













Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Vorige maand mijn 2e ds gekocht van Pierre, dus deze ds gaat Pierre heten.
Besloten er maar een nieuw topic van te maken.
Voordat ik hier ook een cabrio van kan maken moet hij eerst technisch in orde gemaakt worden. Meest tijdrovende deel is de bedrading achter het dashboard. Heb daar inmiddels toch al zeker een uur of 8 in total inzitten. Veel draden zijn uitgebrand. Vanmiddag weer verder gegaan; Hij start weer, knipperlichten doen het nog niet. Ben al een heel end.
Hierna zijn de achterremmen aan de beurt, deze lekken LHM. Dat klusje heb ik al vaker gedaan, dus dat is een makkelijke. Wanneer dit ook klaar is kan ik hem door de keuring krijgen.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je zit in elk geval niet stil
Maar het doel is dus straks 2 DS cabrio’s te hebben? Wordt deze een 2 deurs?
Stef Sep schreef:knipperlichten doen het nog niet.
Had ik dus ook… Dat is zo’n clignoteur met een gloeidraad erin.
Als er wel gewoon stroom op staat is zo’n ding wel af te stellen, er zit een heel klein gaatje aan één van de kopse kanten. Daar past een klein plat schroevendraaiertje in.
Ik heb gekozen voor een “modernere” uit een GS, die hoor je alleen niet zo goed tikken.
Maar hij verloopt in ieder geval niet.
Nog even dat 20/5; staat dat voor de 2 liter met 5-bak?














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ah, dank voor de tip van de clignoteur, er zit al een modern in met 3 contacten. Welke doet wat?
Ja, inderdaad 2 liter met 5 bak. Het is eigenlijk gewoon een Dsuper of Dspecial (wat is het verschil tussen deze 2?) Chassisnummer 09fd8458 met het stuur aan jullie kant, gewoon in Frankrijk gebouwd en in 1975 als nieuw in Zuid-Afrika geimporteerd.
Ik kon Pierre niet laten staan; 760 euro voor een rijdende, verende, sturende en remmende DS met 123ignition en 2 nieuwe bollen.
Bij stuur helemaal links of rechts en daar houden daalt de hydraulische interval van 4 seconden naar 30 seconden, er moet dus een nieuw rondsel in. Hydrauliekpomp lekt, maar ik heb een vervanger die hopelijk niet lekt, en…. hij heeft roest. Vooral in de kofferbak. Het slot heeft nooit gewerkt, dus de klep heeft altijd maar zo’n beetje op het rubber gelegen. Daarbij had hij zo’n schuimrubber mat achterin die de boel lekker nat houdt.
En dan die bedrading grrrr wat een drama; er zijn enkele stevige kortsluitingen geweest dus ik heb een dozijn nieuwe draden moeten trekken.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Heeft iemand het electrisch schema van de DS met alarmlichten schakelaar? Het schema dat ik heb heft deze schakelaar niet, en ik wil hem graag zo aansluiten dat linker knipperlicht links knippert op het dashboard, rechts iden en alarmlichten het middelste rode lichtje laat knipperen.
Iemand?
Volgens mij hadden alleen de laatste modellen zo’n alarmlicht.
Is niet makkelijk te vinden. Ik heb hier http://www.citroen-ds-id.com/index.html?ds/DS_Manuals.html en
hier https://sites.google.com/site/citroenpublicationslist/ op de site van Tony Jackson gekeken, maar een echt schema kan ik zo gauw niet vinden. Wel van die leuke dradenbundels…
Misschien staat er nog iets bij SM, die hebben een soortgelijk dashboard?
Ik heb heeeel lang geleden zelf iets gefreubeld.
Volgens mij met een extra clignoteur, apart geschakeld.
Dan gaan beide richtinglampjes tegelijk aan.
Er zijn natuurlijk ook van die Hella aftermarket schakelaars maar dat is nogal een puist in je dashboard…


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het is niet voor een ds, maar op deze pagina kun je een en ander eenvoudig uitgelegd terugvinden. http://www.ceessmits.com/Alarmschakelaar.html
Kijk, daar kan je wat mee…
Volgens mij heb ik ook zo’n schakelaar gemonteerd, zelfs een rechtoekige.
Maar deze uitvoering zit ook in een GS als ik me niet vergis.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Met een 2de knipperlicht relais kan je het zo verwerken in het DS schema.
Je heb je zowel een extra knipperlichtrelais nodig.
En een 4 polige schakelaar. Deze verbind bij het inschakelen van de schakelaar alle 4 de polen met elkaar.
Allemaal origineel nieuw spul. Ik moet ook nog even aan de slag ermee, alleen nog even de rest van het spul bestellen.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dit weekend weer verder gegaan met Pierre, om hem keuringswaardig te krijgen. Voorkant van de draadboom is nu ok, nu nog de achterlichten, interieur en achterknipperlichten.
Een van de andere problemen was de zeer korte hydraulische interval; 3-5 seconden, en een lekkende hydrauliekpomp.
Nu had ik laatst een berg onderdelen gekocht, waaronder een volgens de verkoper goede pomp. Heb deze zaterdag vervangen, en de interval is meteen 1 minuut en 20 seconden! Heerlijk als zon potentieel lastig problem in 15 minute is opgelost! Vandaag het motorcompartiment flink schoongespoten met de hogedrukspuit. Auto lekker schoon, oprit onder de olie en troep. Hopelijk morgen weer verder met de achterste draadboom.
Groeten uit Afrika.
Stef














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Huh, bedenk ik me nu: hoe kan een hydrauliekpomp nu invloed hebben op de interval?
Immers; wanneer hij druk moet leveren staat hij aangesloten op het system, maar tijdens de rust van de cyclus staat hij afgesloten van het druksysteem gewoon weer terug in het vat te pompen.
Dus volgens die theorie kan hij helemaal geen invloed hebben….maar toch is de hydraulische interval ontzettend veel beter geworden met die andere pomp. Schiet mij maar lek. Iemand een verklaring?
Er is trouwens wel een enorm verschil in opbrengst tussen de 2 pompen; op de oude duurde het heel lang voordat het system op druk was, maar met de nieuwe floept Pierre zo omhoog.
Heb geen idee, Stef.
Ik wil al een tijdje weten waarom mijn pomp om de 8à10 sec aanslaat. Het kan slechter maar ik wil het beter. En omdat de stuurbekrachtiging ineens niet meer werkt staat ze nu bij de specialist om het HD-systeem op druk te laten testen. Zo wil ik er achter komen wat er juist aan de hand is. Is het nu de HD-pomp, de HD-regelaar of het stuurhuis? Of een combinatie van ....
Maar wanneer ga je Pierre hier echt voorstellen? Fotootjes
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Stef Sep schreef:Huh, bedenk ik me nu: hoe kan een hydrauliekpomp nu invloed hebben op de interval?
Immers; wanneer hij druk moet leveren staat hij aangesloten op het system, maar tijdens de rust van de cyclus staat hij afgesloten van het druksysteem gewoon weer terug in het vat te pompen.
Dus volgens die theorie kan hij helemaal geen invloed hebben….maar toch is de hydraulische interval ontzettend veel beter geworden met die andere pomp. Schiet mij maar lek. Iemand een verklaring?Er is trouwens wel een enorm verschil in opbrengst tussen de 2 pompen; op de oude duurde het heel lang voordat het system op druk was, maar met de nieuwe floept Pierre zo omhoog.
Zou inderdaad geen invloed moeten kunnen hebben. Heb je tevens LHM ververst?
Dat lijkt mij ook wel een aannemelijke verklaring, als je rommelt aan het hydraulisch systeem wordt de interval meestal beter is mijn ervaring…
Bijvoorbeeld bollen los of remmen ontluchten, dan spoelt er misschien net wat vuil weg uit één of ander ventiel. Of zoiets…














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Nee, geen LHM vervangen. Opbrengst van de pomp is wel veeel hoger, dus misschien door het grovere geweld inderdaad wat shoongespoeld ofzo. Heel vreemd, maar nog steeds gelukkig