En er zijn al 2 aanbieders van hulp in de buurt begrijp ik?
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Die beschrijving is inderdaad heel handig, maar dan moet je wel weten hoe alles heet en er uit ziet. Het nadeel is dat ik nergens écht zeker van ben, omdat ik niet weet hoe het er uit ziet.
Ik dénk dat ik m’n voorraadbol ‘gevonden’ heb. Kan iemand mij vertellen wat ik nu moet losdraaien om de druk van het systeem te halen? (Zie foto, onderkant van de foto is de voorkant van de auto) Er branden overigens geen waarschuwings-lampjes op het dashboard.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
H@ns schreef:En er zijn al 2 aanbieders van hulp in de buurt begrijp ik?
Klopt helemaal. Ik zit alleen met het probleem dat m’n vriendin me afschiet als ik morgen afspraken maak, omdat ze haar verjaardag dan viert en er familie komt. Ik zal nog eens voorzichtig polsen, en dan kijken of één van de 2 aanbieders inderdaad kan komen om me een handje te helpen.
Ik heb nog véél te leren over deze auto.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Sable Doré schreef:Echt handig:
Ik ben in het bezit van een pdf van de Haynes gids van de BX. Ik kan echter ook daar niet de juiste info vinden om het juiste schroefje op de drukregulator te localiseren.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Hmm.., in mijn versie, in hoofdstuk 8, staat een vrij duidelijke foto.
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
In mijn versie staat het hydraulisch systeem in hoofdstuk 9 beschreven, en inderdaad ook met een duidelijke foto en wat tekeningen erbij. Echter, ik zie niets onder mijn motorkap wat op die drukregulator lijkt. Afgezien van het LHM reservoir en de 2 veerbollen bovenin zie ik enkel het onderdeel waarvan ik de foto bijgevoegd heb.. Ik denk dat dat de drukregulator is (zou volgens Haynes wel de plek zijn waar die te vinden is), maar er staan enkel foto’s van drukregulators die er anders uitzien. In Haynes zit de “bol” op de regulator aan de linkerkant (of op de tekening, rechts), bij mij lijkt ‘ie er recht onder te hangen terwijl de slangen wél op dezelfde manier binnenkomen. Ook de schroeven lijken niet op dezelfde plek te zitten. Ik heb op de foto even aangegeven waar die zitten.
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik het zelf een tikkeltje riskant vind om daar een schroef los te moeten maken als de motor draait, maar dat komt doordat ik dit nog nooit heb gedaan.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Zou goed kunnen dat de bol aan de onderkant zit. Is dat de dynamo kant?
Van onderen kijken zou het mooiste zijn maar dat is wat lastig als ie niet omhoog wil…
De regelaars zijn volgens mij allemaal hetzelfde, alleen is ie anders gemonteerd.
Bij een 16/19 ziet ie bijvoorbeeld midden onder de motor, horizontaal gemonteerd.
In jouw geval moet je de bovenste schroef (1) een slagje losdraaien. Niet helemaal eruit!
Kan ook met stilstaande motor.
Als je hoort sissen heb je de juiste te pakken.
Ontluchten gebeurt alleen met draaiende motor. Alleen het dichtdraaien kan je beter doen met draaiende motor, maar als je dat niet durft kan het ook met de motor uit.
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Nog een foto beschrijving, dan wel van een Xantia, maar het principe werkt hetzelfde:
http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=14&t=16173
Nog een optie, rij naar Chyparse in Almere. Die controleren je veerbollen en verversen je LHM met een hoop tekst en uitleg waardoor jij wijzer wordt van wat er allemaal op je BX zit, en zijn ook niet duur. Je staat zo weer buiten!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Timo1990 schreef:Nog een optie, rij naar Chyparse in Almere. Die controleren je veerbollen en verversen je LHM met een hoop tekst en uitleg waardoor jij wijzer wordt van wat er allemaal op je BX zit, en zijn ook niet duur. Je staat zo weer buiten!
Dat lijkt inderdaad een goede optie, maar ik kan met de neus van de auto op de grond niet naar Almere rijden.
Ik ga nu proberen of ontluchten werkt, of in ieder geval genoeg doet om mij thuis te krijgen (of in Almere).
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gewoon een paar keer gymnastieken naar de hoogste stand, komt vanzelf wel weer.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Ontluchten heeft niets uitgehaald, helaas. Ik draaide de schroef een slagje los, hoorde gesis, heb toen de auto gestart en een minuut of 5 tot 10 stationair laten lopen, uitgezet (even laten afkoelen) en toen de schroef weer vast gedraaid. Auto toen weer aangezet, hoogteregelaar naar de hoogste stand gezet en weer een tijd stationair laten lopen - de neus bleef op de grond liggen.
Ik heb bij een garage in het dorp hier (garage Zaayer) een Xantia en XM zien staan, m’n schoonouders gingen met hun Xantia break ook altijd daar naartoe hoorde ik van m’n vriendin. Dinsdag maar eens even bellen (Pinksteren, zucht). Als ik de auto hoog zet kom ik door de hoge kont in ieder geval nog wel over verkeersdrempels heen, dus ik kan wel naar die garage rijden. Hopen dat ze het voor minder dan €100 kunnen verhelpen, of me in ieder geval weer rijdend kunnen krijgen zodat ik later zelf de LHM kan vervangen. Ben door de aanschaf van de auto best hard door m’n spaargeld heen, en ik heb ‘m juist om te gaan solliciteren, dus dat schiet niet hard op als ‘ie met z’n neus op de grond ligt.
Gelukkig ziet het er nog wel goed uit om een BX zo te zien liggen, kan ik nog een béétje genieten van m’n auto. Ik heb er tot nu toe nog geen 150km in kunnen rijden…
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Heb je al geprobeerd of ie met een beetje gas wel omhoog komt?
Als dat niet zo is heb je grote kans dat Vermond gelijk heeft, een vervuilde hoogteregelaar.
Of een losse bediening voor die regelaar.
Als je een rechtopstaande motor hebt kan je hem misschien zien achter onder het blok (bijrijders kant). Anders kan je misschien vanuit de wielkast van de bijrijderskant kijken, maar met voorkant op laag water is dat wel wat moeilijk.
Misschien heb je wat aan deze foto van Jeroen Vermond. http://www.jvsound.nl/wb/pages/citroen/bx-1.4-type-1-4-bak/benzine-diesel-conversie.php
De hoogteregelaar is dat ding met die ronde zwarte dop. Het stangetje wat op de foto aan de rechterkant aan de HR vastzit moet het ding bedienen. Als je iemand binnen aan de hendel van de hoogteregeling laat sjorren zie misschien iets bijzonders.
Anders moet toch de hoogteregelaar eraf en dat gaat denk ik niet lukken onder de €100,- bij de garage…
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Ja, dat heb ik inderdaad geprobeerd. Ik had al gelezen op dit forum dat er met wat extra gas bij de pomp wat meer druk kan leveren. Heeft helaas niet mogen baten, behalve vanochtend even, toen kwam de neus plots wel omhoog.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)