voor de APK wat laswerk verricht aan de wielkast rechtsvoor. Er is toen ook een slang vervangen van de stuurbekrachtiging + een hydraulische stuurcilinder op het stuurhuis. Ook is er toen werk verricht aan de hierboven genoemde balk linksvoor. De huidige gaten zijn er 2 en zitten tussen de betreffende balk en de dorpel ter hoogte van het voorste krikpunt, deze zijn beide groot genoeg om 3 of misschien 4 vingers door te steken.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
FastFred schreef:Arjan: de auto heeft altijd al een lek spruitstuk, versleten koppeling en lekke kop gehad, maar er was altijd gewoon mee te rijden. De koppakking was er niet door, lekte alleen koelvloeistof naar buiten toe, dus kwestie van tijdig koelvloeistof bijvullen. Het spruitstuk was hij al 2x eerder mee door de APK gekomen, dus ik dacht dat het dit keer ook wel lukte. Als hij door de APK was gekomen dan zouden na de vakantie de pakkingen rondom de kop vervangen gaan worden en de achterremmen aangepakt worden met hulp van Alexander van de AXclub.
Dan is het blijkbaar niet opgevallen, mijn Xsara had ook een lek spruitstuk. Dat is afkeur en er is gewoon een nieuwe geplaatst.
Ik ben blij dat ze het vonden, want het rijdt gewoon voor geen meter. Maakt herrie en de motor pakt niet lekker op.
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
That sucks Lijkt me inderdaad verstandig om er een punt achter te zetten en iets anders te kopen. Moeten we nog wel even snel een sprintje doen
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Deze wilde ik jullie niet onthouden. Ik heb ook een foto waarop ik rijdend de 3 ton haal, maar die is nogal wazig geworden door het zonlicht.
Ik vond dit wel een mooie stand die ik op dezelfde dag gehaald heb (425km gereden die dag)
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Hey Fred,
Is het misschien geen optie om er een ander blok in te hangen. Die 1800 motoren zijn volgens mij genoeg verkrijgbaar, en voor montage kan je dan makkelijk eventueel groot onderhoud aan dat blok doen.
Het is een hoop werk, maar dan weet je wel wat je hebt.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Alweer dit blok zit er net in…
Daarbij is het ding nog steeds rot
Right, dat wist ik niet. Heb niet het complete topic gelezen. Jammer dat het blok toen niet meteen aangepakt was. Koppeling,distributie, koppakking etc.
Nu is het dus een ander verhaal. Met het blok eruit heb je ook meer ruimte om de roest aan te pakken.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Zou weinig uitmaken denk ik, de 1800 8v is een gruwelijk betrouwbaar blok. De lekke klepdekselpakking is een bekende issue met deze motor, ik vermoed dat de pakking van het uitlaatspruitstuk is gaan lekken doordat hier hete olie op heeft gelekt. De koppakking ter hoogte van de inlaat van cilinder 1 komt zoveel voor bij TU en XU motoren dat het bijna normaal is.
Bij een ander blok heb ik het voordeel dat als de motor buiten de auto ligt je relatief gemakkelijk alle pakkingen en koppeling kunt vervangen. Ik heb het al eens onderzocht. Ik kon uit Friesland een 1.8 8v motor kopen met 190.000 op de klok voor € 150,- Maar ik zou er heen moeten rijden met een aanhanger (is ongeveer een tank benzine á € 70,- ), het blok moet ingebouwd worden incl. nieuwe koppeling, eventueel pakkingen en keringen, de airco moet overgebouwd worden (bij ZX’en met airco zit de dynamo en stuurbekrachtigingspomp ook op een andere plek) etc. Ik heb het toendertijd in detail uitgerekend (staat ook nog ergens in dit topic) en het zou alles bij elkaar duurder zijn dan het huidige blok oplappen.
1.8 8v blokken zijn genoeg verkrijgbaar inderdaad, maar verkopen doen ze niet, ze zijn amper kapot te krijgen dus hoeven ook bijna nooit vervangen te worden. Dit wordt ook bevestigd door de mensen van Snuverink in Borculo (autodemontage bedrijf) die hebben genoeg van die blokken liggen, maar verkopen doen ze niet. Het is maar erg zelden dat een ZX met 1.8 8v op de sloop gegooid wordt omdat de motor stuk is, vaak is het de rest er omheen
Overigens is dit nog gewoon het originele blok en deze is nog nooit uit de auto geweest.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
En? Is het dan echt over en uit voor je ZX?
Of toch nog een vervolg?
Ik ben deze week naar de keuring geweest.
En ja hoor 3de keer op rij blanco gekeurd
Zelfs de achterlichten deden het, zonder reparatie
Ook even een foto genomen vorige week toen ik de 20k op de teller gezet heb.
We kunnen dus zo wel langer doorgaan zo te zien
Of hij ooit de 300k zou halen zou me wel verbazen, wie weet.
Een aantal hadden het misschien al wel verwacht, ik zelf eerlijk gezegd ook al. Kon er geen afscheid van doen, als het goed is kan ik ‘m vanmiddag weer ophalen met een jaartje APK. Lekker op tijd ook, want morgen verloopt de APK
Morgen direct met een aantal forumleden van Mighty Car Mods naar de Nurburgring
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Ik heb nog geen telefoontje gehad, maar keek zojuist bij de RDW naar de vervaldatum APK
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Gefeliciteerd kerel! Maar goed dat je de handdoek nog niet in de ring hebt gegooid.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Gefeliciteerd kerel! Maar goed dat je de handdoek nog niet in de ring hebt gegooid.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Even de complete geschiedenis van de afgelopen 2 á 3 weken
Bij de Citroën dealer waar hij eerst afgekeurd was, was het het volgende:
mistlamp linksvoor en kentekenplaatverlichting defect
ruitensproeier werking links voor
achterremmen 100% verschil waargenomen
voorruit stickers
uitlaatspruitstuk pakking lekt
achterste rubbers van voorste draagarmen versleten
te veel roest aan balk links voor
handremkabel (buitenkabel) gebroken
achterste subframerubbers los
voorbanden versleten en rechtsachter advies
rechtsvoor stuurkogel teveel speling
Daarop heb ik zelf verholpen:
- de stickers verwijderd
- het lampje van het mist licht heb ik zelf vervangen
- kentekenplaatverlichting mankeerde niets aan
Omdat ik mijn twijfels had over de resultaten van die keuring en de reparatiekosten op zo’n € 1900,- werden geschat heb ik de auto vorige week woensdag bij Snuverink neergezet in Borculo. Uiteraard ook afkeur, maar dit keer op de volgende punten
- 2x banden voorzijde kaal
- band rechtsachter advies
- achterste rubbers van voorste draagarmen
- werking handrem
- buitenkabels handremkabels links en rechts
- roest bij chassisbalk (die plek achter linker voorwiel dus)
- barst in achterlicht links
- stuurkogel rechts teveel speling
- corrosie op remleidingen
- wiellager rechtsvoor
- wiellager rechts en linksachter
Vervolgens 2 dagen over nagedacht, vrijdag toch maar besloten te laten maken. Afgelopen zondag de winterbanden eronder gezet (6000km oud) en de kap van het achterlicht vervangen door een ander die ik nog had liggen en maandagochtend weer bij Snuverink gebracht, hadden maandag en dinsdag geen tijd voor de auto vanwege drukte. Toen ik woensdagmiddag ben wezen kijken moesten er nog nieuwe handremkabels binnenkomen, moest de draagarm rechtsvoor nog vervangen worden en moest de roest nog weggewerkt worden.
En wat er dus deze week daadwerkelijk vervangen is:
- links en rechts -voor zijn er 2e hands draagarmen met goede rubbers geplaatst
- stuurkogel rechtsvoor is vervangen door een nieuw exemplaar
- in de achterremmen zitten nu nieuwe remschoenen, werkcilinders en overige gemonteerd, deze heb ik tijdens de voorjaarsmeeting voor € 65,- op de kop weten te tikken samen met een set handremkabels
- de door mij geleverde handremkabels pasten niet, dus daar zijn nieuwe voor besteld en geplaatst
- het zelfstel mechanisme van de achterremmen is weer gerepareerd door het plaatsen van een 2e hands onderdeel aan beide zijden
- dat ding rechts van de bestuurdersstoel waar je je gordel in klikt was afgekeurd, is een 2e hands exemplaar voor in de plaats gekomen
- roest is verwijderd en nieuw stuk ingelast achter het linker voorwiel (tussen chassisbalk en dorpel)
- 2e hands trommels geplaatst i.v.m. versleten wiellagers.
- 2e hands fusee rechtsvoor geplaatst i.v.m. versleten wiellager
Volgende week dus even nieuw zomerrubber regelen en uit laten lijnen
Verdere aandachtspunten voor het komende jaar:
Uitlaatspruitstukpakking
Klepdekselpakking
Koppakking
Subframerubbers even in de gaten houden, evt. vervangen
Draagarmrubbers evt. vervangen (aangezien dat nu 2e handse zijn)
Koppeling
Een groot deel wil ik gaan vervangen met hulp van Alexander van de AXclub, die al aangeboden heeft mij te helpen met bovenstaand, maar hij zat nog midden in z’n examens toen de auto voor de eerste keer afgekeurd werd, anders was het allemaal voor een fractie van de kosten gebeurt.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon